"Manipulatie uitstoottesten kostte Belgen miljard euro aan extra brandstof"
Het is al langer bekend: het brandstofverbruik zoals aangegeven in de technische fiche van een wagen komt niet overeen met het werkelijke verbruik. Het verschil is vorig jaar opgelopen tot 23,4 miljard euro voor alle Europese automobilisten samen. Dat berekende milieuorganisatie Transport and Environment (T&E). In België gaat het om 1,037 miljard euro.
Sinds 2000 bedraagt de kloof zelfs 149,6 miljard euro in Europa en 6,5 miljard euro voor de Belgische automobilist. Ons land staat daarmee op de zesde plaats. Duitsland voert de rangschikking aan, met 36 miljard euro, gevolgd door Groot-Brittannië (24,1 miljard) en Frankrijk (20,5 miljard). De werkelijke CO2-uitstoot de voorbije achttien jaar in Europa lag dan weer 264 miljoen ton hoger dan aangegeven.
NEDC-test
De kern van het probleem ligt bij de manier waarop de uitstoot en het brandstofverbruik door de autosector worden gemeten. Dat gebeurde de afgelopen jaren via een gestandaardiseerde procedure, de zogenaamde NEDC-test. Maar die maakt gebruik van ideale laboratoriumomstandigheden, die niet overeenstemmen met het rijden op de weg.
Opmerkelijk: volgens T&E liep de kloof de voorbije jaren op van 9 procent in 2000 tot 46 procent in 2017. En terwijl de labo-omstandigheden uitgingen van een vermindering van de CO2-uitstoot met 31 procent sinds 2000, was dat in werkelijkheid slechts 10 procent, berekende de milieu-organisatie.
Nieuwe methode
Vanaf volgende maand wordt een nieuwe methode verplicht: de zogenaamde WLTP-test die een realistischer beeld zou moeten geven van de werkelijke CO2-uitstoot en het brandstofverbruik. Al waarschuwt T&E voor teveel optimisme. Met de nieuwe testmethode beschikken de autoproducenten nog altijd over voldoende flexibiliteit om de strengere toekomstige normen te omzeilen, klinkt het.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Automerken zijn gul met extra garantie, maar onze autospecialist wijst op addertjes: “Veelvoorkomende voorwaarde is illegaal”
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
KIJK. Dit is nu de duurste nieuwe auto ter wereld
Het Britse luxemerk Rolls-Royce heeft met de Arcadia Droptail de duurste auto ter wereld gepresenteerd. De auto heeft 28,5 miljoen euro gekost en het interieur doet denken aan een luxe jacht. -
-
Mercedes roept wereldwijd 340.000 wagens terug wegens brandgevaar
-
Ruim 3 miljoen dollar schadevergoeding om racisme bij Tesla
Een voormalig werknemer van Tesla krijgt bijna 3,2 miljoen dollar schadevergoeding vanwege een racistische werkomgeving waar hij in 2015 en 2016 mee te maken kreeg. De zwarte medewerker, Owen Diaz, werd in 2021 nog een schadevergoeding van 137 miljoen dollar beloofd, maar een rechter oordeelde vorig jaar dat dit bedrag te hoog was. Diaz besloot vervolgens een nieuwe zaak te starten. -
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
Af en toe berichten media over absurd hoge energiefacturen die bijvoorbeeld het gevolg zijn van een nulletje te veel of een vergeten komma. Dergelijke frappante fouten spot je als klant meteen. Maar soms duiken er ook afwijkingen op, die – hoewel ze minder in het oog springen - je toch een aardige duit kosten. Hoe stel je deze vast en op welke manier kan je ze aanvechten? Mijnenergie.be helpt je stap voor stap. -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
PREMIUM143
“Straks komen alle auto’s uit China”: het einde dreigt voor de ooit zo machtige Europese auto-industrie
-
Volvo Cars bouwt begin 2024 laatste dieselwagen
Volvo Cars zal begin 2024 zijn laatste dieselwagen bouwen. Tegen 2030 wil de Zweedse autobouwer enkel nog volledig elektrische wagens bouwen en tegen 2040 wil het bedrijf klimaatneutraal zijn. -
Nieuw uitstootschandaal in de maak? Europese Commissie vermoedt gesjoemel met CO2-test auto's
De Europese Commissie vermoedt dat autofabrikanten sjoemelen met de emissietesten voor wagens, om ze een zo groot mogelijke CO2-uitstoot te laten uitkomen. Dat heeft een woordvoerder van de Commissie bevestigd. De resultaten van de nulmeting worden opgeblazen, zodat ze de CO2-uitstoot uiteindelijk minder zouden moeten terugdringen. -
Chinese automerken OMODA en JAECOO komen in zomer naar ons land
5 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerKarel Valgaern
Jeremi Beucky
Patrick Weyers
regina claeskens
paul wens