Direct naar artikelinhoud
Binnenland

Kortstondige panne bij belgocontrol heeft grote gevolgen voor 1.000 passagiers

Vijftien vluchten geschrapt of uitgeweken
Beeld ID / photo agency Bas Bogaerts

Vele uren vertraging voor vertrekkende passagiers en een extra lange busrit vanuit een buitenlandse luchthaven erbij voor reizigers die terugkeerden van vakantie: de kortstondige technische panne bij Belgocontrol had grote gevolgen voor een duizendtal passagiers.

Chaos op Brussels Airport, donderdag vanaf 16 uur, omdat luchtverkeersleider Belgocontrol opdracht had gegeven voor een zogeheten “clear the sky". Het volledige luchtruim boven België voor alle vluchten onder de 7.500 meter moest daardoor worden ontruimd. Voor de overvliegende vluchten op grotere hoogte bestond er geen probleem, omdat die onder het toezicht van Eurocontrol vallen.

De storing zorgde ervoor dat de luchtverkeersleiders de vliegtuigen boven ons land niet meer accuraat konden volgen en aansturen. Ze konden met andere woorden niet met zekerheid zeggen vanwaar een vliegtuig kwam, wat de bestemming was, waar het zich precies bevond en op welke hoogte en met welke snelheid het vloog. Dat is problematisch, aangezien het de taak van de luchtverkeersleider is om de veiligheid in het luchtruim te garanderen. Dat kan niet wanneer de gegevens om dat te doen ontbreken, stelde Dominique Dehaene van Belgocontrol.

“We konden geen vluchtgegevens meer opladen", zegt Dehaene. "Daarom hebben we deze ultieme veiligheidsmaatregel afgekondigd, wat zeer uitzonderlijk is. Het back up-systeem werkte wel degelijk perfect maar omdat we ons “eerste” systeem moesten heropstarten, hebben we voor een clear the sky gekozen." De juiste oorzaak van het defect was donderdagavond nog niet gekend.

‘Onze voornaamste opdracht is de veiligheid van het vliegverkeer. Die is nooit in gevaar geweest’
Dominique Dehaene, Belgocontrol

Als gevolg van de noodmaatregel mochten op Brussels Airport geen vliegtuigen meer landen of opstijgen. Brussels Airlines moest in totaal twaalf vluchten schrappen. Een duizendtal passagiers werd daardoor getroffen. Ze moesten met vertraging vertrekken of kregen een hotelovernachting aangeboden. Passagiers met uitgestelde of geannuleerde vluchten werden per sms op de hoogte gebracht. Voor de reizigers die door het technisch probleem mogelijk de nacht moesten doorbrengen op de luchthaven, werden - zoals de standaardprocedure voorschrijft - veldbedden voorzien. Brussels Airport verwacht dat alle vluchten vanaf vrijdagochtend op het voorziene tijdstip kunnen vertrekken.

Ook bij binnenkomende vluchten waren er problemen. Zeker drie vluchten van TUI, onder meer uit Antalya in Turkije, moesten uitwijken naar buitenlandse luchthavens en kwamen uiteindelijk terecht in Rijsel of Eindhoven. Van daar werden de passagiers met bussen naar Brussel gebracht. “Onze voornaamste opdracht is de veiligheid van het vliegverkeer", zegt Dehaene. "En die is nooit in gevaar geweest. Rond 17.30 hebben we het vliegverkeer opnieuw laten opstarten. “ Omstreeks 20 uur waren de meeste problemen van de baan.

Niet eerste keer

Luchtvaartdeskundige Luk De Wilde noemt de maatregel van Belgocontrol “uitzonderlijk”. “Het komt wereldwijd wel eens voor dat de luchtverkeersleiding door technische problemen uitvalt, maar dit is wel bijzonder. Maar de veiligheid gaat boven alles - en die is nooit bedreigd geweest. Gelukkig vond het incident plaats op een relatief ‘goed’ moment voor het Belgische luchtverkeer. Om 16.45 uur waren ze al mondjesmaat vliegtuigen aan het laten landen onder begeleiding. De periode van 16 tot 18 uur is de kalmste van de dag. Als het twee uur later was gebeurd, zou je pas een catastrofe hebben.”

Het is niet de eerste keer dat het luchtruim moest worden afgesloten. In mei 2015 moest Belgocontrol een soortgelijke maatregel nemen, toen na een stroompanne bij de luchtverkeersleider. De Wilde houdt een slag om de arm. “Er zijn een aantal incidenten geweest bij Belgocontrol, daar kan je niet naast kijken. Maar de oorzaak van de stroompanne van drie jaar geleden lag bij een toeleverancier en waar nu de verantwoordelijkheid ligt, weten we nog niet."