© rr

Hemiksemnaar Filip Mertens lanceert eigen champagnemerk

De naam Victor & Charles even luid doen klinken als Laurent Perrier, Moët & Chandon of Veuve Cliquot. Dat is de ambitie van Hemiksemnaar Filip Mertens met zijn eigen champagnemerk. Hij mikt op sterrenrestaurants.

Bart Roggeman

De Hemiksemnaar is geen groentje in het wereldje. “Na mijn studies aan de hotelschool ben ik in de champagnewereld terechtgekomen. Ik werkte onder meer vijf jaar voor het champagnehuis Pommery. Alles bij mekaar heb ik zo’n twintig jaar ervaring in de verkoop”, vertelt Mertens.

Al een tijdje droomde hij ervan zelf iets op de markt te brengen. Gek genoeg dacht hij niet meteen aan champagne. “Het is een beperkt wereldje en het is niet evident om erbij te geraken. Het was vooral mijn vriendin Kim die me pushte om het idee van een eigen champagnemerk uit te werken.”

De zoek- en proeftocht kon beginnen. “We hebben ettelijke toeren gemaakt langs tal van champagnehuizen om onze eigen smaak te kunnen samenstellen. Dat heeft ons gebracht tot bij een klein champagnehuis in Epernay waar chef de cave Paul Censier zich, samen met ons, bekommert om ons ‘kindje’. We kiezen bewust voor een kleine producent om exclusiviteit te garanderen, want we mikken zonder schroom op de top.”

www.facebook.com/VictorandCharles

Lees het hele verhaal vrijdag in Gazet van Antwerpen - editie Zuid

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER