Direct naar artikelinhoud
Verkeer

Zo wordt het verkeer veiliger: "30 per uur moet regel zijn in centrum"

Ter illustratie.Beeld ANP

Per dag lopen in ons land 155 bestuurders tegen de lamp voor rijden onder invloed. Vier leden van één familie kwamen dinsdag om bij een dramatisch ongeval. Drie mobiliteitsexperts over hoe we de middelmatige reputatie van ons land kunnen verbeteren.

Haal de snelheid overal naar omlaag

Dinsdag kwamen een moeder, haar dochter, en twee kleinkinderen om toen een vrachtwagen op hen inreed toen ze voor het rode licht stonden te wachten. Dat kruispunt, bij Maldegem op de N49, is een van die punten in Vlaanderen die al lang op een zwarte lijst staan, maar nog steeds niet zijn aangepakt.

Hier geldt volgens professor emeritus Willy Miermans (UHasselt) dat – als je de infrastructuur niet snel genoeg kan veilig maken – de snelheid op zijn minst omlaag moet. Nu wordt er op de expresweg nog 90 kilometer per uur gereden. "Maar als er verkeerslichten staan, dan mag de snelheid nooit meer dan 70 kilometer per uur bedragen", zegt hij. "Anders is elke fout door een gebrek aan aandacht dramatisch."

Datzelfde principe kan je volgens Miermans doortrekken om ons probleem met de ruimtelijke ordening aan te pakken. Het is nu zo dat we in Vlaanderen te verspreid wonen, dus moeten we "verkeerskundig oplossen wat we ruimtelijk niet kunnen".

Miermans heeft daarom al voorgesteld om een zone 30 in te voeren in alle stadscentra, dorpen en wijken. Dat maakt centra niet alleen veiliger voor fietsers, maar ontmoedigt, gekoppeld aan een strenger parkeerbeleid, ook het lokale verkeer. "Het overgrote deel van de verplaatsingen is lokaal, dus is het beter om die met de fiets te doen", zegt Miermans. "Dat gebeurt in Nederland en Scandinavië ook al, en die landen hebben veel betere ongevallencijfers dan wij."

'In Nederland en Scandinavië doen ze lokale verplaatsingen met de fiets, en die landen hebben veel betere ongevallencijfers dan wij'
Wily Miermans, professor emeritusUHasselt

Maak komaf met boete betalen en verder rijden

Uit cijfers van de federale politie die kamerlid Sabien Lahaye-Battheu (Open Vld) opvroeg, blijkt dat het aantal rijverboden tegen dronken bestuurders per provincie sterk verschilt. "In sommige provincies loop je duidelijk meer kans om je rijbewijs af te geven dan in een andere", stelde Lahaye zaterdag in De Morgen.

Ook al treedt de politie dus de laatste jaren veel strenger op tegen alcohol en overdreven snelheid, cijfers als deze tonen dat er nog heel wat werk aan de winkel is. Waar Miermans zich echter het meest aan stoort, is dat er tegen sommige verkeersovertreders niet hard genoeg opgetreden wordt, ook als ze volharden in hun boosheid. Wie nu veel te hard door een bebouwde kom rijdt, moet als hij gepakt wordt wel een boete betalen. Maar daarmee is de kous ook af. "Veel mensen begaan de overtreding, betalen, en blijven dan verder rijden", zegt Miermans, die daarom pleit om een rijbewijs met punten in te voeren. Wie te veel strafpunten verzamelt, speelt zijn rijbewijs kwijt.

Spreek je vrienden nog meer aan op dronken rijden

In België is er ook iets mis met ons normbesef, vinden experts. Zeker ten opzichte van alcohol zijn wij in vergelijking met andere Europeanen te tolerant. Een bevraging in elf landen heeft dit jaar nog getoond dat Belgen twee keer vaker achter het stuur kruipen als ze een glaasje te veel op hebben dan andere Europeanen. En als een dronken persoon wil rijden, zou een op de vier hem niet eens aanspreken.

"Alcohol en ook gsm-gebruik achter het stuur zijn grote killers", zegt Stef Willems van het verkeersinstituut VIAS. Omdat de politie ook enkel mensen on the spot kan oppakken, gaan veel overtreders nog vrijuit. Om dit aan te pakken heb je daarom altijd een combinatie nodig van handhaving en bewustmaking. Het blijft zaak om mensen hierop te wijzen."

Maak de rijopleiding (nog) beter

Onze rijopleiding is net nog hervormd om het aantal verkeersdoden terug te dringen - een van de maatregelen is bijvoorbeeld de terugkomdag - maar toch hinken wij in vergelijking met Oostenrijk nog steeds achterop. Daar hebben ze niet één, maar drie verschillende terugkeermomenten. Een rij-instructeur controleert dan of ze bijvoorbeeld nog goed uitkijken bij een manoeuvre.

Door die terugkeermomenten is het aantal ongevallen met jonge mobilisten er met 28 procent gedaald. "Samen met Noorwegen heeft Oostenrijk echt de Rolls-Royce van de rijopleidingen", zegt Werner De Dobbeleer van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde. "Maar we beseffen tegelijk ook dat je hier niet meteen alles kan veranderen. Voor ons is de hervormde rijopleiding een stap in de goede richting."

Lees ook het standpunt van opiniërend hoofdredacteur Bart Eeckhout: Waarom blijven we zo lankmoedig toekijken op het dagelijkse, wekelijkse bloedvergieten in het wegverkeer? (+)