Waarom deze gedeukte Lada bijna 100.000 dollar waard is
Een tweedehands Lada Niva kost een paar duizend euro en een nieuwe iets meer dan 10.000. Maar een bedrag van 100.000 dollar is nog nooit uitgegeven voor deze Russische 4x4. Dat gaat binnenkort veranderen.
Althans, dat denken ze bij veilinghuis RM Sotheby's, want daar wordt op de veiling in Londen op 5 september naar verwachting tot 96.000 dollar (ruim 82.000 euro, nvdr.) geboden voor deze Niva. Het voertuig is niet alleen roestig, het mist ook een achterruit, heeft een lekke band en moet volledig gerestaureerd worden.
Wat voor de auto pleit, is dat hij zich in originele staat bevindt en slechts twee eigenaren heeft gehad. Maar dat rechtvaardigt nog niet de hoge inschatting van het veilinghuis.
De ware reden voor de hoge prijs is dat deze auto heeft deelgenomen aan de Parijs-Dakar rally in 1981. De Niva is destijds voorzien van een speciale motorkap, kunststof deuren en kofferbak, extra bescherming tegen steenslagen aan de voor- en achterzijde, extra lampen, een stijver onderstel en een grotere brandstoftank.
Wat de race-aankleding betreft allemaal niet zo interessant, vinden ze ook op website Autoscoops.com. Dat de auto de race niet uitreed, klopt bij aspirant-kopers het geld ook al niet uit de zakken. Zelfs niet wanneer je weet dat een andere Lada Niva de race als derde eindigde. Je moet daarom een lichte afwijking hebben om vele tienduizenden euro's te steken in de restauratie. En trouwens ook om überhaupt bijna 100.000 dollar te betalen voor dit oude wrak.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
“Kritieke veiligheidskloof” bij Autopilot van Tesla gelinkt aan honderden ongevallen
-
Drie keer zoveel tweedehandse elektrische auto’s ingeschreven
Steeds meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto. In het eerste kwartaal van dit jaar ging het om 2.576 voertuigen, 157% meer dan de 1.003 in dezelfde periode vorig jaar. In Vlaanderen, waar de koper een premie krijgt, was er sprake van een verdrievoudiging van 655 naar 1.981. -
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
-
Livios
“Let in het bijzonder op voor melganzenvoet”: dit zijn je tuinklussen voor de maand mei
-
Voorziene budget voor premie elektrische wagens is al op
Het budget voor de premie voor een elektrische wagen zal niet volstaan. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Sofie Mertens (CD&V) opvroeg. -
Spaargids.be
Zo spaar je jaarlijks ruim 1.000 euro uit dankzij één aanpassing in je werkroutine
Telkens dezelfde broodjeszaak of saladebar dichtbij je werk opzoeken is handig, maar het kost wel wat. Hoeveel geld kun jij besparen door je eigen boterhammen mee te nemen? En hoe spaar of investeer je die extra centen slim? Spaargids.be gaat het na. -
6
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog
-
Winst Duitse autobouwers Mercedes en Volkswagen keldert
-
Jobat
Wie krijgt vakantiegeld? Om welk bedrag gaat het? En wanneer wordt het uitbetaald?
Heel wat werknemers verwachten in aanloop naar de zomervakantie hun deugddoend - jaarlijks terugkerend – extraatje: het vakantiegeld. Jobat.be klopte aan bij Matthias Debruyckere, juridisch expert bij hr-dienstengroep Liantis, om de meest gestelde vragen rond dit topic beantwoord te zien. -
PREMIUM
“Een speedpedelec brengt geld op, terwijl een auto enkel geld kost”: zoveel wint Carlos (42) door een e-bike te leasen
Vijf jaar geleden leaste Carlos Cerrens (42) zijn eerste fiets via het werk. Vanaf dag één raakte hij verslingerd aan deze manier van woon-werkverkeer. “Uiteindelijk nam ik die fiets over voor 900 euro en verkocht hem tweedehands voor 2.000 euro”, vertelt hij. Maar dat is niet het enige (financiële) voordeel dat fietsen naar het werk hem al heeft opgeleverd. Carlos schetst hoeveel zijn huidige e-bike hem kost én opbrengt. -
België bij landen met meeste laadpunten in Europa: hoeveel zijn er in Frankrijk en Spanje?
9 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerPavlo Sulimenko
ROBERT GERTS
Jos Dupont
danny van de perre
Bert Van Elst