Gevangenen inzetten voor callcenters? Geen probleem, vindt vakbond

© ss

ACV Openbare Diensten ziet geen graten in de inzet van Belgische gevangenen voor callcenters. “Dat is al een tijdje aan de gang, en na de initiële commotie hebben we daar geen negatieve reacties meer op gekregen”, zegt vakbondssecretaris Filip Dudal. “Het belangrijkste is dat gedetineerden aan de slag kunnen gaan.”

In de gevangenis van Beveren liep eind vorig jaar een proefproject, waarbij gedetineerden vanuit hun cel mochten werken voor een callcenter. Dat project is over de hele lijn positief geëvalueerd, zegt Kathleen Van De Vijver van het gevangeniswezen donderdag in De Tijd. Het gevangeniswezen gaat nu op zoek naar andere opdrachten en klanten om in het najaar te kunnen uitbreiden, ook naar gevangenissen in Wallonië.

Aan de slag

ACV Openbare Diensten ziet daar alvast geen graten in, al houdt secretaris Filip Dudal wel een slag om de arm. “Ik hoop dat alles in orde is met zaken als de privacywetgeving, maar ik ga ervan uit dat dat streng gecontroleerd wordt”, klinkt het. Het project veroorzaakte in het begin wel wat commotie, vertelt Dudal, maar “ik heb daar intussen geen negatieve reacties op gehad. Het belangrijkste is dat gedetineerden aan de slag kunnen”.

De gedetineerden in de confectieafdelingen van de gevangenissen van Oudenaarde en Bergen worden intussen ingezet om het tekort aan uniform- en interventiebroeken voor de cipiers op te lossen. In totaal moeten ze zowat 30.000 broeken maken, de eerste 5.000 zijn volgens Van De Vijver al klaar. Dudal is tevreden dat er een oplossing komt voor de broeken, al was de eerste lading broeken volgens hem wel verkeerd gestikt. “Om nu een broek te krijgen moeten cipiers gemiddeld 7 jaar wachten. Er moest dus een oplossing komen, en voor ons maakt het dan eigenlijk niet zoveel uit of dat in eigen beheer gebeurt of niet.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen