Direct naar artikelinhoud
BIOSCOOPTIPS

Tien films die u deze week niet mag missen

Rachel Weisz en Rachel McAdams spelen twee lesbische vrouwen in een joods-orthodox milieu in 'Disobedience'.Beeld RV

Zin in een avond zonder Netflix? De filmredactie van De Morgen selecteert voor u het beste wat de bioscopen deze week te bieden hebben.

, en

1. 69 Minutes of 86 Days

Zonder enige vorm van commentaar registreert 69 Minutes of 86 Days het lange traject van het driejarig Syrisch meisje op de vlucht. De Noorse regisseur laat de prachtig gefilmde beelden voor zich spreken, waardoor de kijker helemaal wordt ondergedompeld in haar beleving. Een eenvoudige maar overweldigende documentaire die het migratiedebat stript van politiek en alleen het universeel menselijke overhoudt. Precies de film die we nodig hebben in de nasleep van de zaak-Mawda.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie.

2. Disobedience

Lang geleden nam Jezus het op voor de verschoppelingen der aarde, nu is er Sebastián Lelio. De Chileense regisseur, die begin dit jaar nog een Oscar won met het prachtige transgenderdrama Una mujer fantástica, kiest in zijn films steevast de kant van de underdogs en de verdrukten. Ook in Disobedience, een pakkend en gelaagd drama over twee lesbische vrouwen (Rachel Weisz en Rachel McAdams) in een joods-orthodox milieu. Lelio bewijst zich nog maar eens als een van de meest complete filmmakers ter wereld, met een scenario vol goed uitgewerkte personages, en met beelden en muziek die boekdelen spreken. O ja, en ook voor de meest stomende seksscène van het jaar moet u hier zijn.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en hier ons interview met Sebastián Lelio en Rachel Weisz.

3. Brussels International Film Festival

Ons land heeft er een filmfestival bij, en de organisatoren zien het groots: het Brussels International Film Festival palmt zowat alle cinemazalen van de hoofdstad in, en heeft een hele resem grootheden weten te strikken. Zo komt Terry Gilliam – eindelijk! – in hoogsteigen persoon zijn vervloekte film The Man Who Killed Don Quixote voorstellen, komt de legendarische actrice Claudia Cardinale het publiek ontmoeten en haalt Gérard Depardieu het controversiële Les valseuses (1974) nog eens van onder het stof. Een beetje filmliefhebber begint dus maar beter zijn tenten op te slaan naast Manneken Pis.

Van 20 tot 30/06 in verschillende zalen in Brussel.

4. CARNE y ARENA

De bijzonderste filmervaring van het moment vindt u deze week (en nog de hele zomer lang) niet in de bioscoop, maar wel in een loods van 1.200 vierkante meter in Amsterdam-Noord. Daar heeft EYE Filmmuseum CARNE y ARENA ondergebracht, de verbluffende virtual reality-installatie van Alejandro González Iñárritu (The Revenant), die door de Academy bekroond werd met een speciale Oscar. Iñárritu dropt de kijker samen met een groep illegale immigranten aan de grens tussen Mexico en de VS. Een ontstellende belevenis die ons in Cannes letterlijk op onze knieën dwong. CARNE y ARENA duurt maar zes minuten, maar is de trip naar Amsterdam meer dan waard.

Van 15/06 tot 27/08 in Casco (Amsterdam). Lees hier ons verslag uit Cannes.

5. Beast

Op het eiland Jersey wordt het strikt gedirigeerde zelfbeeld van de 27-jarige Moll helemaal ondersteboven gehaald wanneer haar nieuwe vlam er plots van verdacht wordt een beestige seriemoordenaar te zijn. Maar Beast is meer dan de zoveelste good-girl-meets-bad-boy-thriller. Het is ook een uitgepuurd karakterportret van een vrouw die nooit volledig tot ontwikkeling is kunnen komen. Slaat de titel überhaupt op haar vriendje? Of is het in Moll zelf dat zich een beest verschuilt?

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie.

6. A Prayer Before Dawn

Bruter dan A Prayer Before Dawn maken ze ze niet meer. Regisseur Jean-Stéphane Sauvaire deelt in het verhaal over Billy Moore, een Britse drugsverslaafde in een Thaise gevangenis, veel mokerslagen uit. Elke minuut is doordrongen van de ellende die Moore meemaakte: het vergt een speciaal talent om je film zó indringend te maken, en Jean-Stéphane Sauvaire heeft dat talent.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en hier ons interview met regisseur Jean-Stéphane Sauvaire.

7. Jurassic World: Fallen Kingdom

Drie jaar na de teleurstelling van Jurassic World bewijst J.A. Bayona (A Monster Calls) dat de legendarische dinofranchise dan toch nog niet met uitsterven bedreigd is. Fallen Kingdom serveert aanvankelijk het typische rampspektakel dat we intussen gewoon zijn van deze reeks. Maar in de tweede helft scheurt Bayona zich los van de clichés. Plots schakelt hij terug en maakt hij iets heel bijzonders: een creepy spookhuisfilm in de stijl van zijn debuut El orfanato – maar dan met dino’s. Eindelijk nog eens een blockbuster die én entertaint, én een eigen smoel heeft.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie.

8. De Kortste Nacht

21 juni is officieel de langste dag van het jaar. U kan dat vieren door om 5.27 uur op te staan, en tot 22.02 uur van ieder zonnestraaltje te genieten. Of u kan net de kortste nacht van het jaar induiken – die 7 uur en 25 minuten duurt, om precies te zijn. Bij Cinema Zed vullen ze hem toepasselijk genoeg met kortfilms: voor de prijs van één ticketje krijgt u een selectie van zes Belgische en Nederlandse films aangeboden – van animatie over documentaire tot fictie, en van 7 tot 27 minuten lang.

Op 21/06 in Cinema Zed (Leuven).

9. Love, Simon

Dat de gay tienerfilm Love, Simon maatschappelijk relevant is, staat min of meer buiten kijf: eindelijk is er nu ook een glossy romcom over homo’s, die je lekker met een emmer popcorn op schoot kunt bekijken. Zo komt ook het brede publiek eens op een ontspannen manier met een lgbt-verhaal in aanraking. In Amerika gaf de film bovendien heel wat jongeren de moed om net als Simon uit de kast te komen. Een meesterwerk is dit niet, wel een vrolijke en ietwat typische high school movie met vinnige dialogen en een ontroerende Jennifer Garner.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en hier ons gesprek met drie jonge holebi’s over de film.

10. Before We Vanish

Buitenaardse wezens nemen de wereld over in Before We Vanish. Maar verwacht geen reusachtige ruimteschepen of grootse oorlogsscènes. De bekende Japanse regisseur Kiyoshi Kurosawa (Tokyo Sonata) levert wellicht de minst spectaculaire alienfilm ooit af. De buitenaardse veroveraars zien eruit als doodgewone mensen, en houden zich vooral bezig met het stelen van ideeën. Dat levert frisse en grappige scènes op, maar het is Kurosawa ook menens: als we onze kernwaarden vergeten, zijn we als mensheid ten dode opgeschreven, waarschuwt hij. De Apocalyps loert om de hoek.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie.