Videospeler inladen...

YouTube Music vanaf vandaag ook in België: "We bieden muziek aan die best bij gebruiker past" 

Technologiegigant Google lanceert vandaag in ons land YouTube Music, een eigen muziekstreamingdienst. "We proberen het beste van YouTube en Google naar de muziekliefhebber te brengen, want meer en meer mensen streamen hun muziek", zegt Candice Morrissey, "Head of Music Content Partnerships" bij YouTube, in een interview aan VRT NWS. YouTube Music werd in juni al in 17 landen gelanceerd.

In mei van dit jaar kondigde Google aan dat het bedrijf een nieuwe muziekstreamingdienst ging lanceren. Over de naam hebben ze bij Google niet echt lang moeten nadenken. De streamingdienst kreeg de naam YouTube Music. Met een miljard unieke bezoekers per dag heeft Google met YouTube al de grootste videowebsite ter wereld. YouTube Music moet daar een aanvulling op zijn.

Spotify heer en meester

Op zich was het een gewaagde keuze van Google om de strijd aan te gaan met Spotify. Niet alleen geldt het Zweedse Spotify, samen met Apple Music, als dé referentie als het over het streamen van muziek gaat. Beide spelers hebben al heel lang een trouw klantenbestand opgebouwd.

Spotify had in juni van dit jaar wereldwijd 83 miljoen betalende gebruikers. Apple Music heeft er meer dan 50 miljoen, maar in Amerika stijgt het aantal betalende gebruikers bij Apple Music sneller dan bij Spotify. Maar één trend is duidelijk, meer en meer mensen betalen om naar muziek te luisteren. En dat bracht Google op ideeën.

Een derde speler? Google heeft met Play Music toch al een app waarmee men muziek kan downloaden en beluisteren? Toch heeft YouTube Music volgens Morrissey een meerwaarde en is het iets wat de anderen niet hebben. YouTube, en bij uitbreiding Google, weet alles over de gebruiker. "En zo kunnen we muziekkeuzes aanbieden die het best bij hem passen. Bijvoorbeeld: als je thuis bent krijg je suggesties voor meer rustige muziek. Als je in de fitness bent, zal je meer uptemponummers zien verschijnen. En de gebruiker krijgt ook suggesties op basis van zijn zoekopdrachten."

Gigantische catalogus

YouTube heeft nog een extra troef: een gigantisch catalogus van muziek, video's, vlogs, reviews en eigen content.

En omdat YouTube een dochter is van Google, wordt het zoeken volgens Morrissey intuitïef gemaakt. Als u bijvoorbeeld de naam van de componist van de muziek in de film Interstellar zoekt, dan typt u in: "Het liedje in Interstellar." Als resultaat krijg je dan verschillende suggesties met de naam van de componist: Hans Zimmer.

Lees verder onder de video.

Bovendien gooit Google algoritmes en "machine learning" in de strijd. Hierdoor krijgt u, volgens gebruikers die de app al in juni in de VS geïnstalleerd hebben,  betere suggesties dan Spotify of Apple Music.

YouTube ook Netflix achterna?

Volgens Morrissey was het logisch dat Google vroeg of laat investeerde in een eigen muziekstreamingdienst. En de cijfers geven haar gelijk. "Het aantal betalende gebruikers stijgt elk jaar, zowel bij Spotify als Apple Music. Maar wij kunnen de magie van YouTube eraan toevoegen. Mensen die een Premium-abonnement nemen, kunnen ook gratis naar onze eigen YouTube producties kijken." YouTube heeft, net zoals Netflix, een aantal series geproducet, maar het aanbod is mager en er zijn nog geen Europese producties.

Komen er nog Europese producties? En zal YouTube zo de strijd aangaan met Netflix? Op deze vraag kon Morrissey niet antwoorden, maar feit is dat YouTube verschillende pistes open houdt. 

YouTube Music verschijnt vandaag in de Benelux en Denemarken. Eerder verscheen de app in 17 landen waaronder Italië, Canada en de Verenigde Staten. De app komt uit in twee versies: een gratis versie, met reclame, en de Premium-versie zonder reclame. 

VIDEO: bekijk hieronder de reportage uit "Het journaal"

Videospeler inladen...

Meest gelezen