Direct naar artikelinhoud
Netflix

Netflix maakt ommezwaai en brengt films nu ook naar witte doek (ook in België)

'22 July' over de aanval van Anders Breivik op het eiland Utøya, zal later dit jaar zowel op Netflix als in de cinema te zien zijn.Beeld AP

Binnenkort kunt u bepaalde Netflix-films ook in de bioscoop gaan bekijken. Een grote ommekeer in het beleid van de Amerikaanse streaminggigant, die zijn producties tot nu toe uitsluitend op het kleine scherm vertoonde, maar daar ook bakken kritiek voor kreeg. Wil Netflix – met het oog op de Oscars – vrede sluiten met de filmindustrie?

Er valt niet naast Netflix te kijken de 75ste Mostra. Het controversiële streamingbedrijf heeft dit jaar niet alleen zes films in de festivalselectie, ook het straatbeeld op het Lido van Venetië wordt gedomineerd door hun affiches. Opmerkelijk: onderaan staat in kleine lettertjes "Soon on Netflix, and in select theatres." En dat laatste wordt ons uit betrouwbare bron bevestigd: enkele Netflix-films uit Venetië krijgen binnenkort een bioscooprelease. Ook in ons land.

In de VS gebeurt dat al langer, voornamelijk met het oog op de Oscars: films die kans willen maken op een Academy Award, moeten minstens een volle week in een zaal in Los Angeles spelen. Zo kon bijvoorbeeld Mudbound begin dit jaar 4 nominaties in de wacht slepen. Maar in de rest van de wereld waren kijkers veroordeeld tot kleine laptop-, tv- of tablet-schermen om Netflix-films te bekijken.

Day-and-date

Daar komt nu verandering in: in Brussel programmeert de pas gerenoveerde bioscoop Palace later dit jaar Paul Greengrass’ Utøya-film 22 July en Alfonso Cuaróns intieme drama Roma, dat in Venetië laaiende recensies kreeg. Een day-and-date-release, want de films zullen tegelijk ook op Netflix verschijnen – op 10 oktober voor 22 July en (vermoedelijk) op 12 december voor Roma. Netflix wil diezelfde strategie over de hele wereld uitrollen, of toch voor films die – zoals het in magnifiek zwart-wit gefotografeerde Roma – echt gebaat zijn bij een groot scherm.

Alvast één grote uitzondering op die regel: Frankrijk. Daar voorziet de wet dat een film pas drie jaar na zijn bioscooprelease op een streamingplatform mag terechtkomen. Nergens anders ter wereld is dat zo lang. Eerder dit jaar bracht die regel Netflix nog op ramkoers met het Filmfestival van Cannes. Festivalbaas Thierry Frémaux kondigde aan dat er in de officiële competitie – het meest prestigieuze onderdeel van het festival – van nu af aan alleen nog plaats was voor films die een bioscooprelease kregen in Frankrijk. Een enorm probleem voor Netflix, dat na een festivalselectie dus drie jaar zou moeten wachten om zijn eigen films in Frankrijk online te zetten. Chief Content Officer Ted Sarandos liet er geen gras over groeien: hij trok al zijn films terug uit Cannes.

Als leden van de Academy niet langer het gevoel hebben dat Netflix hun hele habitat kapotmaakt, zullen ze wellicht geen probleem meer hebben om voor hun films te stemmen

Vredespijp

Met de nieuwe bioscoopstrategie van Netflix is die clash nog niet meteen van de baan – daarvoor zou de Franse wet eerst moeten veranderen. Maar het is wel een geste naar de filmindustrie in het algemeen, die bijzonder wantrouwig staat tegenover het disruptieve bedrijf. Is Netflix klaar om de vredespijp te roken?

Alfonso Cuaróns intieme drama 'Roma', dat in Venetië laaiende recensies kreeg, krijgt ook een zogeheten 'day-and-date'-release. Dat wil zeggen: tegelijk op Netflix als in de bioscoop.Beeld AP

Volgens het Amerikaanse vakblad The Hollywood Reporter overweegt Netflix zelfs om Roma nog vóór de streaming-release in de bioscoopzaal uit te brengen. Dat zou een radicale koersverandering betekenen, want het bedrijf van CEO Reed Hastings kreeg veel kritiek voor zijn consequente day-and-date-beleid, en werd geboycot door de grote Amerikaanse cinemaketens.

Goed nieuws voor 'Girl'

Waarom Netflix plots zo’n charmeoffensief start? In de strijd om de Oscars zou het bedrijf gebaat zijn bij een positiever imago. Als leden van de Academy niet langer het gevoel hebben dat Netflix hun hele habitat kapotmaakt, zullen ze wellicht geen probleem meer hebben om voor hun films te stemmen. Dat zou goed nieuws kunnen zijn voor Lukas Dhont: zijn debuutfilm Girl is de Belgische Oscar-inzending, en wordt in de VS verdeeld door Netflix.

Bovendien zet Netflix de laatste jaren actief in op het aantrekken van gerenommeerde filmmakers. Naast Cuarón en Greengrass parkeerden ook onder meer de Coen Brothers en Martin Scorsese hun nieuwe film bij hen. Om dat soort namen te kunnen blijven verleiden, is het vooruitzicht van een bioscooprelease een niet te onderschatten troef.