12 stakingsdagen op spoor: 'Totaal onverantwoord'

© belga

CGSP, ASTB, Metisp-Protect, en OVS: vier spoorvakbonden hebben voor juni en juli elk hun stakingsdagen uitgekozen. Als alle stakingen doorgaan, maken pendelaars zich best op voor 12 dagen hinder. 'Totaal onverantwoord', vindt premier Michel.

Eveline Vergauwen

De Franstalige socialisten van CGSP hebben nu ook plannen om te staken. Dat hebben ze vandaag aangekondigd. Zij willen vanaf donderdag 28 juni om 22 uur voor twee dagen het werk neerleggen. Tot zaterdagavond dus.

Het is de jongste aankondiging in een lange reeks. Opvallend is dat de vakbonden geen front vormen, maar elk hun dag(en) uitkiezen. Zo is de mogelijke hinder de komende weken groot. Premier Charles Michel kan geen begrip opbrengen voor de stakingsaanzeggingen. De eerste minister roept op de reizigers niet te 'gijzelen' en overleg te plegen rond de onderhandelingstafel. De premier doet een oproep tot redelijkheid en bestempelt de aanzeggingen als compleet onverantwoord.

De spoorbond Metisp-Protect, een afsplitsing van CGSP, kondigde woensdag nog een stakingsaanzegging aan voor acht dagen. Die aanzegging kan leiden tot 24 urenstakingen op 25, 26 en 29 juni, en 2, 4, 6, 9 en 11 juli. Metisp-Protect is een nieuwe vakbond bij het spoor. Hij kondigde eerder al eens meerdere dagen van staking aan, maar die plannen werden uiteindelijk afgeblazen.

Het Autonoom Syndicaat van Treinbestuurders (ASTB) prikte eerder ook al een stakingsdatum, namelijk vrijdag 22 juni vanaf 3 uur. De Onafhankelijke Vakbond voor Spoorwegpersoneel (OVS) koos voor 27 juni om 22 uur als startmoment voor hun staking. Het komt er dus op neer dat op 22-23 juni, en van 25 tot en met 30 juni elke dag gestaakt kan worden - als de stakingen doorgaan. Een korte adempauze volgt dan op 1 juli - soldenjagers kunnen opgelucht ademhalen - en vanaf 2 juli kan er opnieuw hinder zijn.

Pensioenzorgen

De onvrede bij het spoor heeft onder meer te maken met de pensioenhervormingen van de federale regering. ‘Daardoor zal iedereen bij het spoor langer moeten werken en minder pensioen krijgen’, zegt Ludo Sempels, voorzitter van ACOD Spoor. De spoorbond verwijst ook naar de lijst van zware beroepen bij het overheidspersoneel. Daarop staan spoorberoepen, maar niet alle jobs komen in aanmerking voor een kortere loopbaan. Sempels zegt dat de vakbond het behoud wil van de tantièmes zoals vandaag.

De andere bonden OVS, ASTB en Metisp protesteren tegen een voorstel van de directie tot herwaardering van de treinbestuurder. Het voorstel zou het verschil tussen de lonen van een treinbestuurder in de privé en bij de NMBS kleiner maken.

Indien het tot een staking komt, zal voor het eerst de minimale dienstverlening in werking treden.