Direct naar artikelinhoud
Onderwijs

Docenten frontaal tegen idee katholiek onderwijs: "Niet minder maar méér Nederlands op school"

Lieven Boeve liet eerder deze week in 'De Morgen' weten dat een uur Nederlands moet wijken voor het nieuwe vak 'mens en samenleving'.Beeld Wouter Van Vooren

"Een uur Nederlands minder? Dat idee is paradoxaal met alle signalen die wij binnenkrijgen over het taalniveau. Er is juist extra aandacht nodig", zegt Carl De Strycker (UGent en Poëziecentrum vzw). 

In een open brief trekt hij samen met 30 prominente academici uit het vakdomein van de Nederlandse taal- en letterkunde van leer tegen de beslissing die Lieven Boeve, topman van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, begin deze week aan De Morgen meedeelde: in het eerste jaar secundair onderwijs sneuvelt vanaf september 2019 een uurtje Nederlands voor het nieuwe vak 'mens en samenleving'.

De brief stelt dat het vak Nederlands niet alleen over spelling en grammatica gaat, maar ook over kritische zin en culturele kennis. De stelling dat leerlingen ook in andere vakken Nederlands leren, is volgens de ondertekenaars dan ook een dooddoener. "Ongetwijfeld kan een leraar wiskunde wel af en toe een taalfout verbeteren, maar jonge mensen ook die andere competenties bijbrengen, lijkt ons van hem of haar toch wat veel gevraagd", leest de brief.

Die eindigt met de vraag om het vak Nederlands net met een uur uit te breiden, al hangt daar geen concreet voorstel aan vast. "Overlegd is onze vraag nog niet, maar dat lijkt het voorstel van Boeve ook niet. Voor zover ik weet zijn er amper specialisten geraadpleegd over deze beslissing", besluit De Strycker.

Lees hier de open brief, op initiatief van Carl De Strycker en Yves T’Sjoen van de vakgroep Nederlandse letterkunde aan de UGent.