Dienstencheques sluipend duurder door extra kosten: "Aanvaarden of contract opzeggen"

Almaar meer dienstenchequebedrijven rekenen extra kosten aan bovenop de prijs van de dienstencheque zelf. Dat schrijft de Gazet van Antwerpen en wordt bevestigd door sectorfederatie Federgon. En daar is wettelijk geen bezwaar tegen, klinkt het. "Zolang u de kans krijgt om uw contract op te zeggen."

"We hebben er geen studie naar gedaan, maar wij stellen ook vast: het zijn er almaar meer", reageert Ann Cattelain, juridisch directeur van Federgon, de sectorfederatie van de dienstverlenende sector. Ze heeft het over de dienstenchequebedrijven die extra administratie- en andere kosten aanrekenen bovenop de prijs van de dienstencheque, waarover de Gazet van Antwerpen bericht 

Niet dat Federgon er veel kan en mag aan doen. "Dit zijn kosten die aangerekend worden op basis van een individuele, commerciële beslissing van een dienstenbedrijf. Als sectorfederatie komen wij daar geenszins in tussen. Dat zou ingaan tegen de wetgeving op de vrije mededinging."

De anciënniteit van de poetshulpen stijgt ten opzichte van de beginperiode waardoor de lonen sowieso hoger worden

Ann Cattelain, juridisch directeur Federgon

Winst

Maar Cattelain ziet wel een verklaring waarom het gebeurt: "Eenvoudig gezegd: de kost voor de bedrijven stijgt en de winstmarge daalt." Daarin spelen verschillende elementen mee. "Zo stijgt de anciënniteit van de poetshulpen ten opzichte van de beginperiode (15 jaar geleden, red.) waardoor de lonen sowieso hoger worden. Bovendien verhuizen de poetshulpen af en toe. Klanten willen vaak dezelfde poetshulp behouden. Daardoor stijgen in die gevallen ook de verplaatsingsonkosten."

De loonkosten voor alle poetshulpen zijn ook met 1,1 procent gestegen na het interprofessioneel akkoord. "En dan is er natuurlijk ook de index, waardoor de lonen op geregelde tijdstippen aangepast worden."

Contract opzeggen

Die extra kost doorrekenen, zoals al heel wat dienstenchequebedrijven doen, is wettelijk toegelaten, weet Cattelain. Zelfs als daardoor de vaste prijs van 9 euro per dienstencheque sluipend lijkt te stijgen. 

Maar er zijn wel voorwaarden. "Gebruikers moeten goed geïnformeerd zijn: ze moeten akkoord gaan of hun contract kunnen opzeggen. Het moet gaan om redelijke kosten en dienstenchequebedrijven moeten ook aangeven waarvoor die kosten dienen: vaak gaat het over administratiekosten of verplaatsingskosten. Zij kunnen individueel beslissen of zij dat per uur doen of op maand- of jaarbasis."

Het moet gaan om redelijke kosten en dienstenchequebedrijven moeten ook aangeven waarvoor die kosten dienen

Ann Cattelain, juridisch directeur Federgon

Misnoegde klanten kunnen er dan ook maar weinig tegen beginnen. "Bedrijven hebben het recht om te proberen rendabel te zijn. Maar het is zoals bij de banken: als men een extra kost aanrekent, wordt dat meegedeeld. Wie niet akkoord is, kan het contract opzeggen."

Bekijk hier het fragment uit "Het Journaal": 

Meest gelezen