Smeltend poolijs maakt nieuwe vaarroute vrij voor schepen, biologen luiden de alarmklok
Het ijs in het Noordpoolgebied smelt als sneeuw voor de zon. Dat biedt handelsschepen een ruimte in voorheen onbevaarbaar gebied. Voorlopig zijn er dat nog weinig, maar daar zal snel verandering in komen, voorspellen deskundigen. En dan stelt zich de vraag: wat betekent dat voor de Arctische fauna?
Lange tijd was de Noordpool enkel een bestemming voor avonturiers en wetenschappers. Door de klimaatverandering komen in de zomer echter steeds meer zeewegen vrij. Sinds het begin van deze eeuw trekt het ijs van de IJszee zich in de zomer immers drastisch terug. Dat maakt het hoge Noorden interessant voor vrachtschepen en zelfs cruiseschepen, mochten die een expeditie in het (niet meer zo) eeuwige ijs willen ondernemen.
Zeezoogdieren langs nieuwe vaarroutes
Dat heeft zo zijn gevolgen voor de walvissen en andere zeezoogdieren die de pech hebben, langs de nieuwe vaarroutes te leven. Bijzonder duidelijk werd dat op 29 augustus 2008, toen voor het eerst de Noordoost- en de Noordwestpassage gelijktijdig ijsvrij waren. Sindsdien zijn beide passages tijdens de zomermaanden bevaarbaar voor schepen zonder ijsbrekers. Expert Christian Wegener van het AWI (Alfred Wegener-instituut) voorziet dat die tijdsperiode zal blijven verlengen, hoewel ze tot nu toe nog schommelt.
Aan welk tempo de opwarming van de Noordpool zich zal verderzetten, kan geen enkele klimatoloog met zekerheid zeggen. Maar ze zijn het er allen over eens dat de Noordpool binnen dertig tot vijftig jaar ijsvrij zal zijn. Dat zal hoe dan ook tot een exponentiële groei van het scheepsverkeer leiden, voorspellen ze. De noordelijke route zou het immers mogelijk maken voor schepen om ten noorden van het Aziatische vasteland, van de Atlantische naar de Stille Oceaan te varen. Een droom van zeevaarders en de globale opwarming maakt die droom waar.
Geluid en snelheid minderen voor de walvissen
Biologen luiden intussen de alarmklok. "Bijna 65 procent van de Arctische-Zee-omgeving was in 2015 reeds door schepen bevaren", berichtten VS-vorsers in een studie over de gevolgen van het toenemende scheepsverkeer voor de zeven wereldzeeën. En meer dan de helft van de tachtig zeezoogdiersoorten die zij onderzochten, woont langs een van de twee passages. Als meest bedreigde soorten gelden de narwal, de beloega, de Groenlandwalvis en de walrussen.
De biologen vragen daarom dat de politiek ingrijpt om regels vast te leggen voor scheepvaart over de Noordpool: schepen moeten de belangrijkste jachtgebieden van de walvissen vermijden, hun vaartijden aan de walvismigraties aanpassen, geluid en snelheid reduceren. Zo'n afspraken bestaan er wel al voor de Zuidpool. Enkel in de zone rond het Noorse Spitsbergen zijn regels van kracht.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Op reis met alleen maar handbagage: zo krijg je alles in je koffer zonder te moeten proppen
-
Wetenschappers ongerust: oudste en dikste laag ijs van Noordpool breekt
De oudste en dikste laag zeeijs van de Noordpool is gescheurd. Hierdoor liggen de wateren ten noorden van Groenland, die normaal altijd bevroren zijn, open. Het is de tweede keer dat het ijs is gebroken dit jaar, maar hiervoor is dat fenomeen nooit eerder vastgesteld. Dat schrijft The Guardian. Reden is de warme wind en een hittegolf in het noordelijk halfrond. -
Rusland wil nog eens honderdduizenden vrijwilligers rekruteren voor strijd Oekraïne
Rusland gaat dit jaar nog meer inzetten op de werving van contractsoldaten voor de strijd in Oekraïne. Het doel zou zijn om 300.000 vrijwilligers te rekruteren, meldt ‘Bloomberg’. Rusland wil in ieder geval koste wat kost een nieuwe mobilisatieronde zoals in september 2022 vermijden. De potentiële kandidaten worden gelokt met een soldij die nog hoger ligt dan voorheen. En af en toe wordt druk uitgeoefend op de “vrijwilligers”. -
-
KIJK. "Dit kan dodelijk zijn": groep jongeren haalt berenwelpen uit boom om er selfies mee te maken
-
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen
Het wereldwijde IT-systeem van Volkswagen, de grootste autofabrikant van Europa, is jarenlang gehackt. Dat blijkt uit interne documenten die paper trail media, ‘Der Spiegel’ en ZDF deelden met ‘Knack’ en andere mediapartners van #Hidden Front. Dat is een onderzoeksproject naar Chinese inlichtingenactiviteiten in Europa. -
18
KIJK. Rusland zet nieuwe tank in die net schuur op wielen lijkt. Hij blijkt verrassend succesvol
Rusland zet sinds kort een vreemd uitziende tank in aan het front in Oekraïne. Hij lijkt bedekt te zijn met golfplaten en wordt smalend de “schildpad-tank” genoemd. Maar laat je niet misleiden. Hij mag er dan uitzien als een schuur op wielen, hij blijkt verrassend succesvol te zijn. -
Leerling uit Kortemark valt door raam op schoolreis in Turkije
Diksmuide
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
-
HLN Shop
Je auto wassen met de hogedrukreiniger: een slim idee?
Van modder en stof tot strooizout en zand: de afgelopen (natte) maanden heeft je auto opnieuw flink afgezien. Hij is dus dringend toe aan een grondige wasbeurt. Maar moet je daarvoor meteen naar de carwash, of volstaat het om je hogedrukreiniger uit de kast te halen voor een glanzende make-over? HLN Shop biedt proper advies in zeven stappen. -
25
Donald Trump vond als president dat Oekraïne deel van Rusland moest zijn: “Hij kon echt niet begrijpen dat het een apart land was”
Donald Trump maakte het als president “erg duidelijk” dat Oekraïne - en zeker de Krim - een deel van Rusland moest zijn. Dat zegt zijn voormalige Ruslandadviseur Fiona Hill in een nieuw boek. “Hij kon echt niet begrijpen dat Oekraïne een apart land was”, klinkt het. -
Kevin deelt schokkende beelden van "goorste voetgangerstunnel die ik ooit zag”
18 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerPrisoner 24601
Patrick De pauw
Ferdinand Engelbeen
Marco Maerten
Theo Schuermans