"Volledig zelfrijdende auto nog ver weg"
Een volledig zelfrijdende auto kan nog tientallen jaren op zich laten wachten. Dat blijkt uit bestudering van verschillende onderzoeken door de Nederlandse Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) en sectororganisatie RAI Vereniging.
Vooral de stap naar volledig autonoom rijden vergt veel tijd vanwege de complexiteit van menselijk gedrag waar auto's mee om moeten kunnen gaan. Die volledig zelfrijdende auto's zouden op zijn vroegst pas rond 2065 in de meerderheid op de weg zijn. In het slechtste geval kan het nog enkele decennia langer duren en komen volledig zelfrijdende auto's pas in 2085 op de markt.
De ontwikkeling van zelfrijdende auto's gaat in zes fases: van geen hulpsystemen naar volledig autonoom. Vooral fase drie, waarbij auto's in principe grotendeels zelfstandig kunnen rijden, maar de bestuurder op elk moment de besturing over moet kunnen nemen, is gevaarlijk. Experts waarschuwen dat deze fase beter kan worden overgeslagen.
Autopilot
Momenteel hebben veel voertuigen al hulpsystemen die bijvoorbeeld regelen dat je op veilige afstand blijft van de auto voor je en dat je een noodstop maakt als een onverwachte situatie dat vereist. Sommige voertuigen kunnen al beperkt autonoom rijden. Een voorbeeld hiervan is het Autopilot-systeem van Tesla.
In het doorlopen van de verschillende stappen op weg naar volledige autonomie zijn onder andere de interactie met normaal verkeer, cybersecurity en de beperkingen van zelfrijdende systemen bij slecht weer aandachtspunten. Die beïnvloeden de publieke opinie over dergelijke auto's en de politieke wil om zich er voor in te zetten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
-
Independer
Auto-ongeval tijdens het pendelen: komt je werkgever tussen in de kosten? En wat moet jij zelf concreet ondernemen?
Het kan iedereen overkomen: een ongeval tijdens het pendelen, met stevige kosten als gevolg. Independer.be legt uit bij wie in dat geval de verantwoordelijkheid ligt en wat de precieze voorwaarden zijn, zodat jij met een gerust gemoed de baan op kan, zowel wat betreft lichamelijke schade als averij aan je wagen. -
PREMIUM
“Je merkt niet dat je met een auto van bijna 5 meter rijdt”: onze autospecialist test de nieuwe VW Passat
De Volkswagen Passat is een vaste waarde in het autolandschap. Zo’n 34 miljoen exemplaren zijn er al van verkocht. HLN-autospecialist Joost Bolle reed met de nieuwe generatie en deelt voor de afwerking en het rijcomfort minstens een 8/10 uit. “De nieuwe VW Passat moet niet onderdoen voor de grote breaks van Audi of zelfs BMW ”, stelt onze expert. En hij zien ook een bijzondere troef voor gezinnen. -
-
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
-
“Deze zes doodgewone dingen die we constant gebruiken, zullen in de komende tien jaar verdwijnen”
Technologische ontwikkelingen gaan zo snel dat we dingen die we nu nog bijna dagelijks gebruiken, in de nabije toekomst niet meer nodig zullen hebben. Volgens futurist en trendwatcher Michael McQueen zullen we in het volgende decennium afscheid nemen van kredietkaarten, tankstations en zelfs taallessen. -
Chauffeur keek The Voice tijdens fatale aanrijding met zelfrijdende Uber-auto
De vrouw die in maart van dit jaar met haar zelfrijdende Uber-auto een voetgangster doodreed in de Amerikaanse staat Arizona was afgeleid omdat zij op haar telefoon naar The Voice keek. Daardoor was ze niet op tijd om de besturing van haar auto over te nemen. -
PREMIUMOverzicht
Waar parkeer je gratis of goedkoop aan zee? “Tot 8 uur gratis parkeren, maar je moet het aanvragen”
-
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
-
iHLN
VIDEO. Primeur in ons land: zelfrijdende wagen rijdt door Leuven
In Leuven is woensdagnamiddag voor het eerst in ons land een zelfrijdende wagen op de openbare weg uitgereden. Dat gebeurde bij de start van de eerste editie van het hoogtechnologisch And&-festival. Inwoners maakten rondritten langs een afgesloten circuit tussen het Ladeuzeplein en de Grote Markt met een zelfrijdende, elektrische wagen van Vedecom. Dit Frans onderzoeksinstituut organiseerde dergelijke demonstratieritten al in verschillende Franse steden, maar voor ons land gaat het om een primeur. -
216
DEBAT VAN DE DAG. Moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden?
Middenvakrijders: een van de grootste ergernissen in het verkeer. Jaarlijks krijgen gemiddeld 2.000 bestuurders die op het middenvak van de autosnelweg blijven rijden een boete in de brievenbus. En die kan oplopen van 116 euro tot 160 euro. Maar is dat voldoende? Of moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden? Vanavond bundelen we jullie interessantste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat enkele experts ervan vinden. -
“Kritieke veiligheidskloof” bij Autopilot van Tesla gelinkt aan honderden ongevallen
12 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerChristian Vanden Bergh
Jan Verstrepen
Leo Duym
Matt Casters
Els Pauwels