Direct naar artikelinhoud
Bioscooptips

Tien films die u deze week niet mag missen

Saturday Night FeverBeeld Paramount Pictures

Zin in een avond zonder Netflix? De filmredactie van De Morgen selecteert voor u het beste wat de bioscopen deze week te bieden hebben.

, en

1. Drijf-in Cinema

Vergeet de drive-in, en maak kennis met de drijf-in! Dat leest u goed: films kijken op het water. Kunstencentrum Buda nodigt u uit om uw kajak, pedalo of opblaasboot van stal te halen en naar de verlaagde Leieboorden te peddelen. Daar kunt vrijdagavond gratis genieten van de weergaloze Oscarwinnaar Three Billboards Outside Ebbing, Missouri. Op zaterdagavond zorgt Saturday Night Fever dan weer gegarandeerd voor golven op de Leie. Bent u geen waterrat? Ook met een stoeltje bent u welkom op de kade.

Op 24 en 25/08 aan de verlaagde Leieboorden (Kortrijk).

2. Under the Silver Lake

Na het succes van horrorhit It Follows doet David Robert Mitchell volledig zijn zin in Under the Silver Lake, een mysterieuze en honderd procent geflipte detectivethriller op lsd. Geen spek voor ieders bek, maar heerlijk als je houdt van Lynchiaanse labyrinten. Andrew Garfield speelt Sam, een werkloze luiwammes die eigenhandig de verdwijning van zijn overbuurmeisje gaat onderzoeken, en al snel elke voeling met de realiteit begint te verliezen. Een compleet waanzinnige analyse van de mens anno 2018, die tureluurs wordt van de vele stimuli en verleidingen die voortdurend op hem afkomen. Denken we.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en hier ons interview met David Robert Mitchell.

3. Death Race 2000

In Brussel zetelt Koning Auto nog steeds soeverein op zijn met fijn stof beklede troon, en daar hebben ze bij Cinema Nova schoon genoeg van. Daarom zoekt de meest rebelse bioscoop van de hoofdstad twee weken lang de, euh, frisse buitenlucht op onder de noemer PleinOPENair. Op het programma: concerten, expo’s en films waarin de auto op de een of andere manier centraal staat. Zoals Death Race 2000, een heerlijk trashy cultklassieker uit de stal van Roger Corman, met Sylvester Stallone in een van zijn eerste rollen. Die krijgt u te zien op een groot scherm onder het Herrmann-Debrouxviaduct. Verstand op nul dus, en vooral niet aan Genua denken.

Op 25/08 aan Escale des Trois Fontaines (Oudergem).

4. 3 Faces

Al 8 jaar mag Jafar Panahi van de Iraanse overheid geen films meer maken. Al 8 jaar doet hij dat lekker toch. Het laatste bewijs van zijn ongehoorzaamheid heet 3 Faces, dat in Cannes bekroond werd met de prijs voor het beste scenario. In dit lichtvoetige Iraanse drama, over een jonge actrice die een mysterieuze zelfmoordvideo maakt, bindt Panahi de strijd met het patriarchaat aan – zij het wel met de nodige humor. Feminisme met de glimlach.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en hier ons interview met actrice Behnaz Jafari en monteur Mastaneh Mohajer.

5. In Pursuit of Silence

De zomer: wat ons betreft mag hij eeuwig blijven duren, maar wie op een plein vol drukbezochte terrasjes woont, denkt daar misschien anders over. Die pechvogels willen we deze week naar In Pursuit of Silence sturen, een documentaire die niet alleen de ogen maar ook de overprikkelde oren verwent. Regisseur Patrick Shen vraagt zich af: wat is stilte eigenlijk? Waarom zoeken we ze op? En wat gebeurt er met ons wanneer we ze nergens meer kunnen vinden? De antwoorden zoekt hij in Japanse kloosters, verlaten ijsvlaktes en groene velden.

Op 23/08 in S.M.A.K. (Gent).

6. Dogman

Met zijn brutale maffiafilm Gomorra beleefde Matteo Garrone tien jaar geleden zijn internationale doorbraak. Vandaag duikt de Italiaanse regisseur opnieuw de onderwereld in met Dogman, een tragedie die gebaseerd is op de gruwelijke zaak-Il Canaro. Het ontwapenende – maar verrassend venijnige – hoofdpersonage is een schriele hondenkapper die zich niet langer op zijn kop laat zitten door een brutale maffioso. Met de tijdloze charme van een sprookje, maar ook met het bikkelharde realisme van een bloedige misdaadfilm toont Dogman wat er gebeurt wanneer de emmer der vernederingen vol zit.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en hier ons interview met Matteo Garrone.

7. Figlia Mia

Op het ruige eiland Sardinië leeft de tienjarige Vittoria (revelatie Sara Casu) in een veilig coconnetje met haar mama Tina (Valeria Golino) – of dat denkt ze toch. Al snel blijkt dat de vork anders in de steel zit: de labiele Angelica (Alba Rohrwacher), die zich overdag laat bepotelen door wildvreemden en ’s nachts om gratis drankjes bedelt in een groezelige bar, is Vittoria’s biologische moeder. Figlia Mia toont de pijnlijke machtsstrijd tussen twee moeders, terwijl hun dochter stilaan van meisje naar puber gaat. Een complex en levendig vrouwenportret, met een uiterst bijzondere, non-conformistische kijk op moederschap.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie.

8. Mission: Impossible – Fallout

Zat er iemand te wachten op een zesde Mission: Impossible? Blijkbaar wel. Nooit scoorde een film in de reeks zo goed in haar Amerikaanse openingsweekend. En wij geven de bezoekers geen ongelijk. Toegegeven, er is weinig verrassend aan een Tom Cruise bengelend aan een koord kilometers boven de grond, slingerend door Tate Modern of in een knokscène in een wit porseleinen mannentoilet. Het is soms zò ridicuul dat het ongegeneerd vermakelijk blijft. Dus zo lang Cruise goed conserveert, mag men deze boel wat ons betreft draaiende houden.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie.

9. Christopher Robin

Met Christopher Robin maakt Disney niet de zoveelste live action-remake van een tekenfilmklassieker. Marc Forster vond een geslaagde stijl voor een levensechte Winnie de Poeh. De speelgoedpoppen zien er fantastisch vintage uit. Alsof Christopher Robin ze net iets te vaak tegen het lijf heeft gedrukt. Maar vooral de meesterlijke Ewan McGregor maakt de zoektocht naar het innerlijke kind interessant. Een acteur wiens gezicht zoveel empathie uitstraalt, dat je samen met hem op zoek wil naar dat lang verloren, innerlijke kind.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en hier ons interview met Ewan McGregor en Marc Forster.

10. The Children Act

Fiona Maye (Emma Thompson) is een belangrijke Britse familierechter die zelf ernstige huwelijksproblemen heeft. Terwijl haar man (Stanley Tucci) met overspel dreigt, wordt ze volledig opgeslorpt door een nieuwe, levensbelangrijke zaak. Deze volwassen Ian McEwan-verfilming schippert tussen rechtbankthriller en overspeldrama. Het complexe scenario verkent aan een rustig tempo de clash tussen persoonlijke en professionele verantwoordelijkheden. Regisseur Richard Eyre houdt het klassiek, maar vooral Emma Thompson zorgt voor een positief verdict.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en hier ons interview met Emma Thompson.