Direct naar artikelinhoud
Binnenland

Na klacht van musea: Facebook ontkent naaktschilderijen van Vlaamse Meesters te bannen

'De Kruisafneming' van Peter Paul Rubens.

Vlaamse musea hebben een open brief geschreven aan Facebookbaas Mark Zuckerberg, omdat ze vinden dat de ban op naaktafbeeldingen is doorgeschoten. Facebook verwijdert ook geschilderd naakt van Vlaamse meesters en dat is té streng, vinden de musea. De sociaalnetwerksite weerlegt dat het naakt van schilderijen of kunstwerken in gewone posts censureert of verwijdert.

Volgens de musea verwijderde Facebook onlangs een afbeelding van het 30.000 jaar oude vruchtbaarheidsbeeldje de Venus van Willendorf. Ook de Kruisafneming van Peter Paul Rubens mocht niet worden getoond, omdat Jezus er op zijn lendendoek na helemaal naakt op is te zien.

De censuur is een doorn in het oog van Toerisme Vlaanderen, dat met het 'Project Vlaamse Meesters' drie miljoen mensen naar Vlaanderen wil trekken in de komende twee jaar. Op deze manier is het moeilijk om via Facebook reclame te maken voor "de magnifieke penseelstreken" van Rubens, Pieter Bruegel of Jan van Eyck.

"Aanstootgevend. Dat is het woord dat wordt gebruikt om de borsten, billen en cherubijnen van Peter Paul Rubens te beschrijven. Niet door ons, maar door u", schrijven de directeuren van de grote Vlaamse musea, die hopen op een gesprek met Zuckerberg boven een kop koffie of "een verfrissend Belgisch biertje". "Kunst brengt mensen samen, net zoals sociale media doen."

Ludiek protest

Intussen lanceerde Toerisme Vlaanderen een ludiek protest tegen de artistieke censuur van Facebook. In een filmpje is te zien hoe de 'naaktpolitie' voorkomt dat de bezoekers van het Rubenshuis naar het naakt in de schilderijen van bekende Vlaamse schilders zoals Rubens kijken.

Onze Vlaamse Meesters verleiden elk jaar honderdduizenden mensen om Vlaanderen te bezoeken en daar zijn we bijzonder trots op", zegt Peter De Wilde, CEO van Toerisme Vlaanderen. "Met ons meerjarenprogramma rond Rubens, Bruegel en van Eyck dat in 2018 van start is gegaan, mikken we tegen eind 2020 op drie miljoen cultuurminnende bezoekers. Helaas is het promoten van ons unieke cultureel erfgoed vandaag niet mogelijk via de meest populaire sociale media. Onze kunst wordt geklasseerd onder de noemer onfatsoenlijk en zelfs pornografisch. Dat is bijzonder jammer." 

'Onze kunst wordt geklasseerd onder de noemer onfatsoenlijk en zelfs pornografisch. Dat is bijzonder jammer'
Peter De WildeCEO Toerisme Vlaanderen

Advertenties

Naar aanleiding van de oproep nodigt Facebook Toerisme Vlaanderen uit op de koffie. De sociaalnetwerksite weerlegt dat het naakt van schilderijen of kunstwerken in gewone posts zou censureren of verwijderen. Wie een foto van een schilderij van Rubens met daarop borsten, billen en cherubijnen wil delen, kan dat volgens Facebook perfect doen. Dat staat ook expliciet in de Facebook-richtlijnen. 

Voor advertenties zijn de regels wél strenger: daar is ook artistiek naakt in veel gevallen verboden, erkent Facebook. En het schilderij waar Toerisme Vlaanderen naar verwijst in zijn open brief, gaat volgens Facebook om een advertentie en niet om een gewone post.

Wanneer (en met wie) het gesprek zou plaatsvinden is nog onduidelijk.