"Gesjoemel met verbruikscijfers kostte Europese bestuurders 150 miljard euro sinds 2000"
Europese autobestuurders hebben de afgelopen 18 jaar maar liefst 149,1 miljard euro te veel betaald aan brandstof. Dat zegt het onderzoeksbureau Transport & Environment dat per land berekende hoeveel benzine en diesel er echt verbruikt zou zijn als de verbruikscijfers die constructeurs de consument voorschotelen, realistisch geweest zouden zijn. Voor België gaat het om 6,5 miljard euro.
Voor 2017 alleen al ging het in heel Europa om 23,4 miljoen euro, zegt Transport & Environment, "meer dan alle Zweden samen aan voedsel uitgeven". De onderzoeksgroep vergeleek de officiële verbruikscijfers die constructeurs meegeven met het reële verbruik op de weg. Autobouwers probeerden de afgelopen jaren de cijfers die ze verplicht moeten meedelen aan de consument zo laag mogelijk te houden. Critici noemen de tests in een laboratorium waar het verbruik gemeten worden dan ook weinig realistisch.
Duitsers betaalden het meeste extra: 36 miljard euro op 18 jaar tijd, gevolgd door de Britten (24,1 miljard), Fransen (20,5 miljard), Italianen (16,4 miljard) en Spanjaarden (12 miljard). Belgen moesten de afgelopen jaren 6,5 miljard euro extra ophoesten, claimt Transport & Environment. De kloof tussen labotests en realistische tests is volgens de onderzoeksgroep opgelopen van 9 procent in 2000 tot 42 procent in 2016.
264 miljoen ton extra CO2
Bovendien is door de manipulatie met CO2-tests ook 264 miljoen ton extra CO2 uitgestoten dan eigenlijk had gemoeten volgens de officiële uitstootwaarden. Bij de dieselgate-affaire kwam aan het licht dat bepaalde constructeurs sjoemelden met hun software om de uitstootcijfers zo laag mogelijk te houden.
Vanaf september moeten constructeurs het verbruik en de uitstoot volgens een nieuwe en realistischere methode meten: de WLTP-test. Maar ook die ligt al onder vuur. Eind juli bleek volgens de Europese Commissie dat constructeurs nu net hun uitstoot bij de test hoger te laten uitkomen dan in realiteit. Dat doen ze om een gunstige uitgangspositie voor zichzelf te creëren voor als in 2021 nieuwe Europese normen gaan gelden. Dat jaar geldt als een nulmeting voor het komend decennium. Als auto’s op dat moment relatief veel CO2 uitstoten, kunnen fabrikanten makkelijker later vereiste reducties halen.
Het volledige rapport van Transport & Environment is hier beschikbaar.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM101
Meer gezinnen kloppen aan bij OCMW door hoge energiefacturen: “Leveranciers maken het extra moeilijk”
-
Mijnenergie
Is de stroom van jouw zonnepanelen deze lente en zomer weer wat meer waard?
Energieleveranciers betaalden nog nooit zo weinig voor de stroom van jouw zonnepanelen. In april moet de consument vrede nemen met gemiddeld 3 eurocent per kilowattuur. Bij een doorsnee verbruik betekent dat een habbekrats van 64,86 euro voor een volledige jaargang. Met de dagen met de meeste zonneschijnuren in aantocht mag het voor elke prosument wel iets meer zijn. Mijnenergie.be gaat na of die hoop gerechtvaardigd is. -
Voedingsbedrijf Ter Beke ligt overhoop met supermarkt: lasagne dreigt duurder te worden
Voedingsbedrijf Ter Beke voert “stugge” contractuele discussies met een supermarkt. De groep zal hierdoor mogelijk tijdelijk de verkoop van producten moeten opschorten. Lasagne in de winkel dreigt alvast duurder te worden. -
-
Waar geraak je je diesel nog kwijt? Ook tweedehandsmarkt wil er niet meer van weten
-
MijnTelco
Abonnement in ruil voor spotgoedkope gsm: spaar je werkelijk geld uit door te tekenen voor een koppelverkoop?
Maak je winst door de aankoop van je telefoon te koppelen aan een abonnement? Het is een vraag die veel telecomgebruikers zich stellen. Een smartphone voor 9 euro klinkt mooi, maar levert dat je aan het einde van de rit effectief voordeel op? En waar moet je op letten bij zo’n koppelverkoop? MijnTelco zocht het uit. -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
PREMIUM
“De beste koop voor je brein is niet altijd de meest voordelige”: het lelijke eendje en andere trucs die ons misleiden in de supermarkt
-
Heineken wil bierprijzen verhogen ondanks miljardenwinst
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
Autobedrijven
Volkswagen-CEO was al voor uitbreken van schandaal op de hoogte van sjoemelsoftware
De huidige Volkswagen-topman Herbert Diess wist van het bestaan van sjoemelsoftware in dieselauto's voor dat het schandaal in september 2015 aan het licht kwam. Dat blijkt uit documenten van het Duitse Openbaar Ministerie (OM), zo schrijft het Duitse tijdschrift 'Der Spiegel'. -
32
Binnenkort geen ‘kipstuckjes’ meer? Federale overheid werkt aan richtlijnen voor namen van vegetarische vleesvervangers
71 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJan Peeters
Zachy Heeren
Dirk Vangossum
rolle de muylder
Paul De Mol