Direct naar artikelinhoud
Ecologie

Wordt kerosine straks 'groene brandstof'?

"Luchtvaartmaatschappijen kopen compensaties voor weinig geld. Ze kunnen dus redelijk zorgeloos blijven uitstoten."Beeld rv

Een luchtvaartmaatschappij die kerosine verbruikt uit een raffinaderij die ook wat zonnepanelen heeft, zal minder CO2-uitstoot moeten compenseren. Dat is op VN-niveau en onder druk van de VS en Saudi-Arabië afgehamerd. "Schandalig hypocriet", zeggen insiders.

Luchtvaart is wereldwijd het snelst groeiende klimaatprobleem, omdat we met steeds meer en steeds vaker zullen vliegen. Daarom werkt de luchtvaartindustrie aan een wereldwijd plan om hoe dan ook iets te doen om haar exploderende uitstoot te temperen.

In Montréal is nu gebleken dat het een weinig ambitieuze en volgens insiders zelfs "schandalig hypocriete" aanpak wordt. De ICAO, het VN-luchtvaartagentschap, kwam deze week in de Canadese stad samen om te beslissen over enkele basisprincipes van 'CORSIA', zoals het plan heet. CORSIA voorziet dat de luchtvaart tot 2021 zoveel kan groeien en uitstoten als ze wil. Vanaf dan moet de zaak wel onder controle gehouden worden. Niet door effectief de uitstoot te verminderen, wel door verplicht compensatiemaatregelen aan te kopen.

'Fossiele brandstof herdefiniëren als propere olie past niet in een integer klimaatplan'
Eion BannonTransport & Environment

"Op zich is dat al een cadeau", zegt Eion Bannon van Transport & Environment, een organisatie die de transportpolitiek doorlicht. "Die aankopen zijn nauwelijks efficiënt. Je stopt bijvoorbeeld geld in een project voor groene energie in Afrika dat er hoe dan ook was gekomen." Slechts 2 procent van de projecten in het Clean Development Mechanism (CDM) van de VN leidt tot minder uitstoot. Net daarom verbiedt de Europese Commissie ze als klimaatcompensatie. "De bedrijven kopen die compensaties ook voor weinig geld. Ze kunnen dus redelijk zorgeloos blijven uitstoten", zegt Bannon.

Maar in de beslissing van de ICAO over CORSIA staat nu ook dat luchtvaartmaatschappijen hun groeiende uitstoot met betalingen aan dat soort doorgaans nutteloze compensatieprojecten mogen afkopen, en dat wie 'groene brandstof' gebruikt bovendien nog minder van die 'offsets' zal moeten betalen. Luchtvaartmaatschappijen mogen hun fossiele brandstof aangeven als 'groen' zodra er van heel ver en indirects iets groens aan is.

Verzet

Kerosine uit een raffinaderij die zonnepanelen heeft of op andere hernieuwbare energie draait is een voorbeeld. Of kerosine op basis van olie die uit de grond is gepompt terwijl er wat CO2 in de grond is geborgen. Bannon: "De klimaatwinst daarvan is zeer dubieus en minimaal. Fossiele brandstof herdefiniëren als 'propere olie' is pure en absurde greenwashing en past niet in een integer klimaatplan."

Deze herfst worden verdere details vastgelegd. De EU kan zich nog terugtrekken, al is duidelijk dat transportcommissaris Violeta Bulc een pluim op haar hoed wil steken en hoe dan ook een deal wil, hoe zwak die ook is. Zeven EU-landen, waaronder ook ons land, tekenden eerder al verzet aan, maar of dat ook werkelijk zal gaan doorwegen is koffiedik kijken.