De Lijn wordt opgesplitst: in deze 'vervoerregio' valt jouw gemeente
De Vlaamse regering keurde zaterdag, tijdens de marathonvergadering waarin 180 beslissingen werden genomen, ook een ingrijpende hervorming van De Lijn goed. Het openbaar vervoer in Vlaanderen zal evolueren van de 'basismobiliteit' nu naar een systeem van 'basisbereikbaarheid'. Om lokale besturen meer inspraak te geven, wordt De Lijn bovendien opgesplitst in vijftien nieuwe 'vervoerregio's'.
De hervorming moet volgens Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) De Lijn voorbereiden op de liberalisering in 2020. Tegen dan moet De Lijn de test kunnen doorstaan met private vervoerbedrijven. Als dat lukt, blijft De Lijn de interne operator.
De tijd van de 'basismobiliteit', waarbij iedere Vlaming op enkele honderden meters van zijn deur een bus- of tramhalte had, is voorbij. In de plaats komt het concept 'basisbereikbaarheid'. Van een "blinde aanbodpolitiek" naar een meer vraaggestuurd systeem met een bepalende rol voor de lokale besturen, is de filosofie van Weyts.
Drie lagen en vijftien regio's
Concreet wordt het aanbod van De Lijn opgedeeld in drie lagen. De eerste laag is het 'kernnet': de voorstedelijke en interstedelijke verbindingen, die de grootste attractiepolen met elkaar linken. De tweede laag bestaat uit het aanvullende net, dat aantakt op het kernnet en bijvoorbeeld verbindingen maakt met buitenwijken en kleinere kernen. De derde laag bestaat uit vervoer op maat, zeg maar de invulling van de 'last mile'. Het gaat dan om lokale of private initiatieven die inspelen op een heel particuliere nood (zoals belbussen, de pendeldienst van een bedrijf of het busje van een rusthuis).
Verder wordt Vlaanderen opgedeeld in 15 vervoerregio's. Bedoeling is dat de lokale besturen daar samen met onder meer De Lijn en de NMBS beslissen welk aanbod er nodig is per regio. De regioraden zullen zelf de zeggenschap krijgen over het vervoer op maat. Voor het aanvullend net zullen ze het aanbod mee uittekenen en voor het kernnet zullen ze advies verlenen. Daar blijft De Lijn wel bewaken dat de verbindingen de grenzen van de vervoerregio's overstijgen.
Elke provincie zal verschillende vervoerregio's krijgen, enkel Limburg vormt op zichzelf één regio. West-Vlaanderen krijgt maar liefst vijf regio's. De Antwerpse vervoerregio is al opgestart als proef, bedoeling is dat er deze zomer nog een evaluatie komt van de drie andere proefregio's Aalst, Mechelen en de Westhoek. Dit najaar zullen de vijftien regio's dan definitief boven het doopvont gehouden worden.
Eigen mobiliteitsplannen
"Burgemeesters en schepenen krijgen veel opmerkingen over het openbaar vervoer, maar tot nu toe hadden ze er weinig tot niets over te zeggen. Terwijl net zij dikwijls het beste weten waar de lokale vervoersnoden en -kansen liggen", zegt Weyts. Dat moet in de toekomst veranderen.
Binnen elke vervoerregio zal de vervoerregioraad een mobiliteitsplan opstellen. Die plannen zullen per regio de optimale samenwerking tussen de verschillende vervoerswijzen zoals trein, tram, bus, taxi en fiets uittekenen. Het mobiliteitsplan tekent ook de mobi-punten uit, waar al die spelers samenkomen. "Een slimme tarief- en ticketintegratie, gecoördineerd door een Vlaamse mobiliteitscentrale, maakt het overstappen tussen al deze modi makkelijk en efficiënt."
De eerste mobiliteitsplannen zijn voor volgend jaar, waarna het principe van basisbereikbaarheid in 2020 finaal van start kan gaan.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Al zeker 16 meldingen na nieuws van fertiliteitsarts die sperma van studenten ‘misbruikte’
-
11
N-VA wil groeinorm gezondheidszorg aanpassen aan economische realiteit: “Warme zorg met gezond verstand”
N-VA wil de komende vijf jaar een groeinorm voor het budget voor gezondheidszorg behouden, maar die moet wel worden afgestemd op de economische realiteit. De groeinorm stelt een limiet aan de begrotingsdoelstelling voor de verplichte ziekteverzekering. Zo toont het percentage aan met hoeveel procent het budget voor de gezondheidszorg jaarlijks mag stijgen bovenop de gezondheidsindex. Met dit standpunt, waarmee de partij onder meer de wachtlijsten en financiering wil aanpakken, trekt de partij naar de verkiezingen. Het doel is te komen tot een “warme zorg met gezond verstand”. -
PREMIUM
Bijna 7.000 euro uitkeringen voor één gezin: N-VA-schepen klaagt ‘constructiefouten’ sociale zekerheid aan
Sommige gezinnen ontvangen maandelijks bijna 7.000 euro van de sociale zekerheid doordat ze leeflonen en sociale uitkeringen voor ouders én (volwassen) kinderen combineren. Veel meer dan eigenlijk nodig is, vindt Tomas Roggeman (N-VA), parlementslid en schepen voor Sociale Zaken in Dendermonde. Hij klaagt de ‘constructiefouten’ aan met enkele praktijkvoorbeelden, waarbij vier gezinnen duizenden euro’s per maand ontvangen. -
-
1
OPROEP. Hoe lopen de Vlaamse toetsen op uw school?
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
Hobbytuiniers houden hun moestuinen de komende weken maar beter goed in de gaten. Zodra de bodem begint op te warmen, het ’s nachts niet te hard afkoelt en het nu en dan blijft regenen, duiken slakken in groten getale op. Slakkenplagen zijn immers een typisch lentefenomeen. Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je het beste omgaat met slakken in de tuin. -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
Schietpartij op Anneessensplein in Brussel: “Twee verdachten vluchtten weg”
Stad Brussel
-
Hadja Lahbib (MR) roept zaakgelastigde Chinese ambassade op het matje na hacking: “Parlementsleden moeten vrij kunnen werken”
-
Met de Flixbus van Gent naar Aalst? Het mag voortaan van de Vlaamse overheid
Private busmaatschappijen zoals Flixbus zullen in de toekomst ook busvervoer tussen Vlaamse centrumsteden mogen organiseren. Dat was tot nog toe verboden. Dat heeft de Vlaamse regering beslist op voorstel van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
PREMIUM39
41 foto’s zonder dat je je ervan bewust was: gezichtsherkenning op 10 Miles maakt indruk, maar mag dat zomaar?
57 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJean Van Rompaey
Raoul Rouma
Jean Bracke
Danny Govaerts
heinz wolf