NMBS betaalt recordbedrag van 4,1 miljoen euro om graffiti van treinen te halen
De NMBS heeft vorig jaar een recordbedrag van 4,1 miljoen euro moeten betalen om graffiti te verwijderen van haar treinen. Dat meldt De Tijd zaterdag.
Bij de spoorwegmaatschappij hebben ze het afgelopen jaar 132.800 m² graffiti moeten wegspuiten van de treinstellen. Dat was het jaar voordien 116.400 m². Het is bijna 40.000 m² meer dan in 2015 en 90.000 m² meer dan acht jaar geleden. Het kostte de NMBS vorig jaar dus 4,1 miljoen euro, tegenover 3,6 miljoen euro een jaar eerder. In acht jaar is er sprake van meer dan een verdrievoudiging (1,1 miljoen euro in 2010).
De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB spendeerde vorig jaar 456.000 euro om 75.000 tags, graffiti en wildgeplakte affiches en stickers te verwijderen in de metrostations. Daar kwam nog eens 368.000 euro bij om die te verwijderen van de voertuigen.
Bij De Lijn valt het nogal mee, met vorig jaar slechts een tiental gevallen, vooral op de kusttram. Voor heel 2017 kostte het verwijderen van graffiti de Vlaamse vervoersmaatschappij amper 50.000 euro.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
UPDATE
Brand in ruwbouw Sky Tower 2: vuur onder controle en geen gewonden
Oostende -
Update
Partner (78) van Annie De Poortere legt 30 jaar na haar dood gedeeltelijke bekentenis af, familie reageert: “Altijd al vermoeden gehad”
Hans D., de ex-partner van Annie De Poortere, is aangehouden door de onderzoeksrechter. De vrouw uit Sint-Martens-Latem verdween 30 jaar geleden en haar lichaam werd afgelopen weekend teruggevonden in een tuin vlak bij haar woning. Hans D. heeft ondertussen gedeeltelijke bekentenissen afgelegd en verschijnt binnen de vijf dagen voor de raadkamer. De familie van Annie, onder wie haar zus, reageert onthutst op de ontwikkelingen.Sint-Martens-Latem -
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
Het gebeurt meer dan je denkt: je komt bij je geparkeerde voertuig en ziet dat er een ferme deuk of kras in zit. Maar van de automobilist, e-stepper of fietser die tegen je wagen reed, is geen enkel spoor. Dekt je verzekering die schade? En wat moet je allemaal doen om ‘klacht tegen onbekenden’ in te dienen? Independer.be legt het uit. -
-
Spaargids.be
Wat mag jij wel/niet doen met het geld op de rekening van je kind?
-
Tijd dringt in zaak Annie De Poortere: gerecht heeft tot 12 november om verdachte voor rechter te krijgen
De tijd dringt in de zaak-Annie De Poortere, de vrouw die 30 jaar geleden in Sint-Martens-Latem verdween. Nu haar ex-partner gedeeltelijke bekentenissen afgelegd heeft, is een moordonderzoek geopend. Maar het gerecht loopt een race tegen de klok, want de verjaringstermijn bedraagt ... 30 jaar. Wat betekent dit en welke gevolgen kan dat hebben? -
18
Weyts (N-VA) over capaciteitstekort in buitengewoon onderwijs: "Geld is geen probleem”
“Geld is geen probleem. Elke aanvraag voor de creatie van extra capaciteit in het buitengewoon onderwijs zal gehonoreerd worden”. Dat heeft Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts woensdag in het Vlaams Parlement geantwoord op vragen van Johan Danen (Groen), Steve Vandenberghe (Vooruit), Loes Vandromme (CD&V) en Bob Savenberg (Open VLD). -
Zieke zelfstandige is vaak voor langere tijd out dan zieke werknemer
-
Explosief ontploft tegen voorgevel in Gounodstraat in Antwerpen
Antwerpen -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
"Treinen rijden (nog) minder stipt, dus stuurt NMBS doelstellingen bij. Naar beneden"
De NMBS en haar raad van bestuur hebben niet beslist om de stiptheidsdoelstelling -die dit jaar op 89 procent werd vastgelegd- te verlagen. Zo reageert het spoorbedrijf op berichtgeving in de krant L'Avenir. "We hebben niet beslist om de doelstelling te verlagen, al zijn we er ons wel van bewust dat de doelstelling op dit moment moeilijk haalbaar zal zijn", aldus woordvoerder Dimitri Temmerman. -
142
DEBAT VAN DE DAG. Een goed idee? Vias wil snelheidsmarge bij flitscontroles fors verlagen
26 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerLinda Dilissen
Gerard Braeckmans
karin verwimp
FRANK WILLEMS
Hugo Bavré