© © Alexander Meeus

Kinderen voelen zich gelukkiger op scholen waar holebi’s welkom zijn

Zowel jongens en meisjes als holebi’s en hetero’s hebben meer kans om zich beter te voelen op een school waar er progressiever wordt gedacht over man-vrouwverhoudingen en holebi’s. Dat blijkt uit een onderzoek van sociologen Wendelien Vantieghem (VUB) en Mieke Van Houtte (UGent), dat verschijnt in het vakblad Journal of Homosexuality, en waar De Morgen donderdag over schrijft.

In totaal werden 4.987 Vlaamse leerlingen uit het eerste en tweede jaar van het secundair onderwijs bevraagd. Vooral in scholen waar meer jongens, kinderen van arbeiders en kinderen van migranten les volgen, heerst een zogeheten heteronormatief klimaat. Zo’n sfeer, waarbij er negatiever wordt gesproken over holebi’s, lijkt een sterke impact te hebben op alle leerlingen.

Voor alle duidelijkheid: het gaat om sterke effecten. Een direct causaal verband kan moeilijk worden aangetoond, klinkt het.

“Ook op scholen met veel jongens of kinderen uit sociaal-economisch zwakkere gezinnen gaat iedereen zich beter voelen als er positief wordt omgegaan met gender en holebi’s”, zegt Vantieghem.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer