6 op de tien Belgen vinden vriendschap op het werk heel belangrijk
Werk en privé beter gescheiden houden? Maar liefst 65% van de Belgen denkt het tegenoverstelde, en hecht net veel belang aan vriendschap op het werk. Amper 4% vindt vriendschap op de werkvloer helemaal niet belangrijk. Dat blijkt uit een enquête van rekruteringsspecialist Hays.
“De meeste mensen brengen meer tijd door met hun collega's dan met familie of vrienden. Goede relaties met collega’s zijn dus heel belangrijk. En dat blijkt ook uit de cijfers van onze poll. 65% van de respondenten hecht veel belang aan vriendschap op het werk, 31% vindt vriendschap niet zo belangrijk en slechts 4% hecht geen belang aan vriendschap op de werkvloer”, aldus Robby Vanuxem, Managing Director van Hays.
Veel voordelen
Verschillende studies tonen aan dat werknemers die vriendschappen hebben op het werk niet alleen gelukkiger zijn, maar er ook op lichamelijk vlak goed bij varen, sterke relaties kunnen immers cardiovasculaire functies verbeteren en het stressniveau verlagen. Bovendien zorgen vriendschapsbanden ook voor meer loyale, creatieve en productieve werknemers.
Medewerkers die een goede relatie hebben met hun collega’s en zich betrokken voelen bij het bedrijf zijn ook gelukkiger, zullen minder snel naar een andere job zoeken en zijn meer gemotiveerd. Ze worden ook minder afgeleid door zorgen over dat ze niet in het team passen, waardoor ze zich meer kunnen concentreren op hun prestaties en productiever zijn. Daar komt nog eens bij dat werknemers die zich prettig voelen in elkaars bijzijn eerder geneigd zijn zichzelf uit te drukken en ideeën en ambities te delen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
Weg met stress: zo krijg je je to-dolijst wél op tijd af, zegt nieuw onderzoek
De werkdag is bijna afgelopen, maar je hebt nog steeds een volle mailbox en een hele to-dolijst. Hoe krijg je dat ooit voor elkaar? Geen zorgen. Wetenschappers hebben daar nu een eenvoudig trucje voor gevonden. -
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
Af en toe berichten media over absurd hoge energiefacturen die bijvoorbeeld het gevolg zijn van een nulletje te veel of een vergeten komma. Dergelijke frappante fouten spot je als klant meteen. Maar soms duiken er ook afwijkingen op, die – hoewel ze minder in het oog springen - je toch een aardige duit kosten. Hoe stel je deze vast en op welke manier kan je ze aanvechten? Mijnenergie.be helpt je stap voor stap. -
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
PREMIUM
Op maandag het ‘absolute minimum’ doen op je werk, een gezonde trend? “Het is géén productiviteitshack”
“Dit is zo bevrijdend.” Op sociale media pochen werknemers trots met hun ‘bare minimum monday’. Op hun job doen ze op maandag het ‘absolute minimum’ en dat maakt hen gelukkiger. Zorgt de nieuwe trend echt voor minder monday blues, stress en burn-out? Een arbeidspsycholoog geeft raad. “Nu maskeren we onze niet-productieve momenten. En daar lijden we onder.” -
PREMIUM
Meer financiële vrijheid als vrouw? 10 tips: “Aparte rekeningen of één pot? Dit is wat experts adviseren"
Misschien kan je zonder man je huis niet afbetalen. Of misschien heb je zonder geld van je ouders geen dak boven je hoofd. Financieel onafhankelijk zijn als vrouw blijft moeilijk in onze samenleving: maar 1 op de 2 kan het. Dankzij deze 10 concrete spaar- en geldtips krijg je als vrouw toch meer macht over je budget. “Dat veel goed opgeleide vrouwen tóch financieel afhankelijk zijn, heeft een paar redenen.” -
De nieuwe flexkantoren hebben één groot nadeel. Expert biedt oplossingen. “Zorg voor je eigen koffiemok”
-
PREMIUM
4 op de 10 werknemers hebben het oplichterssyndroom. Jij ook?
-
PREMIUM
Unfair, een jongere baas? Eng, een oudere collega? Dat leeftijdsverschil kan je carrière net boosten, zeggen experts
Erger je je op het werk aan de boomer die zijn computer niet snapt? Of klikt het niet met je twintig jaar jongere manager? In veel bedrijven groeit de leeftijdskloof en sudderen de vooroordelen onderhuids. Maar twee sociale wetenschappers onthullen hoe slim samenwerken met iemand jonger of ouder je net een voetje voor kan geven op het werk. “Die vooroordelen beïnvloeden je.” -
PREMIUM
“Ik ben gisteren huilend vertrokken op kantoor. Wat nu?” Zo ga je om met emoties op het werk
Je tranen verbijten tijdens de kantooruren is anno 2023 niet meer nodig, merkt teamcoach Anneleen De Lille. En dat heeft meer voordelen dan je denkt. Hoe zeg je je collega’s en werkgever dat je het moeilijk hebt? De Lille verklapt een simpele methode die je toelaat om professioneel te blijven. “Je kan niet met een slobbertrui en ongewassen haren toekomen omdat het je dag niet is.” -
PREMIUM
9 op de 10 bedrijven pakken een ontslag slecht aan. Experts: “Het kan ook een opportuniteit zijn”
10 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerDanielle Duym
Anoniem
Glenn Verbeeck
Karel Maes
Kevin Perremans