Direct naar artikelinhoud
Sociale media

Facebook geeft meer inzicht in advertenties

Facebook geeft meer inzicht in advertenties
Beeld REUTERS

Vanaf vandaag kan je op een Facebook-pagina zien welke advertenties een pagina allemaal heeft lopen. Op die manier wil Facebook gebruikers meer inzicht geven in hoe het netwerk precies werkt. 

Wie naar een Facebook-pagina surft, zal daar vanaf nu een nieuwe categorie zien staan: "Informatie en Advertenties." U ziet er wanneer een pagina werd aangemaakt en of de pagina ooit van naam is veranderd. 

De belangrijkste informatie die Facebook er geeft, gaat over de advertenties die de pagina op het netwerk heeft lopen. Merk op: het gaat om de advertenties die op dit moment actief zijn, er is geen geschiedenis te vinden van alle advertenties.

Zo kunnen we zien dat CD&V inspeelt op de actualiteit.  Het pakt uit met een bericht dat vicepremier Kris Peeters burgers beter wil beschermen tegen pakketreizen.

Lees verder onder beeld.

Facebook geeft meer inzicht in advertenties
Beeld RV

N-VA speelt dan weer in op de staking van de NMBS. Het bedankt iedereen die wel werkt in een gesponsorde Facebook-video.

Meer informatie verschaft Facebook niet. Er is niet te zien hoeveel mensen het bericht zagen, of er veel 'vind ik leuks' zijn en aan wie de boodschap precies gericht is. Gebruikers kunnen de advertenties wel rapporteren als ongepast of aanstootgevend.

Lees verder onder beeld.

Facebook geeft meer inzicht in advertenties
Beeld RV

Facebook benadrukt dat deze mogelijkheid een aanvulling is op het huidige systeem. Het netwerk zet artificiële intelligentie en mensen in om aanstootgevende adevertenties en nepnieuws in gesponsorde berichten proactief te verwijderen.

Wanneer technologiewebsite TechChrunch aan COO Sheryl Sandberg, de nummer twee bij Facebook, vroeg of het hier bij zou blijven, antwoordde ze dat Facebook nog meer moet doen om transparant te zijn. "Er zijn vele manieren om meer te doen. Dit zijn de eerste stappen."

Ze verwacht niet dat adverteerders door de maatregel minder geld zullen uitgeven aan reclame. "De meeste adverteerders staan achter de reclame die ze runnen, nu kan je ook de boodschappen van je concurrenten zien en beter proberen doen."