Direct naar artikelinhoud
Consument

De strijd om de supermarktklant gaat tot aan de voordeur

De Nederlandse online supermarkt Picnic bezorgt boodschappen nu al gratis bij de klant.Beeld ANP

Boodschappen vliegensvlug op je stoep. Carrefour lanceert vandaag de app ShipTo, waarbij een 'personal shopper' je mandje vult en binnen de 90 minuten levert. "De strijd om de consument woedt volop, maar daar staat een prijs tegenover", zegt retailprofessor Gino Van Ossel.

Wie op het strand van Knokke-Heist met vrienden plots zin heeft in een fles rosé en wat tapas hoeft niet naar de strandbar of supermarkt te lopen. Met de app ShipTo kan je die bestelling ook tot haast aan je strandstoel geleverd krijgen. Supermarktgroep Carrefour lanceert de app die belooft dat je binnen de 90 minuten je boodschappen geleverd krijgt. Als je binnen een straal van 4 kilometer woont, worden je producten via een personal shopper uit de rekken gehaald en met een elektrische bakfiets, die tot 80 kilogram kan transporteren, worden je bestelde boodschappen aan je deur geleverd. Je betaalt 5 euro servicekosten, die gaan naar de koerierdienst, een nieuwe entiteit binnen Carrefour.

"Carrefour lanceert ShipTo in Knokke-Heist en is binnenkort ook beschikbaar via de Carrefour Markets van Watermaal-Bosvoorde en Ukkel met een keuze tussen 10.000 productreferenties", zegt woordvoerder Baptiste Van Outryve. "Carrefour is van plan om de dienst uit te breiden naar andere winkels in de loop van 2018." Ook lopen er gesprekken met andere handelaars om hun producten eraan te koppelen. Denk aan de lokale boekshop, of stomerij. "Zolang het geen andere retailers zijn uiteraard", zegt Van Outryve. 

Bij Delhaize, de pionier van thuisleveringen in ons land, bestuderen ze of een gelijkaardig concept tot de mogelijkheden behoort. "Same day delivery doen we vandaag nog niet, en dat zullen we overmorgen ook nog niet doen", zegt Roel Dekelver. "Onze home delivery hebben we wel uitgebreid van 's ochtends 7 uur tot 's avonds 21 uur, op vraag van de klant." Voor de thuislevering betaal je bij Delhaize tussen de 5,45 euro en 9,50 euro. Het minimumbedrag voor de bestelling ligt op 60 euro. Bij de ShipTo-app van Carrefour is het minimumbedrag 35 euro, en betaal je dus 5 euro. Die app mikt vooral op lastminutebestellingen. Onverwacht vrienden op bezoek, snel nog een barbecuepakket bestellen.

'Uit ervaring en research weten we dat snelheid van levering ondergeschikt is aan de prijs
Gino Van Ossel, retailexpert

Wedren

"De online services van de supermarkten is een wedren", zegt retailprofessor Gino Van Ossel (Vlerick). "Ze spelen almaar verder in op de latente behoeftes van de consument. Niemand vraagt expliciet naar dergelijke oplossingen, maar eens ze gecreëerd zijn, maken we er gebruik van." Roel Dekelver stelt dat de e-commerce binnen Delhaize met dubbele cijfers groeit.

Ook bij Carrefour is online een enorme groeimarkt. "Maar dé onlineconsument bestaat niet. Het is steeds een mix van het klassieke shoppen in de winkel, en online. De kunst is dus om die klant aan je merk te binden, zodat hij én in je winkel shopt, én je ook online weet te vinden", zegt Van Outryve. 

Zo biedt Colruyt sinds enkele weken de mogelijkheid aan om via zijn webshop de boodschappen voor de jeugdverenigingen online te reserveren en rechtstreeks te laten leveren op hun kampplaats. Alles in de strijd voor het gemak van de consument. 

Gino Van Ossel stelt dat online een complex gebeuren is. "Een boek of een wasmachine is één product. Bij de supermarkten spreek je over een winkelmandje. Als je thuis je boodschappenlijstje maakt, schrijf je zowel 'een doosje Boursin' op, als 'eten voor vanavond'. Die Boursin kan je online vertalen, dat eten niet. Dat is een aankoop in functie van wat je vindt en waar je op dat ogenblik zin in hebt." 

Bij de supermarkten wordt bevestigd dat e-commerce vandaag onrendabel is

Ook het prijsaspect is belangrijk, weet Van Ossel. "Uit ervaring en research weten we dat snelheid van levering ondergeschikt is aan de prijs. De consument haakt af van zodra de service te veel extra kosten met zich meebrengt. Tegelijk is voor de retailers die extra service een bijkomende kost, die je door extra omzet moet kunnen behappen." Bij de supermarkten wordt bevestigd dat e-commerce vandaag niet rendabel is. "Je moet dus naar een hoger volume én meer klanten kunnen beleveren." Maar de strijd om de klant is hels. In Nederland is de onlinesupermarkt Picnic intussen al bezig met gratis thuisleveringen. De ratrace gaat almaar verder.