Direct naar artikelinhoud
Elon Musk

Duizenden Tesla-werknemers ontslagen: is de Elon-tijd voorbij?

Elon Musk, de CEO van Tesla, zet het mes in zijn personeelsbestand.Beeld REUTERS

Tesla, de Amerikaanse bouwer van elektrische auto's, ontslaat ongeveer 9 procent van zijn personeel. Dat heeft topman Elon Musk bekendgemaakt. De kosten moeten omlaag en het bedrijf moet winstgevend worden, zei hij.

In een via Twitter gepubliceerde brief aan zijn personeel zei Elon Musk dat Tesla in zijn vijftienjarig bestaan nooit een jaar met winst heeft afgesloten, maar dat het desondanks blijft inzetten op schone energie. Maar de autobouwer zal "die missie nooit bereiken tenzij we duurzaam winstgevend zijn". 

Dus kondigde Musk een herstructurering aan, waardoor zowat 4.000 mensen hun baan verliezen. "Moeilijk, maar noodzakelijk", klonk het.

Bij het Amerikaanse automerk stonden eind december 2017 zo’n 37.500 werknemers op de loonlijst (voltijdsequivalent), maar dat is inmiddels wat gestegen. Musk liet weten dat ongeveer 9 procent van het personeelsbestand wordt ontslagen. Als de reorganisatie is afgerond, zouden ongeveer 37.000 fulltimemedewerkers overblijven, schat een woordvoerder. Dat zou betekenen dat het bedrijf nu ongeveer 41.000 personeelsleden heeft.

De ontslagen vallen voornamelijk in ondersteunende diensten, niet in de productiehallen. Of er gevolgen voor onze contreien zijn? In Nederland is er een distributiecentrum en een assemblagebedrijf. Voorlopig is nog niet duidelijk of ook daar banen verdwijnen. Volgens de autobouwer heeft de ingreep geen gevolgen voor het halen van de productiedoelen voor zijn belangrijke Model 3. 

Beleggers reageerden positief op het nieuws over de reorganisatie. De koers van het aandeel veerde duidelijk op

Door niet-gehaalde doelstellingen en het spenderen van veel geld om de productie van die voor een breder publiek bedoelde wagen op orde te krijgen, stond Tesla de afgelopen maanden flink onder druk op de beurs. De herstructurering met de vele ontslagen moet in dat licht worden geïnterpreteerd, zeggen analisten. Beleggers reageerden dan ook positief op het nieuws over de reorganisatie. De koers van het aandeel veerde duidelijk op.

Door het stof

Niet enkel het bedrijf, ook zijn topman moest de voorbije weken door het stof. Musk wist zijn positie vorige week nog te redden, toen een motie van wantrouwen door de aandeelhouders nipt werd weggestemd. De geldschieters wilden dat de functie van CEO en voorzitter opgesplitst werd. Versta: dat er naast Musk een sterke figuur komt die mee orde op zaken stelt. Musk ontsnapte aan die desavouering, maar liet daarop in een emotionele bui weten dat hij de boodschap begrepen had. 

De doelstellingen voor het behalen van de productietargets werden herhaald, én herbevestigd. Al is het niet de eerste keer dat Musk voluntaristisch omspringt met zijn beloftes. 

In 2016 werden 83.922 auto's geproduceerd, een toename van 64 procent ten opzichte van 2015. Maar daarmee was het doel van 90.000 auto's voor 2016 niet behaald. Het doel van het aantal geleverde auto's in 2016 was 80.000. Het werden er 76.230, een toename van ongeveer 50 procent ten opzichte van het jaar ervoor. 

Musk beloofde tegelijk dat Tesla vanaf het derde kwartaal winstgevend zou zijn. Iets waar analisten vraagtekens bij plaatsen.

'Tesla is niet langer een start-up, en de klanten verwachten de voorspelbaarheid die ze associëren met de GM's en Fords van deze wereld'
Rebecca Lindland, analist

"Het is duidelijk dat Tesla onder enorme druk staat om eindelijk winst te maken", zegt Michelle Krebs van het Amerikaanse magazine Autotrader. "Het probeert dat aan te pakken door de overheadkosten te verlagen." 

Massamarkt


Volgens Rebecca Lindland, analist bij Kelley Blue Book, is de zogenaamde 'Elon-tijd' voorbij. "Tot dit jaar leidden de dure elektrische auto's van het bedrijf tot early adopters: mensen met voldoende inkomen en geduld om mee te gaan in de Silicon Valley-status van Tesla. Maar Tesla is niet langer een start-up, en het Model 3 is ontworpen voor de massamarkt. Dat zijn klanten die de voorspelbaarheid verwacht die ze associëren met de GM's en Fords van deze wereld." 

Er is nu een achterstand van ongeveer 425.000 bestellingen, rekenen de analisten. 

Een woordvoerder van Tesla Benelux stelt intussen dat de levertermijnen voor Model S en X nog altijd rond drie maanden liggen. In de eerste helft van 2019 worden de eerste leveringen van Model 3 in Europa verwacht.  

TESLA

-  Amerikaanse producent van elektrische auto's en vrachtauto's

- Opgericht in 2003 door Martin Eberhard en Marc Tarpenning. Een jaar later investeerde Elon Musk, die fortuin maakte als medeoprichter van PayPal, fors in Tesla. Sinds 2008 is Elon Musk CEO en voorzitter

- Telt zo'n 41.000 werknemers

- De omzet in 2017 bedroeg 11,8 miljard dollar, met een verlies van 2 miljard dollar. In zijn bestaan is Tesla nog geen enkele keer winstgevend geweest

- Tesla is vernoemd naar de elektrotechnicus en natuurkundige Nikola Tesla