IN KAART. 56 nieuwe trajectcontroles aangekondigd, drie kwart Vlaamse automobilisten vindt ze rechtvaardig
In de loop van dit jaar en volgend jaar komen er tientallen nieuwe trajectcontroles op gewestwegen in Vlaanderen. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) heeft vandaag aangekondigd waar die precies komen. Die trajectcontroles zorgen voor een daling van meer dan 50 procent van het aantal zware verkeersongevallen in het traject waar ze de snelheid controleren, zo zegt het Vias Institute, dat blij is met de nieuw aangekondigde locaties. Daarnaast meldt mobiliteitsclub VAB dat drie kwart van de Vlaamse automobilisten trajectcontrole een rechtvaardige manier van snelheidscontrole is.
In totaal komen binnen dit en een jaar net geen zeventig tracés bij. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) heeft zonet 56 nieuwe tracés voorgesteld. De andere dertien werden eerder al voorgesteld. “Het is een rechtvaardig systeem”, zegt de minister. “Je wordt niet gepakt op basis van een momentopname. Je krijgt alleen een boete als je over langere afstand volgehouden te snel rijdt. En trajectcontrole is zeer efficiënt om verkeersongevallen op basis van overdreven snelheid te vermijden."
Bovendien is het een goede zaak voor de veiligheid op de weg. "Het aantal ongevallen daalt spectaculair op plaatsen waar trajectcontrole ingevoerd wordt", zegt Weyts nog. "Uit onderzoek blijkt dat mensen zich ook veel beter aan de toegelaten snelheid houden voor en na het gecontroleerde traject." Vooral in de provincies West-Vlaanderen en Antwerpen komen er nieuwe trajectcontroles. "Dat is vooral gebaseerd op basis van ongevallenstatistieken", legt Weyts nog uit.
De volgende overzichtskaart geeft de trajectcontroles weer in Vlaanderen. De groene icoontjes tonen de huidige locaties van trajectcontroles en de oranje icoontjes duiden op de locaties van toekomstige trajectcontroles:
Nog vandaag blijkt dat uit een onderzoek van VAB een meerderheid van de Vlaamse respondenten van mening is dat trajectcontroles op snelwegen niet enkel zorgen voor veiliger verkeer, maar ook voor een betere doorstroming en dus minder files. Op lokale wegen speelt volgens hen vooral het veiligheidseffect een grote rol, ook voor fietsers.
Volgens VAB denken de Waalse respondenten duidelijk anders over het effect van trajectcontroles op de verkeersveiligheid en de doorstroming. De Walen zijn steeds een stuk minder positief en geloven ook veel minder in de positieve effecten van trajectcontroles op lokale wegen. Bij de Vlamingen vindt 52 procent trajectcontrole op lokale wegen zinvol, bij hun Waalse tegenhangers is dat 35 procent.
Bijna zeven op de tien automobilisten zijn wel van mening dat trajectcontroles aangekondigd moeten worden met borden langs de weg.
Minder ongevallen
Verkeersveiligheidsinstituut Vias toont zich ondertussen tevreden met de aankondiging van nieuwe trajectcontroles. "Snelheid blijft een groot probleem op onze wegen”, zegt woordvoerder Stef Willems. In ongeveer één derde van alle verkeersongevallen met een dodelijke afloop speelt overdreven snelheid een rol.
Vaste snelheidscamera’s verminderen het totale aantal letselongevallen met 20 procent. De gemiddelde vermindering van het aantal letselongevallen bij trajectcontroles ligt nog een pak hoger. Zo is er een daling met 30 procent voor het totale aantal letselongevallen en zelfs 56 procent voor de ongevallen waarbij iemand sterft of zwaargewond is. Bovendien beperken de effecten van een trajectcontrole zich niet enkel tot de locatie waar de camera’s opgesteld staan.
Gewone camera: - 4 km/u, 53 procent minder overtreders
Op de plaatsen waar losse snelheidscamera’s staan, daalde de snelheid volgens Vlaams onderzoek gemiddeld met 4 km/u en is er vooral een duidelijke daling ter hoogte van de camera. Het aantal snelheidsovertredingen daalde met 53 procent en het aantal bestuurders dat meer dan 10 procent boven de toegelaten snelheid reed, daalde zelfs met 61 procent. “Bij deze resultaten valt vooral op dat er een sterke daling is van de snelheid en het aantal overtreders ter hoogte van de camera, maar geen sterke verschillen op de locaties voor en na de flitspaal”, merkt Vias op. Bestuurders remmen vaak af voor de camera om daarna terug te versnellen naar hun oorspronkelijke snelheid.
Trajectcontrole: - 5 km/u, 71 procent minder overtreders
Bij trajectcontroles is dat niet het geval. Uit een wetenschappelijke evaluatie van de 7 kilometer lange trajectcontrole op de E40 tussen Wetteren en Erpe-Mere bleek dat de snelheid op het traject daalde met gemiddeld 5 km per uur ten opzichte van de situatie voordien. Het aantal overtreders en zware overtreders daalde respectievelijk met gemiddeld 71 procent en 85 procent.
Bovendien daalde ook in een ruime zone voor en na de trajectcontrole de snelheid en het aantal overtredingen. De metingen gaven ook aan dat het systeem leidt tot een veel gelijkmatiger snelheidsprofiel. Over een langere afstand zorgen trajectcontroles voor een rustiger wegbeeld. Bestuurders wisselen ook minder van rijstrook.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
Ruim 1.700 vacatures bij technologische bedrijven voor ontslagen werknemers Van Hool
Technologiefederatie Agoria Vlaanderen heeft meer dan 1.700 vacatures van technologische bedrijven ontvangen voor de werknemers van busbouwer Van Hool die recentelijk hun job verloren. Met steun van de vakbonden worden de vacatures gebundeld op een webplatform. Dat meldt Agoria Vlaanderen. -
49
DEBAT VAN DE DAG. Een goed idee: Vias wil snelheidsmarge bij flitscontroles fors verlagen? Dit is jullie mening
Verkeersinstituut Vias vindt dat de marge niet meer dan 3 km/u mag bedragen bij flitscontroles. Vandaag is die marge 6 km/u voor snelheden van meer dan 100 km/u. Op de autosnelweg kan je met andere woorden pas geflitst worden vanaf een snelheid van meer dan 127 km/u. Wat denk jij? Is de verlaging van de marge een goed idee? Eerder vandaag lieten we experts aan het woord. Nu is het jullie beurt. -
-
PREMIUM44
HET RAPPORT. Hoe deed Zuhal Demir (N-VA) het als minister? “Ze had beter wat minder zinloze oorlogjes uitgevochten”
-
Premier haalt uit naar coalitiegenoten en oppositie in 1 mei-toespraak: “Confederalisme dient enkel om ons land kapot te maken”
Alexander de Croo (Open Vld) heeft tijdens zijn toespraak op de vooravond van 1 mei ongekend hard uitgehaald naar zowel coalitiegenoten als de oppositie. Tijdens een partijbijeenkomst in Blankenberge profileerde de premier zijn partij als enige verantwoorde keuze voor de verkiezingen. Ook lanceerde hij een voorstel om gepensioneerden die hebben gewerkt 500 euro meer te geven dan werklozen die met pensioen gaan. -
227
OVERZICHT. Meer loon, meer pensioen, meer verlof én meer koopkracht: dit werd ons allemaal beloofd op 1 mei
Het is 1 mei en op de ‘Dag van de Arbeid’ lichten politieke partijen graag hun sociaal beleid toe. Onder meer Vooruit, PVDA en Vlaams Belang hielden vanmorgen toespraken. Dit is wat ons op 39 dagen van de verkiezingen allemaal beloofd werd. -
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
-
IN KAART: Veel meer trajectcontroles op snelwegen, mogelijk 41 nieuwe binnen halfjaar
-
PREMIUMInterview
Na 37 jaar maakt hoofdinspecteur Michelin zich bekend en onthult hij aantal geheimen: “Sommige chefs nemen het mij nog steeds kwalijk dat ik hun ster wegnam”
“Het zal vreemd aanvoelen om vanaf nu niet anoniem te reserveren in een sterrenzaak”. 37 jaar was Werner Loens (62) inspecteur van Michelin, waarvan 17 jaar hoofdinspecteur Benelux. 8.500 restaurantbezoeken later gaat hij op pensioen en wilt hij voor het eerst op de foto. Wat is volgens Loens dé culinaire hotspot van het moment, verlopen de beoordelingen altijd eerlijk en objectief en wat voor tol heeft tweemaal per dag op restaurant gaan geëist van zijn lichaam? HLN schoof de benen onder tafel en vroeg het hem. -
Schoenenwinkelketen Sacha wil meeste fysieke winkels sluiten
De Nederlandse schoenenwinkel Sacha verdwijnt bijna helemaal uit de winkelstraat. Dat melden verschillende Nederlandse media, na een bericht van Hart van Nederland. De winkelketen, een dochterbedrijf van de Termeer Groep, heeft aangekondigd een groot aantal van haar fysieke winkels te sluiten. Volgens een woordvoerder gaat het om een “nieuwe strategische richting”. -
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras
325 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerAxel Marckx
Roger Willems
ronny cuypers
Prisoner 24601
Filip Dekock