Direct naar artikelinhoud
VRT

VRT werkt deontologische code rond reclame uit

Sinds wanneer is het normaal geworden om op de openbare omroep voetbalwedstrijden te flankeren met reclame voor gokwebsites?UNIBETBeeld VRT

De VRT gaat een deontologische code rond reclame uitwerken. Dat heeft het bedrijf in de marge van de discussie over reclame voor gokwebsites bevestigd aan Vlaams Mediaminister Sven Gatz (Open Vld).

De VRT programmeerde afgelopen week sponsorboodschappen van gokwebsites Unibet en Napoleon Games rond de voetbalwedstrijd België-Panama. Onder meer als gevolg daarvan laait de discussie over reclame voor online gokken opnieuw op. Sp.a en Groen willen een totaalverbod op gokreclame op radio en tv en worden daarin deels bijgetreden door CD&V en N-VA.

Sp.a en Groen willen een totaalverbod op gokreclame op radio en tv en worden daarin deels bijgetreden door CD&V en N-VA

Volgens Mediaminister Sven Gatz gaat het echter om consumentenbescherming en dat is federale materie. "De federale regering heeft een wetsontwerp klaar", antwoordde hij donderdag op vragen van Imade Annouri (Groen), Wilfried Vandaele (N-VA) en Katia Segers (sp.a). "Per reclameblok wordt het aantal mogelijke spots voor aanbieders van online sportweddenschappen beperkt tot één. Verder moet bij elke spot de minimumleeftijd worden vernoemd en de vermelding 'gok met mate'."

Wat de openbare omroep betreft, heeft Vlaanderen wél een eigen bevoegdheid. "Ik heb de afgelopen uren contact gehad met de VRT en aangedrongen op een code over ethiek rond reclamevoering, net zoals er een deontologische code is voor journalistiek. De VRT heeft mij bevestigd dat ze op die vraag wil ingaan en op korte termijn stappen wil zetten", aldus Gatz.

'Een blinde kan zien dat er de laatste jaren veel meer aanwezigheid is van gokbedrijven in de maatschappij'
Mediaminister Sven Gatz (Open-VLD)

"Een blinde kan zien dat er de laatste jaren veel meer aanwezigheid is van gokbedrijven in de maatschappij", vervolgde de minister. "Dat kan aanleiding geven tot bepaalde maatschappelijke problemen. Het is geen goede evolutie, maar het is aan de federale wetgeving om initiatieven te nemen."

Intussen wordt er geen gokreclame meer uitgezonden rond de WK-wedstrijden. De Belgian Association of Gaming Operators heeft haar leden opgeroepen om geen reclame meer te voeren vanaf 15 minuten voor de wedstrijden van de Rode Duivels tot 15 minuten erna.

Ook minister Koens Geens (CD&V) mengt zich in het debat en komt met een filmpje. Bekijk het hier.