Studio 100 zit verveeld met nieuwe actie van Greenpeace: ‘Dit is radicalisering'

Milieuorganisatie Greenpeace lanceerde een video waarin ze overmatige vleesconsumptie aankaarten. Daarbij viseren ze opnieuw Studio 100, door een sneetje Samson- of Plopworst te blurren. ‘Dit zet aan tot polarisering’, reageert Studio-100 topman Hans Bourlon.

mg

In het filmpje zet Greenpeace ‘de schadelijke gevolgen van de overconsumptie van vlees voor het milieu, het klimaat en onze gezondheid nog eens op een rij’, klinkt het in een persbericht van de organisatie. ‘Die informatie mag niet langer genegeerd worden, zeker niet door bedrijven die zich op kinderen richten, zoals Studio 100. Ze moeten gezonde alternatieven aanbieden die beter zijn voor de planeet, dat wil zeggen op basis van planten, of vlees van betere kwaliteit.’

Bourlon is het niet eens met de milieuorganisatie. ‘Ik respecteer hun mening. Maar dit is totaal uit de context gerukt en een vorm van radicalisering. Greenpeace zet aan tot polarisering en deelt de mensen op in twee categorieën: hun aanhangers en de overigen.’

Nochtans is volgens Bourlon vandaag een brede onderstroom van de bevolking bezorgd om en bezig met klimaat en gezondheid. ‘Greenpeace verkondigt een radicale mening en interpreteert bovendien de richtlijnen van de Wereldgezondheidsorganisatie fout.’

Maya de Bij

Bourlon betreurt dat de naam van Studio 100 opnieuw vernoemd wordt. Vorige maand viseerde Greenpeace Studio 100 al met een video waarin Maya de Bij sigaretten promoot. Toen eiste het bedrijf excuses en liet het alle beelden van het filmpje offline halen. Toen er geen gehoor werd gegeven aan die eisen, daagde Studio 100 Greenpeace voor de rechter.

‘Ons betrekken bij de campagne is respectloos. Wij brengen een heel gevarieerd gamma aan voedingsproducten uit en spelen een voortrekkersrol omdat we beter doen dan de regels. We zijn ook bezig met vegetarische producten en we gaan ervan uit dat de mensen zelf een keuze kunnen maken’, aldus Bourlon.