Direct naar artikelinhoud
Fotografie

Façades van eindeloos plezier

Façades van eindeloos plezier
Beeld Simon Van Geel

In de reeks Graduation 2018 toont De Morgen u elke week het talent van een pas afgestudeerde fotograaf. Vandaag: Simon Van Geel, die de vergane glorie van een Brits entertainmentpark in beeld bracht.

De naam Great Yarmouth zegt u waarschijnlijk niets, of u moet weten dat acteur Jason Statham er de lokale schoolbanken heeft versleten. Maar lange tijd stond het stadje aan de Britse kust gelijk met zomers entertainment. The Golden Miles is een kuststrook van dik anderhalve kilometer die is volgebouwd met attracties, lunaparken en entertainmenthallen.

Maar op de foto's van Simon Van Geel (25) stralen ze geen vreugde uit, het plezier is weggezonken. Op de bowlingbaan staan geen kegels meer recht, de spot boven de biljarttafel schijnt licht op een spel dat niet wordt gespeeld. “Ik had online een promovideo uit de jaren 50 gevonden, waarin Great Yarmouth werd aangeprezen als the place to be”, vertelt de fotograaf. “Ik wilde gaan uitzoeken hoe het er nu bij ligt.”

De titel van de reeks, The Edge of Entertainment, nam hij over van een nieuwbouwproject, dat de Golden Mile met een kilometer moet verlengen en de attracties een nieuwe adem moet geven. “Ze proberen het verleden hier weg te stoppen, te ontkennen. Het is een stadje dat zich anders probeert voor te doen dan het is. Maar ik heb nauwelijks met iemand gesproken: ik wilde vooral mijn eigen beleving vastleggen.”

En wat Van Geel vooral fascineert is de kunstmatigheid die Great Yarmouth uitstraalt. “Ik ben altijd al geïnteresseerd in kunstmatig aangelegde plekken, waar een soort Amerikaans gevoel van 'fake' hangt. Ik heb me gefocust op die valsheid en dat gevoel ook proberen te recreëren. Zeker in de nachtfoto's.”

Maar die fakeheid legt net de realiteit bloot. Want de façades van eindeloos plezier slagen er niet in dat de vreugde hier vervallen is, dat de collectieve pret is ingeruild voor eenzame tristesse. 

Bekijk hier de volledige fotoreeks van Simon Van Geel.