"Vlaamse doelstelling van 7,5 procent elektrische wagens in 2020 is onrealistisch"
Van de nieuw verkochte wagens was 0,51 procent in de eerste helft van dit jaar volledig elektrisch. De doelstelling van de Vlaamse overheid dat de volledig elektrische wagen tegen 2020 een marktaandeel van 7,5 procent zou halen is "onrealistisch". Dat meldt mobiliteitsclub VAB, die onderzocht wat de consument hiervan denkt en wat een doorbraak in de weg staat.
De conclusie is volgens VAB dat de overheid zelf de grootste hinderpaal zou kunnen vormen voor de doorbraak van de 100 procent elektrische wagen. "De overheid zal het vertrouwen van de consument moeten winnen en dat kan enkel met een volgehouden coherent en consequent fiscaal autobeleid", klinkt het. Eigenaars van elektrische wagens betalen momenteel geen inschrijvingstaks en verkeersbelasting, en geen accijns op elektriciteit, maar wat de toekomst brengt is volgens VAB hoogst onzeker.
De potentiële kopers twijfelen of die stimuli overeind zullen blijven en hebben negatieve ervaringen uit het verleden, toen ze richting dieselwagen aangemoedigd werden. "Momenteel worden ze geconfronteerd met een antidieselbeleid op fiscaal niveau, dat haaks staat op het stimulusprogramma van de ecopremies die in 2010 en 2011 massaal richting diesel stuurden", aldus VAB.
Onbetrouwbare overheid
"De consument heeft een hekel aan een onbetrouwbare overheid die 'en route' de fiscale regels wijzigt in zijn nadeel. In dat geval kiest hij voor zekerheid, namelijk fossiele brandstof", aldus de mobiliteitsclub.
De gekende hinderpalen voor de doobraak van de elektrische wagen, zoals de zeer hoge aankoopprijs, beperkte oplaadmogelijkheden en beperkte autonomie, zullen de volgende vijf à tien jaar volgens VAB dan weerweggewerkt worden door het ruime aanbod aan elektrische wagens dat in die periode op de markt komt.
Uit een consumentenbevraging door VAB blijkt dat een kwart van de automobilisten die in de toekomst een nieuwe wagen zullen kopen, nog steeds onbeslist is over de keuze van de aandrijving. Nog slechts een op de tien zou voor diesel kiezen, maar alternatieve brandstoffen zoals elektriciteit of CNG profiteren voorlopig nauwelijks van die mindere interesse voor diesel.
"Geen enkele reden om te twijfelen aan de Vlaamse overheid"
Vlaams viceminister-president en minister van Energie en Financiën Bart Tommelein voelt zich niet aangesproken. "Er is geen enkele reden om te twijfelen aan de Vlaamse overheid", zegt hij in een reactie. Hij benadrukt dat er een zero-emissiepremie wordt uitgereikt bij de aankoop van een elektrische wagen of een andere wagen zonder uitstoot, bijvoorbeeld op brandstofcellen. Ook moet er geen belasting op inverkeerstelling (BIV) of jaarlijkse verkeersbelasting worden betaald. Die vrijstellingen gelden voor de volledige levensduur van het voertuig.
De hoogte van de zero-emissiepremie schommelt tussen de 2.000 en de 4.000 euro en is afhankelijk van de cataloguswaarde van de auto. Tommelein benadrukt dat het maximale premiebedrag dit jaar, anders dan eerst de bedoeling was, niet is gezakt, "precies om nog meer mensen te stimuleren".
Tommelein heeft wel begrip voor de twijfels bij de fiscale aftrekbaarheid van de autokosten, maar wijst erop dat die bevoegdheid bij de federale overheid zit.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
-
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras
Kan je terras nog een opknapbeurt gebruiken vooraleer je er heerlijk kan vertoeven? Dan is het reinigen een mooie eerste stap. Met deze onderhoudstips van bouwsite Livios ben jij helemaal klaar voor de lentezon. -
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer
De Belg koopt weer volop een nieuwe wagen. In 2023 werden er 476.675 ingeschreven in ons land. Dat is het hoogste cijfer in vier jaar tijd, zo stelt sectorfederatie Febiac vast. Misschien overweeg ook jij een nieuwe auto dit jaar? Om jou te helpen bij je keuze, afhankelijk van je budget, smaak of noden, hebben wij een gloednieuwe tool gebouwd: de HLN Autowijzer. Daarin vind je de recensies van onze mobiliteitsexperten. De voorbije jaren hebben zij tientallen nieuwe auto’s getest , van populaire merken tot luxewagens. Ontdek ze hier. -
-
Gaspedaal raakt bekneld of schiet los: Tesla laat gaspedalen van duizenden Cybertrucks vervangen
-
PREMIUM
GOD rijdt in een Porsche, JESUS in een Jaguar: kan je werkelijk élk woord kiezen voor een gepersonaliseerde nummerplaat?
Gespot in Antwerpen: een auto met nummerplaat ALLAH-1. Ja, gepersonaliseerde platen zijn een hit, en zowat alles lijkt te kunnen. “We proberen zo vrij mogelijk te zijn”, bevestigt Thomas De Spiegelaere van de FOD Mobiliteit in Dag Allemaal. “Waarom zouden we weigeren als iemand 1.000 euro over heeft om rond te rijden als KUT-WIJF?” Maar er zijn wel degelijk grenzen. Hier moet je op letten als je jezelf - of iemand anders - graag een persoonlijke nummerplaat cadeau doet. -
6
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog
Het aandeel van Tesla is na het openen van de Amerikaanse beurzen twaalf procent gestegen. Tesla wil sneller goedkopere elektrische auto’s op de markt brengen dan eerder gecommuniceerd en dat wordt gesmaakt door beleggers. Het bedrijf van topman Elon Musk kwam tegelijkertijd met barslechte kwartaalcijfers. -
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen
-
PREMIUM
“Zo voorkom je dat je een boete krijgt”: politie-expert verduidelijkt regels over bakfietsen, e-steps en andere voertuigen
-
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
Een distributieketting die de geest geeft kan duizenden euro’s kosten. Maar wat doet zo’n ketting eigenlijk? Hoe weet je of je ze moet vervangen? En zijn er automerken die extra gevoelig zijn voor slijtage? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft uitleg: “Als je dit hoort, moet je actie ondernemen”. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
Spaargids.be
Wat mag jij wel/niet doen met het geld op de rekening van je kind?
86 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerBart Verbeeck
Gerrit Mangé
Ronny Biesen
Tom Faes
willy cornille