Tom Meeuws: "Antwerpen heeft geen nood aan toeristische luchthaven"
PolitiekVolgens sp.a Antwerpen heeft de stad geen nood aan een toeristenluchthaven. Dat zegt de partij nadat VLM Airlines gisteren aankondigde bijna alle lijnvluchten vanuit de luchthaven van Antwerpen te zullen schrappen. Tegen 2030 wil de partij het terrein laten heraanleggen als park.
VLM Airlines biedt in Antwerpen lijnvluchten aan waar vooral zakenmensen gebruik van maken. Gisteren liet het moederbedrijf van de maatschappij weten dat alle bestemmingen vanuit Antwerpen -op twee na- geschrapt worden. In plaats daarvan wil VLM inzetten op chartervluchten in opdracht van een of meerdere klanten. In de praktijk zijn die klanten meestal reisorganisaties die volledige vakantiepakketten aanbieden.
"Moeilijk te verantwoorden"
"Het gebruik van de luchthaven voor toeristische vluchten is een luxe voor mensen uit de Antwerpse regio, maar kan moeilijk rationeel verantwoord worden met een nationale luchthaven die amper veertig kilometer verderop ligt," reageert de Antwerpse sp.a-voorzitter Tom Meeuws.
Meeuws wijst ook op het dreigende oordeel van de Europese Commissie dat boven de luchthaven hangt. Dat heeft betrekking op de publiek-private samenwerking die Vlaanderen in 2013 opzette met de Franse multinational Egis. Egis is uitbater, maar Vlaanderen is nog steeds verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de luchthaven. Europa moet beslissen of het Vlaamse belastinggeld voor investeringen geen onrechtmatige staatssteun is.
Park, scholen en recreatie
Daarom wil de s.pa Antwerp Airport sluiten. De partij heeft daarvoor al een reconversieplan klaar: tegen 2030 moet de luchthaven dicht. Op de 180 hectare vrijgekomen ruimte zou een park komen, met aan de rand plaats voor scholen, woningen en recreatie. De huidige bedrijfsruimte blijft voor economische activiteiten bestemd. Voor de 60 personeelsleden (voltijds equivalenten) moet er een transitieplan komen in samenwerking met de VDAB en de sociale partners.
Het verlies van een luchthaven in Antwerpen wil de s.pa opvangen met een nauwere samenwerking tussen de NMBS en Brussels Airport, denk maar aan snelle incheckbalies in het treinstation Antwerpen-Centraal. Om de verbinding met Zaventem voor de vliegende Antwerpenaar voordeliger te maken, wil de sp.a ook af van de diabolotaks die treinreizigers moeten betalen als ze een trein nemen naar of van de luchthaven.
Ook Groen wil Antwerpse luchthaven dicht
Ook Groen wil de luchthaven van Antwerpen "zo snel mogelijk dicht". Dat zegt Vlaams parlementslid Ingrid Pira."Op de luchthaven van Antwerpen worden al jaren lijnen opgestart en daarna onmiddellijk weer afgesloten, dat is niet nieuw. De luchthaven heeft geen toekomst, ze is te klein en te dicht bij dichtbevolkt gebied", zegt Ingrid Pira, die het dossier opvolgt in het Vlaams parlement. "De Vlaamse regering houdt de luchthaven al jaren in stand met subsidies. Dit is een totaal irrationeel verhaal, waar de belastingbetaler voor opdraait", zegt ze.
Dit is een totaal irrationeel verhaal
Net zoals de Antwerpse sp.a wil de partij de luchthaven daarom "zo snel mogelijk sluiten"."Dat is al lang ons standpunt."
Intussen heeft Pira een resolutie ingediend in het Vlaams parlement, waarin ze bevoegd minister Ben Weyts (N-VA) vraagt om het dossier van de luchthaven zo snel mogelijk in te dienen bij Europa. De Europese Commissie moet nagaan of de publiek-private samenwerking tussen Vlaanderen en de Franse multinational Egis geen onrechtmatige staatssteun omvat. Die laatste is de uitbater, maar Vlaanderen is verantwoordelijk voor de investeringen in de luchthaven.
"De minister talmt al jaren met het indienen van het dossier, vermoedelijk omdat hij al weet dat het dossier geen stand zal houden. Wij roepen hem op om dat dossier nu eindelijk echt in te dienen", zegt Pira.
Luchthaven wél noodzakelijk volgens Philippe De Backer (Open-Vld)
Antwerps Open Vld-kopstuk Philippe De Backer wil niet weten van een sluiting van de Antwerpse luchthaven.
Staatssecretaris Philippe De Backer, die de Antwerpse Open Vld-lijst trekt, spreekt dat tegen. Er is "duidelijk wél nood aan een Antwerpse luchthaven", zegt hij. "We profileren ons als wereldstad, dan moeten we dat ook waarmaken."
Maar de liberalen pleiten dan wel voor een zakenluchthaven. "De luchthaven van Deurne moet Antwerpen snel bereikbaar maken voor zakenlui. Dat is van groot belang voor onder andere de haven en de diamantsector", zegt De Backer.
Om de luchthaven rendabel te houden, denkt De Backer aan samenwerkingen met bijvoorbeeld de hogesnelheidstreinen van Thalys. "We vergeten dat we hier een belangrijke stop hebben. In principe is het station hier dichterbij de luchthaven dan alle andere stations, die kaart moeten we uitspelen."
De Backer benadrukt tot slot dat de overlast voor de buurt "zoveel mogelijk" binnen de perken moet blijven, en pleit daarom voor "structureel overleg met de buurt". De Antwerpse luchthaven ligt op enkele kilometers van het dichtbevolkte Antwerpse stadscentrum.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Dit zijn de 5 populairste autokleuren en zo beïnvloedt de kleur van je wagen de prijs
-
UPDATE15
VRT sprak twee maanden met tv-maker Bart De Pauw zonder slachtoffers te betrekken
Frederik Delaplace, gedelegeerd bestuurder van de VRT, overlegde twee maanden lang met Bart De Pauw zonder de slachtoffers daarbij te betrekken. Dat blijkt uit informatie die mediaminister Benjamin Dalle (CD&V) donderdag gaf in het parlement na vragen van Meyrem Almaci (Groen) en Katia Segers (Vooruit). -
Baarmoederhalskanker voor het eerst in ons land behandeld met adaptieve radiotherapie: preciezere behandeling met behulp van AI
Voor het eerst in België is een tumor aan de baarmoederhals behandeld met adaptieve radiotherapie. Dat heeft het universitair ziekenhuis Saint-Luc in Sint-Lambrechts-Woluwe woensdag meegedeeld. -
-
KIJK. George was op zijn achttiende plots dakloos: “Een thuis had ik niet, onder deze boom sliep ik”
-
Mijnenergie
Benzine, diesel of elektrisch: wat is de goedkoopste brandstof?
Exact een week geleden steeg de maximumprijs voor benzine 95 tot 1,784 euro per liter. Dat is meteen het hoogste niveau in vijf maanden tijd, en ondanks een lichte daling blijft de dieselprijs eveneens hoog. Daartegenover staan de sterk gedaalde stroomprijzen. Mijnenergie.be ging na wat dat betekent voor het prijsverschil tussen rijden op fossiele brandstof en rijden op elektriciteit. -
29
Inflatie blijft op 3,2 procent: welke producten zijn (fors) duurder geworden? En wat met onze lonen?
De inflatie - het cijfer dat aangeeft hoe snel de prijzen stijgen - is in maart nagenoeg stabiel gebleven op 3,2%. Dat blijkt uit cijfers van statistiekbureau Statbel. Wat vorig jaar 100 euro kostte, kost nu een dikke 103 euro. Bekijk onderaan wat er goedkoper en duurder is geworden. -
“Heel wat Vlamingen vielen van hun stoel toen u die 32-urenweek voorstelde”: De Croo scherp voor Magnette in RTL-debat
-
Bijna 1 op de 3 werkt nog steeds regelmatig van thuis
-
Franse warenhuisketen Monoprix opent eerste winkel in België
De Franse warenhuisketen Monoprix opent vandaag in het Waals-Brabantse Waterloo zijn eerste winkel. -
Projectontwikkelaar Ghelamco tekent verlies op
Ghelamco, het vastgoedbedrijf van de familie Gheysens, heeft het voorbije jaar verlies geleden. Dat blijkt uit de jaarresultaten die het bedrijf heeft vrijgegeven. -
Fietser vindt menselijke resten op jaagpad in Avelgem: arm met hand én trouwring
Avelgem
96 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJan Halsberghe
Patje Staelens
martine jennes
Ralph Camberlin
Greta Van de Vyver