Direct naar artikelinhoud
Festivalitis

Yves Tumor op Different Class: kwaadaardig maar gezellig

Yves TumorBeeld Yves Tumor

De muziekredactie van De Morgen duikt naar parels in het zomerse aanbod, te zien op een wei of plein in uw buurt. Vandaag: Yves Tumor op Different Class. 

Sluiten weemoed, waanzin en wanorde elkaar per definitie uit? Sommige artiesten geloven van niet. Dat net zij hengelen naar een onderkomen bij Warp – wijkplaats van Aphex Twin, Autechre en Boards of Canada – verbaast dan ook geen beet. 

Yves Tumor tekende bij datzelfde legendarische label, waar de mysterieuze elektroartiest zopas debuteerde met 'Noid'. Verrassend voor zijn achterban, want die single is een wereld van verschil met de etherische of noisy ambient van zijn vroegere composities. En net zo min neigt deze radiovriendelijke song met strijkers en block rockin' beats naar zijn confronterende liveshows die meestal een aanval van rabiës doen vermoeden. 

Deze rare kwiet draait er zijn hand niet voor om, als een zombie op een berg zand zijn publiek de stuipen op het lijf te jagen.

Op hol geslagen balletje 

Zaterdag 11 augustus doet Tumor voor het eerst ons land aan, maar eerder dit jaar toonde hij zich al een van de revelaties op Primavera. Geen idee wat u op Different Class in Gent mag verwachten, maar deze rare kwiet draait er zijn hand niet voor om, om als een zombie op een berg zand zijn publiek de stuipen op het lijf te jagen. Op de catwalk in Los Angeles wierp de artiest zichzelf ooit de heuvel af, om dan als een op hol geslagen balletje in een flipperkast het publiek in te stuiteren. 

Van engelenkoor tot antichrist

Dat hij beste vrienden is met Mykki Blanco, toonbeeld van queer en weird, zal u inmiddels niet meer verrassen. Muzikaal vindt hij dan weer meer gemeenschappelijke grond bij de theatrale avant-gardist Dean Blunt of Oneohtrix Point Never. Net als die twee speelt Tumor met uitzinnige loops en nasty of disgusting noise, zoals hij zelf zegt. Al legt hij net zo graag soulvolle accenten – de erfenis van een aan Motown verslaafde vader – en nam deze experimentalist ook Ryuichi Sakamoto’s 'Zure' onder handen in een remix.

Tumors grootste muzikale statement tot nu toe moet Serpent Music (2016) zijn: een cultplaat die hitpotentieel verraadt ('The Feeling When You Walk Away'), maar ook paranoïde en claustrofobisch klinkt. Hij speelt met natuurgeluiden, maar laat net zo lief een engelenkoor aanrukken uit de hemel. Die angelieke aanpak botst met een titel als 'Dajjal', vernoemd naar de antichrist uit de islam. Of een song als 'Perdition' (verdoemenis) waarin hij de meest beangstigende beelden oproept. Zelf omschrijft hij het geluid bij die opnames alsof "iemand een graf delft aan het water om een lichaam te bergen, in het holst van de nacht". Gezellige kerel, die Tumor.

De goede verstaander begrijpt: hemel en hel liggen verraderlijk dicht bij elkaar in de wereld van Tumor. En daartussen ligt een striem mysterie. De multi-disciplinaire artiest houdt graag vast aan verschillende aliassen (Shanti, Rahel Ali en Bekelé Berhanu), maar over zijn echte naam is niemand zeker. Volgens sommige media heet hij Sean Lee Bowie, al wil de artiest uit Tennessee dat zelf niet altijd bevestigen. "Ik hou er niet van dat iedereen zich betrokken kan voelen in mijn persoonlijke leven."

Yves Tumor speelt 11/8 in Bar Bricolage op Different Class, Gent. subbacultcha.be