© Instagram/ Benetton

Benetton krijgt kritiek op reclame met migranten

Het Italiaanse modemerk Benetton heeft een vlaag van kritiek over zich heen gekregen, omdat het foto's van een reddingsoperatie van migranten op de Middellandse Zee gebruikt heeft voor een reclamecampagne. De twee foto's verschenen op het internet en in de Italiaanse krant La Repubblica en veroorzaakten meteen na publicatie erg veel tumult.

VVA

Benetton lanceerde in het verleden al vaak controversiële reclamebeelden, maar hun meest recente reclamecampagne spant momenteel wel de kroon. Het Italiaanse modemerk maakte gebruik van foto's van migranten tijdens een reddingsoperatie op de Middellandse Zee, die geleid werd door de hulporganisatie SOS Méditerranée, en waarbij in totaal 630 mensen werden gered. De foto's werden bewerkt en voorzien van het logo van het kledingmerk vooraleer ze als promotiemiddel werden ingezet.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

In een aankondiging op Twitter uitte de hulporganisatie SOS Méditerranée hun ongenoegen hierover en veroordeelden ze het gebruik van de foto's voor commerciële doeleinden: "SOS Méditerranée distantieert zich van deze campagne, waarbij foto's getoond worden terwijl ons team mensen in nood redt tijdens een reddingsoperatie op negen juni. De waardigheid van overlevenden moet te allen tijd bewaard blijven. De menselijke tragedie op de Middellandse Zee mag nooit gebruikt worden voor commerciële doeleinden."

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Zelfs de Italiaanse minister van Binnenlandse Zaken, Matteo Salvini, reageerde op de foto's. Hij retweette één van de bewuste foto's met het onderschift: "Ben ik de enige die dit verontrustend vindt?"

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Sinds hun meer dan vijftigjarige bestaan heeft het Italiaanse bedrijf al heel wat omstreden modecampagnes gelanceerd. Zo maakten ze al gebruik van een campagnefoto met een kussende priester en een Egyptisch iman, met een stervende aidspatient, met een kussende priester en non en nog zoveel meer.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer