Direct naar artikelinhoud
Tv

Vlaams alternatief voor Netflix staat in de steigers

Moederbedrijf van VTM en Q2 schakelt op digitaal vlak een versnelling hoger
Beeld RV

Medialaan maakt werk van een Vlaams alternatief voor Netflix. Het moederbedrijf boven onder andere VTM en Q2 wil een onlineplatform starten dat Vlaamse topfictie van alle zenders bundelt. In afwachting wordt VTMGo gelanceerd, een nieuw gratis videoplatform waar alle programma's van de Medialaan-zenders live en uitgesteld te bekijken zijn. 

In Frankrijk werkt de openbare omroep samen met zijn commerciële concurrenten aan Salto, een ondemanddienst van eigen bodem die tegengewicht moet bieden voor buitenlandse spelers als Netflix en Amazon. In Groot-Brittannië wordt gewerkt aan een gelijkaardig initiatief dat daar de naam Freeview krijgt en ook in Nederland hebben gezworen concurrenten Talpa en RTL besloten samen te werken op het ondemandplatform Videoland

Hoog tijd dat ook bij ons wat beweegt vinden ze bij Medialaan. Het bedrijf profileert zich als voortrekker voor de uitbouw van een gelijkaardig Vlaams Netflix-alternatief. “Het is onze verantwoordelijkheid als zenders om kwaliteit te garanderen in de toekomst", laten CEO's Erwin Deckers en Dirk Lodewyckx weten. "Het is ook onze taak om dit te doen. In het buitenland zijn meer en meer omroepen de handen in elkaar aan het slaan om een gezamenlijke platform te ontwikkelen. We hopen om samen met de collega-omroepen een ‘Vlaamse Netflix’ te kunnen uitbouwen met focus op Vlaamse topfictie, aangevuld met internationale films en reeksen."

Voor de concrete uitbouw van het platform willen Deckers en Lodewyckx de komenden weken en maanden gesprekken aangaan met de verschillende omroepen.

We hopen om samen met de collega-omroepen een ‘Vlaamse Netflix’ te kunnen uitbouwen met focus op Vlaamse topfictie, aangevuld met internationale films en reeksen.
Medialaan

Medialaan is niet het eerste bedrijf om een oproep tot samenwerking te doen. Eind vorige maand liet ook Proximus-CEO Dominique Leroy weten dat ze plannen had voor een nieuw platform dat zo veel mogelijk lokale content zou bundelen. Daarover had ze ook al gesprekken gevoerd met een aantal partners. Het verschil met de plannen van Medialaan is dat die laatste nadrukkelijk vanuit de zenders vertrekken. Van de distributeurs wordt enkel verwacht dat zij het nieuwe platform op een gebruiksvriendelijke manier aan hun klanten aanbieden.

Lokaal ecosysteem versterken

Bij de VRT reageerde men alvast niet weigerachtig tegenover de plannen van Proximus. De openbare omroep liet toen weten alle manieren om hun content op een zo comfortabel mogelijke manier bij de Vlaming te brengen te willen onderzoeken. Al werd wel benadrukt dat het belangrijk was dat de individuele merken ook op zo'n nieuw platform hun eigenheid konden behouden.

Ook Telenet liet toen weten open te staan voor initiatieven die het lokale ecosysteem konden ondersteunen. 

Lokaal ecosysteem versterken
Beeld RV

In afwachting van die Vlaamse Netflix-concurrent geeft Medialaan zijn eigen onlineaanbod alvast een update. Met VTMGo lanceert het bedrijf deze winter een nieuwe videoplatform dat de programma's van alle Medialaan-zenders (VTM, Q2, Vitaya, CAZ, VTMKZOOM en KADET) samenbrengt. Gebruikers kunnen de programma's zowel live als uitgesteld (tot 30 dagen) bekijken.

Medialaan maakt het gros van zijn programma's nu al online beschikbaar via vtm.be en televisie-app Stievie maar ziet in VTMGo een gebruiksvriendelijker en vollediger alternatief. Door het inlassen van targeted advertising blijft VTMGo gratis voor alle gebruikers.