Vijf fouten bij het gebruik van airco in de auto (en hoe het wel moet)
De airco is een mooie uitvinding om het auto-interieur koel te houden, maar veel automobilisten gebruiken het systeem nog altijd op een verkeerde manier. Dit zijn de vijf meest voorkomende fouten (en de oplossingen):
1. De airco bij het instappen meteen op de koudste stand en met de grootste blaaskracht inschakelen.
Beter is het om de portieren en de ramen eerst een minuut te openen voordat je de airconditioning aanzet. Met deze eenvoudige handeling is de temperatuur in het interieur al significant te verlagen. Zodra de auto is geventileerd, kun je instappen, de portieren en ramen sluiten en de airconditioning inschakelen.
2. De ‘lucht-recirculatie’ ingeschakeld houden.
Net na het instappen kan het handig zijn om eerst een paar minuten de interne recirculatie in te schakelen, want hierdoor zal het interieur nog sneller afkoelen. Maar daarna moet het systeem toch echt op de stand met toevoer van buitenlucht. Hierdoor zal het systeem de luchtstroom gelijkmatiger en efficiënter kan verdelen.
3. De airconditioning 's ochtends vroeg nog niet inschakelen, omdat het dan nog kil is.
In onze streken kan het 's zomers in de ochtend best koel zijn. Toch is het dan vaak verstandig om meteen de airconditioning aan te zetten. Zo voorkom je dat de ramen beslaan als de buitentemperatuur enigszins begint te stijgen.
4. De uitstroomopeningen verkeerd richten
'Zet de temperatuur eens wat lager, ik voel niks', is in de zomer een veel gehoorde opmerking van passagiers in de auto. Meestal is het echter geen kwestie van een te hoog ingestelde temperatuur, maar de richting waarin de koude lucht door de auto stroomt. Om een gelijkmatige verdeling van de luchtstroom te krijgen, moeten de uitstroomopeningen naar boven wijzen en dus niet naar de gezichten van de inzittenden. Met deze eenvoudige handeling stroomt de lucht mooi rond door het interieur van de auto en bereikt de koelte elke passagier. Bovendien: warmte stijgt en alleen daarom al is het verstandig de openingen naar boven te richten, opdat er zo snel mogelijk wordt gekoeld.
5. Geen onderhoud
Veel airco-systemen lijden onder achterstallig onderhoud. Een automerk als Seat adviseert om de filters om de 15.000 tot 20.000 kilometer te vervangen om een verminderde werking te voorkomen. Na een paar jaar zal het ook nodig zijn om de koelvloeistof te verversen of aan te vullen. Achterstallig onderhoud kan bovendien leiden tot schimmels in het systeem en die veroorzaken stank in de auto.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Exclusieve SUV’s helpen Lamborghini aan recordomzet: “Beste jaar ooit”
-
Jobat
Hoeveel verdient een uitzendconsulent? En zijn er specifieke diplomavereisten?
Ben jij iemand die snel andermans sterke kanten ziet en vlot kan inschatten hoe die passen bij een bepaalde taak of omgeving? Ben je bovendien probleemoplossend en analytisch aangelegd, klantgericht én empathisch? Dan zal je je - mogelijks - thuis voelen in de wereld van ‘talentontdekking’. Jobat.be vertelt je alles over de job van uitzendconsulent oftewel recruiter. -
Wat gebeurt er als je op de SOS-knop van je auto drukt? “Dankzij dit systeem zijn er 2.500 minder verkeersdoden per jaar”
Hoe moderner de auto, hoe meer knopjes en functies die bevat. Sinds april 2018 zijn alle nieuwe wagens op de Europese markt verplicht uitgerust met het zogenaamde eCall-noodoproepsysteem. Maar weet jij waar die knop zich bevindt en wat hij exact doet? En wat zijn de gevolgen als je hem indrukt? -
-
Drie keer zoveel tweedehandse elektrische auto’s ingeschreven
-
Douchen mét kleren en een zakje erwten: met deze tips overleef je die tropische pendeltocht
Heel de week zijn de temperaturen al richting 30 graden aan het gaan. Heerlijk, behalve als je een tochtje moet maken met de trein, tram of bus. Niets tegen het openbaar vervoer, maar vaak zit je opeengepakt en laat de airco het afweten. Dankzij deze tips kom je toch nog relatief fris aan op je bestemming. -
Bijna niemand kent de betekenis van deze borden in Duitsland, maar ze zijn ook niet voor mensen bedoeld
Automobilisten die deze vakantie door Duitsland rijden, lopen grote kans om ze tegen te komen: vreemde, zwart-wit gekleurde verkeersborden langs de snelweg waarvan niemand lijkt te weten waarvoor ze dienen. Dat ze niet bedoeld zijn voor mensen, maakt het nog mysterieuzer. -
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
-
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
-
HLN Shop
Goed voor de bloedcirculatie én efficiënt tegen spierpijn: vijf topredenen om nu naar de sauna te trekken
Ben je geen ervaren wellnesser, dan vraag je je af wat zoveel mensen ertoe verleidt te gaan liggen weken in whirlpools, kneippbaden of stoomcabines. Is dat echt zo heilzaam als wordt beweerd? Speciaal voor groentjes in wellnessland zet HLN Shop een handvol argumenten om het aan den lijve uit te dokteren op een rij. -
PREMIUM
Een Tesla of Porsche Taycan tweedehands kopen? Onze mobiliteitsexpert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt
Meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto, blijkt uit kwartaalcijfers van vakfederatie Traxio. Op één jaar tijd steeg het aandeel van elektrische wagens op de occasiemarkt van 1,7 naar 2,8 procent. In absolute cijfers ging het bijna om een verdubbeling: 5.090 auto’s tijdens de eerste drie maanden van dit jaar tegenover 2.708 vorig jaar. Welke modellen zijn populair en waar moet je extra op letten als je zelf een occasie-EV koopt? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit: “Eén zaak is van levensbelang”. -
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
70 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJenne Vergeer
Peter Segers
Bjorn Azou
Michel Jacobs
koen de belder