"We moeten meer werken door brexit": parlementsleden vragen hogere vergoedingen
BrexitDe Britse autoriteit die de uitgaven van het parlement controleert, heeft vragen gekregen om de vergoeding voor parlementsleden te verhogen omwille van de brexit. Door het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie is de werklast immers toegenomen waardoor een aantal parlementsleden een hogere vergoeding aan hun medewerkers wil uitkeren, luidt de redenering.
Volgens de huidige regels krijgt elk parlementslid jaarlijks 150.900 pond (168.700 euro) om zijn medewerkers te vergoeden. Voor verkozenen uit Groot-Londen loopt dat bedrag op tot 161.550 pond (180.600 euro). Elke parlementariër kan een aanvraag indienen om die vergoeding op te trekken. In de periode 2016/2017 heeft een honderdtal dat gedaan.
"Het is van essentieel belang dat het Ipsa het gebruik van zijn middelen optimaliseert, want we worden gefinancierd met geld van de belastingbetaler", reageert voorzitter Kevin Barron in The Daily Telegraph. "De vragen om bijkomende financiering moeten worden bekeken in functie van hun verdienste en zullen enkel worden toegestaan indien daar echt nood aan is."
Risico op misbruik
Alistair Graham, de gewezen voorzitter van een Comité dat over ethische regels waakt, waarschuwde het Ipsa echter voorzichtig te reageren. Hij sluit niet uit dat er sprake kan zijn van misbruik. "De Brexit lijkt een handig argument om de dotaties te verhogen. Het zou fout zijn het budget automatisch te verhogen indien er een risico bestaat dat het geld dient om de gezinsinkomsten op te krikken."
Volgens een telling van het Franse persagentschap AFP hadden op 13 augustus 111 van de 650 parlementsleden een familielid in dienst.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
11
Europese lidstaten willen dan toch dat grote bedrijven verantwoordelijk worden voor uitbuiting en milieuschade van leveranciers
-
PREMIUM29
Moeten we de zomer door zonder ons favoriete ijsje? Moederbedrijf zet Cornetto, Magnum en Ben & Jerry’s te koop
Unilever bezorgde zoetebekjes gisteren een acute ‘brain freeze’ met het nieuws dat het niet langer zelf ijsjes gaat maken en verkopen. “Even schrikken, maar de beslissing van Unilever is volkomen logisch”, zegt retailexpert Gino Van Ossel. Hoezo? En betekent dit dat we straks de zomer moeten trotseren zonder Magnum, Cornetto en Ben & Jerry’s? -
Slecht nieuws voor schatkist: bijna 3,4 miljard euro verlies voor Nationale Bank
De Nationale Bank van België (NBB) heeft in 2023 een verlies geleden van 3,37 miljard euro. Dat heeft de centrale bank woensdagavond bekendgemaakt. Het verlies is slecht nieuws voor de schatkist. Ook in 2022 diende de NBB al een verlies te slikken, van 580 miljoen euro. -
-
Jobat
Doorsnee Belg verdient ruim 300 euro bruto méér dan vorig jaar, maar niet bij iedereen stijgen lonen even sterk
-
Chinese automerken OMODA en JAECOO komen in zomer naar ons land
De Chinese autogroep Chery wil zijn automerken OMODA en JAECOO deze zomer lanceren op de Belgische markt. De autobouwer wil van start gaan met 10 showrooms in ons land, op termijn moeten dat er 20 worden. Chery mikt voor het eerste jaar op een marktaandeel in België van 1,5 procent, of al snel zowat 6.000 wagens. Dat heeft Derek Du, managing director voor de Benelux, gezegd in een gesprek met Belga. -
PREMIUM98
INTERVIEW. Jambon en Vlaamse top-CEO over malaise in de Vlaamse industrie: “Ik ben niet getrouwd met die Chinese bussen”
Het zijn donkere tijden voor onze industrie, net nu Vlaanderen groots uitpakt met de eerste Vlaamse industrietop. Minister-president Jan Jambon (N-VA) en Charles Beauduin, CEO van wereldspeler Barco en Vandewiele, maken de balans op. “In China zet ik een gebouw in één jaar, opgeleverd en al. Hier duurt het twee jaar voor de vergunning alleen.” Jambon: “Maar qua regime wil je toch niet in China wonen?” -
Projectontwikkelaar Ghelamco tekent verlies op
-
Mijnenergie
Benzine, diesel of elektrisch: wat is de goedkoopste brandstof?
-
Independer
Dit zijn de 5 populairste autokleuren en zo beïnvloedt de kleur van je wagen de prijs
Zwart, wit of grijs: het klinkt misschien wat eentonig, maar als je auto deze kleur heeft dan kun je rekenen op de nodige waardevastheid als je hem ooit wil verkopen. Daarnaast zijn er nog een paar andere elementen die de restwaarde van een voertuig bepalen. Independer.be maakt je wegwijs. -
Sterkste daling Duitse woningprijzen ooit gemeten
De waarde van woningen in Duitsland is vorig jaar in het sterkste tempo gedaald sinds het nationaal statistiekbureau in 2000 met de metingen begon. Na jaren waarin vastgoed meer waard werd, werden huizen vorig jaar gemiddeld 8,4 procent minder waard. Dat was onder andere het gevolg van de sterk gestegen rentes. -
Personeel dat deelt in winst van bedrijf met kwart gestegen in 5 jaar: al 125.000 werknemers profiteren
80 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerWilfried Vanden Berg
Frank Deneve
J. VAN SCHUERBEECK
Stefanie van Dijk
guy perain