Direct naar artikelinhoud
Sociale media

WhatsApp krijgt advertenties: zo zal Facebook er eindelijk poen mee scheppen

WhatsApp krijgt advertenties: zo zal Facebook er eindelijk poen mee scheppen
Beeld EPA

De oprichters van de berichtendienst WhatsApp waren altijd tegen reclame, maar die strategie verandert nu het bedrijf in handen is van Facebook. Zo wil het bedrijf eindelijk munt slaan uit de app.

In de 'WhatsApp Status', waar foto's en filmpjes kunnen worden gedeeld die na 24 uur automatisch verdwijnen, worden vanaf volgend jaar advertenties mogelijk. De 'Status' wordt wereldwijd door zo'n 450 miljoen mensen gebruikt. Reclame-inkomsten moeten helpen om WhatsApp uit de rode cijfers te halen. De private chats blijven wel reclamevrij. 

De berichtendienst gaat voortaan ook geld in rekening brengen aan grote bedrijven die via WhatsApp bepaalde marketing- of klantenserviceberichten versturen. Het gaat om een vast bedrag, variërend van 0,5 tot 9 dollarcent per bericht, afhankelijk van het land. 

Voor onlinehandelaars bijvoorbeeld zou de dienst toelaten om over de status van een pakje te informeren

Bedrijven zullen ook andere WhatsApp-diensten kunnen kopen om makkelijker te communiceren met hun klanten. De eerste bedrijven die van de dienst 'WhatsApp Business API' gebruik zouden maken, zijn de luchtvaartmaatschappijen KLM en Singapore Airlines, het reisportaal Booking.com en de taxidienst Uber. Voor onlinehandelaars bijvoorbeeld zou de dienst toelaten om over de status van een pakje te informeren. 

Klanten die hiervan gebruik willen maken, zullen altijd hun akkoord moeten geven. Tegelijk kunnen ze met één klik een bedrijf blokkeren. De communicatie zal ook altijd versleuteld gebeuren: WhatsApp zelf krijgt de inhoud niet te zien.

Tegenvallende kwartaalcijfers

Facebook is al een tijdje op zoek naar manieren om munt te slaan uit de berichtendienst. Begin dit jaar was al aangekondigd dat WhatsApp voor grote bedrijven op den duur niet meer gratis zou zijn.

Ooit was WhatsApp overigens al een betaalde app. Gewone gebruikers moesten er een klein bedrag per jaar voor neertellen. Er waren toen wel acties met verlenging van een gratis lidmaatschap, waardoor veel mensen nooit daadwerkelijk geld hoefden over te maken.

Facebook, dat WhatsApp in 2014 voor 19 miljard dollar overnam, kwam vorige week zelf nog met zwaar tegenvallende kwartaalcijfers. Daarop ging het socialemediabedrijf zwaar onderuit op de beurs in New York. Meer dan 120 miljard dollar aan beurswaarde ging in rook op.