Direct naar artikelinhoud
Social media

Frontale aanval Snapchat op Facebook: inloggen op andere apps mogelijk, zónder het delen van al je data

Snapchat probeert Facebook een hak te zetten.Beeld REUTERS

Het inloggen bij sites en apps via Facebook of Google krijgt binnenkort gezelschap van een nieuwe mogelijkheid: via het account van Snapchat. Maar dan wel zónder dat alle data gedeeld worden.

De hoeveelheid handigheidjes van Snapchat die door Facebook en dochterbedrijf Instagram zijn gekopieerd, zijn inmiddels bijna ontelbaar. Die strategie is niet zonder succes. Snapchat pionierde met zijn zogenoemde Stories, maar sinds Instagram dit ook biedt, groeit dit platform harder dan ooit. En Snapchat? Daar gaat het momenteel niet echt lekker mee. De schwung is er wat uit en de verliezen zijn groter dan ooit. Het verleidde Snap-topman Evan Spiegel eerder dit jaar tot het uitdelen van een duidelijke sneer naar zijn rivaal: "Het zou fijn zijn als Facebook niet alleen onze diensten zou kopiëren, maar ook ons gereedschap om de gegevens van gebruikers te beschermen."

Allemaal leuk en aardig, maar de speldenprikken richting Facebook worden dit jaar overstemd door negatieve berichten over Snapchat zelf. Zo werd een nieuw design hevig bekritiseerd. Onder andere door grootgebruiker realityster Kylie Jenner, wier opmerkingen zelfs leidden tot een heuse koersval.

Twitter bericht wordt geladen...

Hoog tijd

Snap Kit komt kortom op een zeer gelegen moment. En dit keer is het Snapchat dat Facebook kopieert. Snap Kit is de gereedschapskist waarmee ontwikkelaars hun apps kunnen koppelen aan Snapchat. Het socialmediabedrijf kondigde dit donderdag officieel aan, nadat er al langer geruchten rondgingen.

Voor huidige gebruikers van Snapchat betekent dit onder meer dat ze straks met een druk op de knop kunnen inloggen bij andere apps met hun Snapchat-naam. Tot de eerste bedrijven met wie Snap gaat samenwerken, behoren Eventbrite, datingapp Tinder en Pandora. Deze bedrijven kunnen ook weer zelf virtuele stickers maken die de Snapchat-gebruikers in de app kunnen gebruiken. Een sticker van bezorgdienst Postmates geeft bijvoorbeeld de bezorgtijd van een pizza, die Snapchat-gebruikers vervolgens weer met hun vrienden kunnen delen.

Cambridge Analytica

Bij dit alles maakt Snapchat handig gebruik van het Cambridge Analytica privacyschandaal dat nog altijd aan Facebook kleeft – dit keer overigens zonder de grote concurrent bij name te noemen. Het bedrijf benadrukt wel dat privacy en veiligheid op de eerste plek komen: "We zijn ervan overtuigd dat privacy essentieel is voor eerlijke zelfexpressie." Snap Kit is daarom ontworpen "om zo weinig mogelijk gegevens te delen".

Facebook kwam in grote problemen kwam omdat externe appontwikkelaars toegang kregen tot grote hoeveelheden persoonlijke gegevens van gebruikers én van hun vrienden. Snap Kit deelt daarentegen zeer spaarzaam gegevens met de appontwikkelaars met wie het samenwerkt. Naam en eventueel de bitmoji (de persoonlijke afbeelding van de gebruikers): meer niet. Geen adresgegevens, namen van vrienden, inlogdata of mailadressen.

'We zijn ervan overtuigd dat privacy essentieel is voor eerlijke zelfexpressie'
Snapchat

En als Snapchat negentig dagen geen contact heeft gemaakt met een andere app (Tinder bijvoorbeeld), dan wordt de databrug automatisch verbroken. Hiermee onderscheidt Snap zich inderdaad duidelijk van zijn rivaal. De strategie is daarbij niet zozeer het vergaren van zoveel mogelijk data, maar puur gebruikersgroei. Dit is dan ook hard nodig, wil Snap relevant blijven tijdens zijn koude oorlog met Facebook.