Musea schrijven open brief aan Facebook-topman Zuckerberg: ‘Uw culturele censuur maakt ons leven moeilijk’

Rubens in Antwerpen © belga

Toerisme Vlaanderen start, samen met een aantal directeurs van musea en culturele instanties, een ludieke actie tegen de zogenaamde ‘naaktpolitie’ van Facebook.

Volgens de Vlaamse toerismepromotor zijn sociale media zoals Facebook niet in staat om een onderscheid te maken tussen pornografisch bloot en naakt in de kunst, en worden naakte figuren in de schilderijen van de Vlaamse Meesters genadeloos weggecensureerd.

“Ook al moeten we daar stiekem om lachen: uw culturele censuur maakt ons leven moeilijk. We willen onze Vlaamse Meesters en Vlaanderen als dé uitgelezen plek om hun kunst te ontdekken, immers graag tonen op uw platform. Omdat ook kunstminnaars Facebook gebruiken. Omdat we kunstminnaars dankzij jullie op verschillende continenten kunnen aanspreken”, zo staat te lezen in de open brief aan Zuckerberg.

In een ludieke video wordt getoond hoe ‘naaktkijkers’ met een Facebookaccount vriendelijk – doch dwingend – verzocht worden om het museum te verlaten.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Met de stunt, geregistreerd met een verborgen camera, en een open brief, stuurt Toerisme Vlaanderen een uitnodiging naar Facebook om dit samen op te lossen. “Onze Vlaamse Meesters verleiden elk jaar honderdduizenden mensen om Vlaanderen te bezoeken en daar zijn we bijzonder trots op”, aldus Peter De Wilde, CEO van Toerisme Vlaanderen.

“Met ons meerjarenprogramma rond Rubens, Bruegel en van Eyck dat in 2018 van start is gegaan, mikken we tegen eind 2020 op drie miljoen cultuurminnende bezoekers. Helaas is het promoten van ons unieke cultureel erfgoed vandaag niet mogelijk via de meest populaire sociale media. Onze kunst wordt geklasseerd onder de noemer onfatsoenlijk en zelfs pornografisch. Dat is bijzonder jammer” verduidelijkt De Wilde.

Toerisme Vlaanderen wil door de Facebook-topman graag uitgenodigd worden om een en ander toe te lichten: “Dan bespreken we hoe we onze Vlaamse Meesters een plek geven op uw platform. Een plek die ze verdienen. Want, weet u, kunst verbindt, net zoals sociale media. Zat Peter Paul Rubens toentertijd op Facebook, hij zou bijzonder veel volgers op zijn fanpagina gehad hebben.”

Op de koffie

Facebook heeft Toerisme Vlaanderen inmiddels uitgenodigd op de koffie. De socialenetwerksite weerlegt dat het naakt van schilderijen of kunstwerken in gewone posts zou censureren of verwijderen.

Voor advertenties is seksueel getinte inhoud, ook artistiek of educatief naakt (behalve standbeelden), wél verboden. Het schilderij waar Toerisme Vlaanderen naar verwijst in zijn open brief, gaat volgens Facebook om een advertentie en niet om een gewone post.

Wanneer (en met wie) het gesprek tussen Facebook en Toerisme Vlaanderen zou plaatsvinden is nog onduidelijk.

Partner Content