De Wever en Crevits in de clinch over achteruitgang schoolprestaties, experts spreken van “falend beleid”
Leerlingen weten steeds minder. Dat blijkt uit onderzoek van deze krant. "Dit is een gewilde politiek", is econoom en ondernemer Geert Noels scherp. Intussen haalt N-VA uit naar CD&V. "Het staat vast, we moeten onze onderwijslijn volgende legislatuur doordrukken", zegt N-VA-voorzitter Bart De Wever. "Vreemd na vier jaar lang samen regeren en 'historische' oplossingen", reageert onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V).
Voorzitter van N-VA, Bart De Wever, ziet het nieuws van de achteruitgang van Vlaamse schoolprestaties als een kans om het onderwijsbeleid van zijn partij in de verf te zetten. "Na lectuur staat het voor mij vast: we moeten de onderwijslijn van N-VA volgende legislatuur sterker doordrukken." Een van de plannen: het M-decreet, dat ervoor zorgt dat kinderen met zorgnoden les kunnen volgen in het gewoon onderwijs, fors bijsturen en leerlingen weer sneller naar het buitengewoon onderwijs sturen.
Die tweet is bij minister van Onderwijs, Hilde Crevits (CD&V), in het verkeerde keelgat geschoten. "Vreemde tweet na vier jaar samen regeren en 'historische' oplossingen vinden, waarbij N-VA nooit nalaat hun grote aandeel te benadrukken. Als het van mij afhangt, graag nog enkele maanden daadkrachtig verder besturen", riposteerde ze.
Een relletje dus, en ook andere experts hebben hun mening vlijmscherp geformuleerd. "Onderwijs is de belangrijkste eigen hefboom die we hebben", zegt Geert Noels. Hij ziet het "falende beleid" als oorzaak van de slechte prestaties. De verantwoordelijkheid ligt volgens hem bij pedagogen en beleidsmensen. "Dit is geen verrassing, maar een gewilde politiek: de nivellering gaat naar beneden, het is het afremmen van gepercipieerde oneerlijke voorsprong. Een drama voor de welvaart."
Ook OESO-onderwijstopman Dirk Van Damme wijst met de vinger naar "inspectie, administratie en pedagogische begeleidingsdiensten". Dat zegt hij in de krant De Morgen. "Scholen kregen al vanaf 2005 het signaal om de lat niet te hoog te leggen, want anders zou een groep leerlingen het niet halen." Louis Verbeke, erevoorzitter van Vlerick Business School, vindt dat kinderen "geslachtofferd worden op het altaar van de middelmatigheid".
Volgens Vlaams volksvertegenwoordiger en onderwijsspecialist Koen Daniëls (N-VA) worden leerkrachten dan weer pedagogisch gegijzeld. "Zij stellen vast dat kennis achteruit gaat, maar zijn bang om het te zeggen", klinkt het op sociale media. "Evalueren om te evolueren is toch een basisprincipe in het onderwijs? Onderwijs heeft nood aan mensen in de klas en school. Niet aan bijkomende structuren die vergaderen, extra papier uitvinden en mensen en middelen weghalen uit scholen. Structuren die pleiten voor vrijheid, gijzelen hun leerkrachten pedagogisch. Daar krijg ik echt schrik van."
Wereldtop
Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) geeft toe dat de Vlaamse resultaten in dalende lijn zitten. "Ik ben de laatste om dat onder stoelen of banken te steken." Al benadrukt ze ook dat het niveau van het Vlaamse onderwijs nog steeds tot de wereldtop behoort.
Dat klopt ook, zegt pedagoog Pedro De Bruyckere die blij is dat het thema van de achteruitgang nu op de agenda staat. "Maar zeggen dat het genoeg is dat we wereldtop zijn, toont een gebrek aan ambitie. Wie de achteruitgang van de onderwijsprestaties wil verklaren door migratie, laat het. Iedereen gaat achteruit. Moet er naar onderwijs en onderwijsbeleid gekeken worden voor de daling? Zeker. Maar ook rest van de samenleving speelt een rol. Bijvoorbeeld het belang dat ouders hechten aan goed leren. Is welbevinden dan niet belangrijk? Zeker, maar het is te lang en te vaak als voorwaarde voor leren gezien, terwijl die relatie complex is. Beide zijn belangrijk, maar geen synoniemen. De effecten van een nieuw beleid zijn meestal maar traag zichtbaar."
Daar hamert ook de minister op. "Doemdenkerij heeft nog nooit een probleem opgelost. Hervormingen in onderwijs zijn een werk van lange adem. Met de vele maatregelen die we nemen, leggen we net de vinger op de wonde: de modernisering van het secundair onderwijs, de nieuwe eindtermen, de invoering van het duaal leren, aandacht voor betere studie-oriëntatie, de hervorming van de lerarenopleiding enzovoort. Samen met het onderwijsveld willen we het beste onderwijs voor elke leerling.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
-
Uitgeverij start platform voor handel in tweedehands studieboeken om kosten studeren te drukken
Acco, uitgever van studiemateriaal voor het hoger onderwijs, lanceert een platform waarop studenten gemakkelijk tweedehands studieboeken kunnen (ver)kopen. De organisatie zegt op die manier het hoger onderwijs “zo betaalbaar mogelijk te willen houden” voor studenten. Dat meldt de organisatie via een persbericht. -
PREMIUM3
Wat als leerkrachten niet alleen oog hebben voor de leerstof? “Tijdens de les voornaamwoorden bleek dat iemand zich non-binair voelt”
Oog hebben voor het welbevinden je leerlingen, het kàn. Twee leerkrachten getuigen hoe zij het in de klas aanpakken, maar ze vertellen ook openlijk hoe ze daarbij soms op het randje van hun kunnen belanden. “Als je niet weet hoe je echt kan helpen, geeft dat een zware emotionele last.” -
-
7
Meerderheidspartijen twijfelen aan minimumdoelen kleuteronderwijs: Weyts (N-VA) verliest steun
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
Is ons onderwijs in vrije val? Vlaamse leerling kent steeds minder
Het gaat bergaf met de kennis van leerlingen in Vlaanderen. Dat blijkt uit onderzoek van deze krant. Een analyse van 22 testen toont aan dat we de laatste 15 jaar voor álle vakken gedaald zijn. Die daling zet zich door bij alle leerlingen, ongeacht hun sociale achtergrond. -
KIJK. In de openluchtschool van Schilde is het vandaag toch bibberen op zo’n koude dag: “Mijn handjes bevriezen wel een beetje”
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
-
PREMIUMHLN legt uit15
▶ “Voor de scholen is het heel belangrijk dat de resultaten van de Vlaamse toetsen niet publiek gemaakt worden”
Vanaf vandaag zullen alle leerlingen in het vierde leerjaar lager onderwijs en het tweede jaar secundair onderwijs voor het eerst de Vlaamse toetsen afleggen. Samen gaat het om meer dan 150.000 scholieren. Waarom zijn die testen nodig? Wat gebeurt er met de resultaten? En bestaat het risico dat ouders scholen gaan vergelijken op basis van de scores op die toetsen? Politiek journalist Astrid Roelandt beantwoordt vijf vragen in ‘HLN legt uit’. -
Bijna één op zeven leerlingen verlaat middelbare school zonder diploma
In het schooljaar 2021-2022 verliet 14,1 procent van de leerlingen het secundair onderwijs zonder voldoende kwalificaties. Dat blijkt uit de administratieve gegevens van het Vlaams ministerie van Onderwijs en Vorming. Het gaat om schoolverlaters zonder kwalificatie met een beroepsfinaliteit of met een finaliteit van doorstroom naar het hoger onderwijs. -
PREMIUM106
RECONSTRUCTIE. Dit is het rapport dat Ben Weyts tijdens de coronapandemie achterhield: “Niet publiceren, zeer risicovol”
312 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerRoger Deprez
Christine Laevers
Marc Baeyens
Hendrik Goris
Eddy Moriën