© rr

Zo gaat de A12 er over enkele jaren uitzien: weg lokaal ingegraven, fietsbruggen, ruimte voor sneltram,...

Er zijn concrete plannen klaar om de A12 veiliger en vlotter te maken. Ter hoogte van Londerzeel en Aartselaar wordt de weg ingegraven, kruispunten worden vervangen door compacte op- en afrittencomplexen en er komen fietsbruggen- en tunnels. Het gaat om een investering van 90 miljoen euro. De werken in Londerzeel starten in 2021, in Aartselaar wordt gemikt op 2022.

JaTi

De A12 wordt zo stap voor stap omgebouwd tot een volwaardige autosnelweg en het verkeer wordt vlotter en veiliger voor alle weggebruikers. “Er wordt al vele jaren gepraat over de ombouw van de A12, maar nu krijgt het project voor het eerst concreet vorm”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts. “We bereiden meteen ook de komst van de sneltram tussen Willebroek en Brussel voor”.

Ingegraven

Ter hoogte van Londerzeel en Aartselaar wordt de A12 lokaal ingegraven. In Londerzeel heeft het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) een voorontwerp klaar voor de herinrichting van de kruising van de A12 met de Kerkhofstraat en de Londerzeelse steenweg. De A12 zal daar over een afstand van 800 meter deels ingegraven worden (niet volledig ondergronds, wel gedeeltelijk). In Aartselaar wordt de 3,3 km lange strook van aan de Terbekehofdreef/Atomiumlaan tot net voorbij het kruispunt van de Bist/Langslaarsesteenweg aangepakt. Ook hier wordt de A12 deels ingegraven ter hoogte van de kruispunten. In de plaats van de kruispunten komen er telkens compacte op- en afrittencomplexen.

© rr

Fiets- en wandelbrug over A12

De fietsers krijgen eigen fietsverbindingen, zodat het verkeer ook voor hen vlotter en veiliger wordt. In Londerzeel komt er een fiets- en wandelbrug over de A12 en een fietstunnel onder de Londerzeelsesteenweg. Er wordt ook in fases gebouwd aan de fietssnelweg F28 langs de A12. Ook in Aartselaar komt een nieuwe verbinding voor fietsers en voetgangers, maar er wordt nog een locatie gezocht. In de tussentijd zal AWV nog dit najaar de lichtenregelingen aanpassen om de veiligheid van de fietsers in Aartselaar te verhogen.

De werken in Londerzeel starten in 2021, in Aartselaar mikt men op 2022. Bij de herinrichting van de kruispunten wordt meteen ruimte vrijgemaakt voor tramtunnels voor de sneltram A12, die in de toekomst pendelaars in 40 minuten van Willebroek naar Brussel-Noord zal voeren.

“Bijzonder opgetogen”

“De gevaarlijke verkeerssituatie aan het kruispunt A12 – Kerkhofstraat zorgt al lang voor commotie bij de Londerzeelse inwoners”, reageert Nadia Sminate, burgemeester van Londerzeel. “In het verleden hebben er zich vaak ongevallen voorgedaan. Ook de verkeersdoorstroming in het centrum van Londerzeel ondervindt problemen omwille van de verkeerslichten op het kruispunt. Decennialang heeft men vanuit het gemeentebestuur aangedrongen op de aanleg van een op- en afrittencomplex, ik ben dan ook bijzonder opgetogen dat de Vlaamse Overheid nu werk maakt van een vlottere doorstroming van het verkeer in en rond Londerzeel”.

Ook in Aartselaar reageren burgemeester Sophie De Wit en schepen van MOW Bart Lambrecht verheugd. “De kruispunten in Aartselaar zijn al decennia een knelpunt en behoren tot de zwartste van Vlaanderen. Na jaren van stilstand is er nu eindelijk terug studiewerk, een concreet idee en de nodige centen. We danken de Vlaamse Overheid en de minister om daar werk van te maken. De aangepaste lichtenregeling dit najaar zal de kruispunten hopelijk al aanzienlijk veiliger maken. De ondertunneling van de kruispunten zal vervolgens de situatie voor iedereen beter maken.”

De werken in Londerzeel starten in 2021, in Aartselaar mikt men op 2022. Bij de herinrichting van de kruispunten wordt meteen ruimte vrijgemaakt voor tramtunnels voor de sneltram A12, die in de toekomst pendelaars in 40 minuten van Willebroek naar Brussel-Noord zal brengen.

Meer informatie vindt u op deze website.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

© rr

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER