"Elektrische auto's onderdompelen na brand"
Een Nederlands brandweerkorps gaat elektrische auto’s die in brand hebben gestaan na een ongeluk onderdompelen in een bak water om zeker te zijn dat de accu niet weer in brand vliegt.
Brandweerregio Haaglanden (Den Haag en omstreken) ontwikkelt momenteel een rijdende ‘blusbak’ waar elektrische auto’s in worden getakeld nadat de brand is geblust. De verwachting is dat andere brandweerkorpsen de dompeltechniek volgen.
In de Verenigde Staten wordt onderzocht hoe elektrische auto’s het best geblust kunnen worden nadat bij twee ongevallen Tesla’s ná het blussen weer vlam vatten. In een geval zelfs na vijf dagen.
10.000 liter
De incidenten verbazen brandweerman René Verboom van de veiligheidsregio Haaglanden niets. Hij was al eens bij Tesla om te horen hoe de chemie in de accu’s werkt en hoe gevaarlijk die kan zijn. Een brand in een accu kan als een veenbrand sluimeren om opeens weer uit te barsten. "Je hebt heel veel water nodig, wel 10.000 liter,’’ weet brandweerman René Verboom van de brandweer Haaglanden.
Net als bij een brandwond moet de auto onder koud stromend water worden gehouden
Want de batterijen zitten zo goed ingepakt dat het lastig is om te koelen. Net als bij een brandwond moet de auto onder koud stromend water worden gehouden. We ontwikkelen nu een blusbak, dan heb je ook al dat water niet op de weg. Na het blussen wordt de auto daar in getakeld en naar een veilige locatie gereden. Er komen steeds meer elektrische auto’s en hybrides, dus dit hebben we echt nodig."
Langdurig koelen is het devies van de autofabrikanten. "Mitsubishi adviseert hun Outlander, een plug-in hybride, na een brand drie dagen in een bak water van 50 centimeter te zetten. Ja, dan is een auto perte totale maar dat is ie toch al na een ongeluk en brand.’’
Volgens Verboom is de kans klein dat de batterij van een elektrische auto in brand vliegt. Maar het kan wel. Twee jaar geleden zat de brandweer in Baarn (provincie Utrecht) met de handen in het haar na een crash met een Tesla. Er ontstond een brand en de brandweerlui waren bang dat de auto onder spanning stond.
Zet de beschadigde auto niet binnen, de batterij kan wéér gaan branden
Water en elektriciteit gaan doorgaans niet samen, maar de kans op een schok bij het blussen is volgens Verboom minimaal. "Zeker als ie nog op zijn vier banden staat. We adviseren wel om bij het aanraken en uitzetten van de auto de 1.000 Volt handschoenen te dragen." Het elektrische autowrak mag ook niet gesleept worden want dan draaien de wielen en kan de accu weer opgeladen worden.
Als de auto eenmaal is afgevoerd, moet ook de autosloper of schadehersteller voorzorgsmaatregelen nemen. "Zet de beschadigde auto niet binnen, maar buiten met vijftien meter tussenruimte en houd hem drie weken in de gaten. Je weet nooit of de accu niet weer gaat branden. Of alle autobedrijven dat weten? Ik durf mijn handen er niet voor in het vuur te steken."
Vrijwilligers
Haaglanden ontwikkelt de blusbak en andere Nederlandse brandweerregio’s volgen dat initiatief waarschijnlijk. Ook de kennis wordt gedeeld", zegt Nils Rosmuller van het Instituut Fysieke Veiligheid. "De brandweer bestaat voor circa 80 procent uit vrijwilligers. Niet iedere brandweerman zal weten wat te doen. Maar we zorgen ervoor dat in ieder geval de officieren, specialisten, bevelvoerders en instructeurs het wel weten. Je moet ook weten dat bij een brandende batterij het toxische waterstoffluoride vrij kan komen."
De fabrikanten van elektrische auto’s pakken de batterijen heel goed in om te voorkomen dat ze beschadigen bij een ongeluk en in brand vliegen. Daardoor wordt ook het blussen bemoeilijkt als het toch verkeerd gaat. Rosmuller pleit ervoor dat autofabrikanten voorzieningen in de auto’s bouwen waardoor de batterijen langdurig gekoeld kunnen worden met water dat daadwerkelijk bij de batterij kan komen. "Dat is nu het probleem: het is heel moeilijk om te kunnen koelen waardoor de chemische reactie maar door blijft gaan."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
Hoeveel geld en tijd bespaar je echt als je thuiswerkt? “Tot zeker 862 euro per jaar”
Als je telewerkt, combineer je niet alleen makkelijker werk en gezin. Je vervuilt er ook minder door. En je bespaart geld en tijd. Hoeveel precies? Dat kan je voortaan zelf berekenen dankzij een nieuwe online calculator die verkeersinstituut Vias in het leven riep. -
-
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen
-
PREMIUM
“Op één vlak ging Dacia nu wel te ver”: onze autokenner test de nieuwe Duster, die alweer een ‘prijskraker’ is
Hij werd net voorgesteld en onze autospecialist Joost Bolle ging er al meteen mee rijden: de nieuwe Dacia Duster, de YCe 130. Traditioneel is het de tweede populairste auto van ons land. Houdt deze frisse uitvoering die reputatie hoog? “Voor 18.990 euro vind je nergens een goedkopere gezinswagen”, zegt Bolle. Maar natuurlijk doe je daarvoor een paar opofferingen, ook bij deze Duster. -
Drie keer zoveel tweedehandse elektrische auto’s ingeschreven
Steeds meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto. In het eerste kwartaal van dit jaar ging het om 2.576 voertuigen, 157% meer dan de 1.003 in dezelfde periode vorig jaar. In Vlaanderen, waar de koper een premie krijgt, was er sprake van een verdrievoudiging van 655 naar 1.981. -
Independer
Auto-ongeval tijdens het pendelen: komt je werkgever tussen in de kosten? En wat moet jij zelf concreet ondernemen?
-
Auto reed 155 km/u
Tesla ontkent schuld fataal ongeluk Nederland
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen
Daar is de zon! Maar ook ... het saharazand. Als je auto vandaag buiten blijft staan, is de kans groot dat hij straks een wasbeurt zal kunnen gebruiken. Al is het eigenlijk sowieso belangrijk om je bolide op tijd en stond een flinke poetsbeurt te geven. Yves De Boeck, docent carrosserie bij Syntra Mechelen, legt uit hoe je best te werk gaat én hoe je krassen en strepen op je lak voorkomt. -
PREMIUM
Een Tesla of Porsche Taycan tweedehands kopen? Onze mobiliteitsexpert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt
20 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerStavros Kanakaris
Jo Bosman
Jan
willy verbeeck
Danny Govaerts