Direct naar artikelinhoud
Openbaar vervoer

Minister van Mobiliteit Bellot verwerpt idee privatisering NMBS: "Zo dreigen de kleine lijnen te verdwijnen"

Minister van Mobiliteit Bellot verwerpt idee privatisering NMBS: "Zo dreigen de kleine lijnen te verdwijnen"
Beeld Wouter Van Vooren

Federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) wil niet weten van het voorstel van zijn Open Vld-collega Alexander De Croo om de NMBS te privatiseren. In plaats van te praten over een privatisering - die niet aan de orde is binnen de regering - pleit hij voor modernisering, die overigens bezig is, repliceerde Bellot.

De Croo hield in De Tijd een pleidooi voor een privatisering van de Belgische spoorwegen. Die maatregel kan volgens hem een oplossing bieden voor de algemene ontevredenheid over de diensten van de NMBS en Infrabel.

"Waarom is het nog steeds nodig dat bestuursraden uit de politiek komen?", vraagt De Croo zich af. "Met privépartners haal je expertise binnen, een commerciële ingesteldheid, en worden de kosten beter onder controle gehouden."

Bellot verwerpt het idee van privatisering, die volgens hem in Groot-Brittannië heeft geleid tot hogere prijzen zonder dat dit de dienstverlening ten goede kwam. Bovendien bestaat het risico dat in dergelijk scenario de kleine en middelgrote lijnen verdwijnen, waarschuwt Bellot. 

'De twee bedrijven, Infrabel en NMBS, zijn winstgevend, wat toekomstige investeringen voor de reizigers mogelijk maakt'
Federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR)

Bellot is wel te vinden voor de openstelling van de raad van bestuur voor mobiliteitsexperts, zelfs uit het buitenland. Maar voor hem moet het openbaar vervoer een overheidsdienst blijven als het tot een echt alternatief voor de auto wil evolueren.

Modernisering

De MR-minister benadrukt dat er deze legislatuur al heel wat gedaan is inzake modernisering van het spoor, en zeker meer dan door vorige regeringen. Hij verwijst daarvoor naar de stijging van de productiviteit, de organisatie van sociale verkiezingen, de gegarandeerde minimale dienstverlening, de investeringsenveloppe van 5,3 miljard euro of de aankoop van rollend materieel die geleid heeft tot een verhoging van het reizigersverkeer. "De twee bedrijven, Infrabel en NMBS, zijn bovendien winstgevend, wat toekomstige investeringen voor de reizigers mogelijk maakt", besluit François Bellot.