“Smartphone verbieden op school? Slecht idee”: expert pleit voor gebruik gsm in de lessen

© Inge Kinnet / ss

Voortaan wandelen in Frankrijk alle leerlingen tot en met het derde middelbaar zonder gsm door de schoolpoort. Volgens de wet mogen ze hun toestel namelijk niet meer gebruiken binnen de schoolmuren. Maar volgens media-expert Stefaan Lammertyn is dat absoluut geen verstandig idee. “Leer de kinderen werken met hun smartphone, in plaats van het te verbieden.”

jdb

Eind juli is in Frankrijk een wetsvoorstel gestemd dat het gebruik van gsm’s en aanverwante, zoals tablets, verbiedt in het basisonderwijs en de drie eerste jaren van het middelbaar onderwijs, de colleges dus. Meerdere colleges hanteerden het taboe al jaren in de praktijk, maar nu kunnen de directies terugvallen op de wet. Al mogen leerlingen in uitzonderlijke gevallen wel hun toestel gebruiken. De lycea, voor leerlingen vanaf vijftien jaar, hebben de mogelijkheid het verbod geheel of gedeeltelijk ook toe te passen.

Voorlopig is er in België nog geen sprake van dergelijk verbod. En volgens media-expert Stefaan Lammertyn zou een verbod ook geen goed idee zijn. “Door gsm’s te verbieden gaan we de kinderen geen dienst bewijzen, integendeel. Als we iets verbieden voor kinderen en jongeren, wordt het plots des te aantrekkelijker. Want dan krijgen we stiekem gebruik. Het lijkt me dus belangrijker dat we kinderen leren werken met hun smartphone, zodat ze er op een verstandige manier leren mee omgaan”, klinkt het.

Kritisch en weerbaar

Lammertyn verwijst naar zijn eigen kinderen. “Van zodra ze een smartphone hadden, heb ik er met hen duidelijke afspraken over gemaakt. Want hoe vroeger je dat doet, hoe verstandiger ze het toestel ze gaan gebruiken.” Maar ook in het onderwijs ziet de expert dus heel wat mogelijkheden. “Laat leerlingen ook daar hun smartphone gebruiken. Leerkrachten hoeven dat niet voor zichzelf te doen, maar wel voor de leerlingen. Om beter aansluiting bij hen te vinden. De smartphone hoeft geen doel op zich te zijn, maar dus wel een werkmiddel. Naast de leerboeken die ze al jarenlang gebruiken.”

De expert geeft daarbij een concreet voorbeeld. “Je kan bijvoorbeeld tijdens de les aardrijkskunde aan de leerlingen vragen om via Instagram op zoek te gaan naar foto’s over Londen. Dat geeft een extra dimensie om de leerstof over te brengen aan de kinderen”, klinkt het. “Maar bovenal is het ontzettend belangrijk om hen als leerkracht een kritische geest bij te brengen. Via de smartphone hebben we toegang tot een schat aan informatie. Leerkrachten - en ook ouders - moeten hen leren om kritisch om te gaan met die informatie. Wat klopt er? En wat is vals nieuws? Op die manier staan ze bovendien weerbaarder in de maatschappij”, besluit Lammertyn.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen