"Door het succes van "Mandy" werd ik iemand die ik niet wilde zijn"

"Suikerzoet", dat is wellicht een van de eerste gedachten die opkomt bij het horen van de sentimentele ballade "Mandy", die midden jaren 70 van Barry Manilow een wereldster maakte. Ook nu nog wordt op menig trouwfeest "You came and you gave without taking, but I sent you away, oh Mandy" luidkeels meegezongen. Het plotse succes overviel Manilow en betekende het begin van internationaal succesvolle carrière, en dat door een "sullig liefdeslied", zoals hij "Mandy" ooit omschreef. Manilow wordt vandaag 75.

"Mandy" was niet van de hand van Manilow zelf, maar werd geschreven door Scott English en Richard Kerr. De originele titel was "Brandy", een hitje voor English begin jaren 70 in Groot-Brittannië. Omdat in de VS net een nummer met de titel "Brandy" hoog gescoord had in de hitparade, werd de titel in "Mandy" veranderd.

Bovendien werd het ritme vertraagd om er een echte ballade van te maken. Iets wat English aanvankelijk weinig kon waarderen ("In het begin haatte ik zijn versie"). Toen het nummer commercieel een succes werd, milderde hij zijn negatieve toontje ("Ik heb Barry ooit gezegd dat ik nu van zijn versie hou omdat ik er huizen door kan kopen").

Na een album dat slechts weinig succes kende, werd hij door platenmaatschappijbaas Clive Davis aangemaand een softe versie van "Mandy" – "Ik zong jazz, rock’n-roll, soms zelfs Brel, en dan dook dit lieflijke liedje op"- op te nemen. Het werd de eerste nummer 1-hit voor Manilow in de VS en Canada.

Barry Manilow: "Toen "Mandy" uitkwam, waren er veel negatieve reacties. Het publiek haatte het nummer. Het was verschrikkelijk. Gelukkig kreeg ik veel steun van de mensen rondom me. Waardoor ik iedere ochtend opnieuw met goede moed opstond. Ik had een keuze gemaakt en zou me aan die keuze ook houden." (CNN, juni 2011)

"Ik wil mensen raken met "Mandy". Ik wil de passie die ik zelf voel door het zingen overbrengen op de luisteraars. Ik hoop dat ze die passie dan ook voelen. Mijn hoofbedoeling tijdens het zingen is mensen te ontroeren." (The Stranger, mei 2017)

"Ik was om en bij de 30 toen "Mandy" een hit was. Ook al was ik al 10 jaar bezig met muziek, toch sloeg de plotse bekendheid me bijna omver. Mocht dat 10 jaar eerder gebeurd zijn, toen ik nog geen 20 was, dan weet ik niet wat de gevolgen zouden geweest zijn. Ik kan me niet voorstellen wat het moet betekenen op zo’n jonge leeftijd al wereldberoemd te zijn." (The Denver Post, juli 2013)

"Het succes voelde aan als een tornado. Waardoor ik me soms als een hufter gedragen heb. Je wordt geleefd, hebt weinig tijd en weinig rust. En dus zeg je soms dingen die je beter niet gezegd had. Ik denk dat het makkelijker is om te falen in de muziekbusiness dan om een succes te zijn. Want succes en daarop niet voorbereid te zijn is een slechte combinatie. Bovendien kan je nergens leren om voorbereid te zijn op succes." (The Stranger)

"Het succes van "Mandy" was overdonderend. Overal herkend worden. Zo beroemd te zijn. Ik vond het heus niet fijn. Ik kreeg veel applaus, ik werd bekender en bekender. Maar niet langer omwille van mijn muziek. Men vond dat ik er goed uitzag. Men vond dat ik mooi praatte. En de muziek? Die verdween op de achtergrond. Die periode was tegelijkertijd de beste en de slechtste tijd van mijn leven." (Los Angeles Weekly, juni 2011)

"Ik had het moeilijk met alle aandacht. Plots moest ik me schminken, moest ik nadenken over hetgeen ik zou dragen. Iedere keer opnieuw. Er kwam geen einde aan. Ik werd zo een persoon die ik niet wilde zijn. Maar wat moest ik doen? Ik had een hit en mijn optredens waren uitverkocht. Al het negatieve dat ik ervoer moest ik er maar bijnemen." (Los Angeles Weekly)

"Ook al ben ik bekend geworden door zachtaardige, emotionele liedjes, toch voel ik me meer rock-‘n-roll dan de mensen denken. Want eigenlijk zit er veel meer ritme in die ballades, als je er maar goed naar wil luisteren. Ik had nooit gedacht dat ik ooit dergelijke suffe liefdesliedjes zou zingen. Maar als je beter naar "Mandy" luistert, dan voel je dat vette ritme toch." (The Stranger)

"Het geld dat binnenrolde dankzij "Mandy" heb ik samen met een accountant uiteindelijk slecht belegd. Ik mag wel zeggen dat ik aan die hit niets overgehouden heb.  Wat niet betekent dat ik mijn hoofd heb laten hangen." (The Stranger)

Na "Mandy" scoorde Manilow nog hits met onder meer "I write the songs", "Copacabana" en "Hey Mambo", samen met Kid Creole and The Coconuts. Ook als muziekproducer kende hij diverse successen, onder meer met Bette Midler en Dionne Warwick.

Maar wegdromen zal men wellicht het meest blijven doen bij deze "Mandy", de suikerzoete ballade van Manilow die vandaag dus 75 wordt:

Meest gelezen