© Facebook Luc Driesen

Trein richting Tongeren staat urenlang vast in Diegem: passagiers onwel door hitte

Door een probleem met de bovenleiding is vrijdagnamiddag een trein met meer dan 200 reizigers aan boord stilgevallen ter hoogte van het Vlaams-Brabantse Diegem. De reizigers werden te voet geëvacueerd. Het treinverkeer zal de rest van de avond nog zware gevolgen ondervinden.

gjs

Rond 15.20 uur viel de trein van Gent naar Tongeren stil door een probleem met de bovenleiding. Door de hoge temperaturen was een voedingskabel beginnen doorhangen. Die heeft een aardingskabel van de bovenleiding geraakt, waardoor er kortsluiting ontstaan is.

De 200 tot 300 passagiers aan boord moesten meer dan een uur wachten in de hitte in de trein en lieten hun ongenoegen blijken op sociale media. Er werd wel water bedeeld, maar airco was er niet op de trein. Daarom werd beslist om de reizigers te voet langs de sporen te evacueren en hen te begeleiden naar een nabijgelegen hotel, aldus NMBS-woordvoerder Bart Crols. Van daar werden ze met de bus overgebracht naar een station om hun reis verder te zetten.

Vertragingen

Het treinverkeer zal de rest van de avond zware vertragingen ondervinden door het incident in Diegem. “Verschillende treinen zijn omgeleid of afgeschaft, met enorme vertragingen tot gevolg”, zegt Crols. “Dat zal de rest van de avond voor problemen zorgen.”

Om de vertragingen goed te maken, zullen heel wat treinen beperkt worden. Dat betekent dat ze niet tot hun eindhalte rijden en vroeger terugkeren om zo de vertraging af te bouwen. Dat is een normaal procédé, legt Crols uit.

Van de vier sporen tussen Zaventem en Diegem zal één spoor, het spoor waar de stilgevallen trein op staat, voorlopig afgesloten blijven, zegt Infrabelwoordvoerder Thomas Baeken.

Onwel

Een aantal mensen raakte bevangen door de hitte, zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols. “Zij werden in het hotel goed opgevangen door de aanwezige hulpdiensten”, klinkt het.

Zit u op de trein of kent u Limburgers die er vast hebben gezeten? Laat het ons weten via hier@reageren.be. Vergeet uw naam en telefoonnummer niet te vermelden.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

De afgelopen dagen zijn veel klachten gekomen van reizigers die de temperaturen in de trein te hoog vinden en niet begrijpen waarom er geen airco is. “Wij hebben er alle begrip voor dat dit voor hen niet altijd even aangenaam is”, zei Crols daar vrijdag over in De Standaard. “Maar we zijn er volop mee bezig om met de aankoop van nieuw materieel onze vloot met airco uit te breiden. We sensibiliseren via de sociale media en we zorgen ervoor dat we zeker op lange afstanden treinen inzetten met airco.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer