Direct naar artikelinhoud
Apple

Hoe Apple als eerste meer dan 1 biljoen dollar waard is? "Jobs wist wat mensen wilden, lang voor ze het zelf wisten"

Hoe Apple als eerste meer dan 1 biljoen dollar waard is? "Jobs wist wat mensen wilden, lang voor ze het zelf wisten"
Beeld REUTERS

Technologiereus Apple mag zich als eerste ooit een 'trillion dollar company' noemen, een bedrijf met een beurswaarde van meer dan een biljoen of 1.000 miljard dollar.

Het zat er al een paar dagen aan te komen, sinds Apple begin deze week met sterke omzet- en winstcijfers naar buiten kwam. Donderdagavond steeg de koers van het aandeel door tot 207 dollar en werd de 1.000 miljard dollar-kaap genomen. Om u een idee te geven: dat is meer dan alle aandelen op de Brusselse en Amsterdamse beurs samen én dubbel zoveel als het bruto binnenlands product van België.

De klim naar die piek ging al bij al relatief snel. Toen Steve Jobs in 1997 na eerder debacle terugkeerde naar 'zijn' computerbedrijf, was Apple nog verlieslatend. Alleen al door zijn gezicht te laten zien, wist de visionaire (maar onhebbelijke) topman de beurswaarde met de helft op te krikken. Tot 3,6 miljard dollar, op dat moment. Hoe de technologiereus daar in twintig jaar tijd 1.000 miljard van wist te maken? Enkele baanbrekende producten, die het bovendien als geen ander wist te verkopen.

iPod en iTunes

"Apple heeft weinig zelf uitgevonden, al die producten bestonden al op 'n ander. Maar het stuurde ze telkens wél als eerste in de goede richting. Een laptop? Die moest licht zijn en er bovendien nog goed uitzien. Een telefoon? Daar moest ook een goede camera opzitten. Jobs wist wat de mensen wilden, lang voor ze het zelf wisten", zegt Pieterjan Van Leemputten, technologiejournalist bij Datanews. "Het heeft visie - in hoe consumenten een product willen gebruiken, hoe ze willen dat het eruit ziet en wat goede technologie is."

Dat bleek een eerste keer in 2001, bij de lancering van de iPod en digitale 'muziekwinkel' iTunes. Na de walkman en de discman was daar plots een compacte oplossing voor je muziek, die de muziekwereld op zijn kop zette. "Apple was vanaf dat moment de speler die met leuke, originele producten kwam, waar de rest het nakijken naar had. Mooi, en tegelijk ook goed", aldus Van Leemputten.

Sleutelmoment in 2007

Het échte sleutelmoment kwam er echter in 2007, toen Jobs niet zonder trots de eerste iPhone aan het grote publiek voorstelde. "Nokia en Ericsson hadden toen ook al een smartphone op de markt. Maar eerlijk, die trokken op niet veel", legt financieel econoom Tom Simonts bij KBC uit. "En dan was daar Apple, met een telefoon die én degelijk én gemakkelijk functioneerde. Daar wilden de mensen geld voor neertellen, en nog steeds." Plots wilden niet alleen zakenmannen en technologienerds een smartphone, maar ook de massa: Apple slaagde er als het ware in uit het niets een markt te creëren.

En nog, want tot op vandaag blijft de iPhone de grote cashgenerator van de technologiegigant. Al is dat natuurlijk al lang niet meer omdat consumenten de overstap maken van een gewone gsm naar een smartphone. Wel omdat het bedrijf zichzelf een zekere naam wist te geven. Naast een mooi en degelijk product, is Apple immers vooral een sterk merk. "Het is een godsdienst geworden. Het bedrijf is erin geslaagd bulkgoederen te verheven tot een luxestatus", aldus Simonts. 

'Het is een godsdienst geworden. Het bedrijf is erin geslaagd bulkgoederen te verheven tot een luxestatus'
Tom SimontsFinancieel econoom KBC

Een soort god

Van Leemputten verklaart: "Jobs die zij nieuwste product kwam presenteren, dat was als god die uit de hemel neerdaalde om je het beste op deze wereld te tonen, en je geloofde het. Dat is sinds Tim Cook hem na zijn dood opvolgde veel minder, maar de adoratie voor het merk leeft wel voort. Mensen kopen het nieuwste Apple-product soms zelfs zonder te weten of het wel goed is. Meer nog: puur technisch zijn goedkopere toestellen vaak beter. Maar de doorsnee consument geeft er minder om welke chip er precies in zijn toestel zit, dan of het goed werkt en er mooi uitziet."