Tanken we binnenkort gerecycleerd plastic?
Tanken we binnenkort verdampt plastic in plaats van benzine? Als het van enkele Britse onderzoekers afhangt alvast wel. Zij ontwikkelden een chemisch proces dat plastic kan omzetten in waterstofgas. En daar kan je tegenwoordig je wagen mee aan de praat krijgen.
Afval recycleren en tegelijkertijd brandstof opwekken: het lijkt te mooi om waar te zijn. Toch zetten de onderzoekers van de Britse Swansea University grote stappen in die richting. Ze ontwikkelden een procedé om weggesmeten plastic om te zetten in waterstofgas.
Ze mengen het plastic met een lichtabsorberend element en een chemisch product. Die cocktail stellen ze vervolgens bloot aan UV-licht. Hierdoor ontstaat een chemische reactie waardoor het ecologische gas vrijkomt.
Beter met boter
PET, de meest gebruikte soort plastic, kan natuurlijk al langer gerecycleerd worden. Toch is dat in de praktijk niet altijd het geval. Voor je frisdrankflesje omgesmolten kan worden tot een ander product, moet het eerst helemaal schoongemaakt worden. Een werkje dat de recyclagefirma’s een aardige duit kost.
Daarnaast is gerecycleerd product net iets minder mooi en helder dan nieuw plastic. Vele grote bedrijven weigeren het ecologische alternatief daarom te gebruiken.
Voor het opwekken van waterstof moet die peperdure reiniging niet gebeuren. Enkele druppels cola of een grammetje boter staan het chemische proces niet in de weg. Meer zelfs: vetten en olierijke producten versterken het effect enkel maar.
78.540 euro
Toch zal het nog enkele jaren duren voor we allemaal op waterstof rondrijden. Voorlopig is de Toyota Mirai de enige wagen op de markt die op dit gas rijdt. Je moet er nog wel een stevige 78.540 euro voor neertellen. Daarvoor krijg je wel een volkomen ecologische wagen met een stille motor die net als een normale auto in enkele minuten is volgetankt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
-
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer
De Belg koopt weer volop een nieuwe wagen. In 2023 werden er 476.675 ingeschreven in ons land. Dat is het hoogste cijfer in vier jaar tijd, zo stelt sectorfederatie Febiac vast. Misschien overweeg ook jij een nieuwe auto dit jaar? Om jou te helpen bij je keuze, afhankelijk van je budget, smaak of noden, hebben wij een gloednieuwe tool gebouwd: de HLN Autowijzer. Daarin vind je de recensies van onze mobiliteitsexperten. De voorbije jaren hebben zij tientallen nieuwe auto’s getest , van populaire merken tot luxewagens. Ontdek ze hier. -
PREMIUM
“Vooral de ‘expresweg’ wordt een en al ellende”: overzicht van de wegenwerken richting kust
Lente in het land én de start van de paasvakantie: daarmee is de aftrap gegeven voor het seizoen van de uitstapjes naar de kust. Maar helaas ook die van een heleboel wegenwerken die de rit naar zee en strand moeilijker maken. We zetten op een rijtje waar je voor vertrek best rekening mee houdt en waar je de grootste hinder mag verwachten. -
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
-
Independer
Betaal je meer voor je verzekering als je met een jong - onbekend - Aziatisch automerk rijdt?
Aziatische wagens zijn bezig aan een opmars op de Belgische markt. Maar verandert de keuze voor zo’n - vaak onbekend - automerk iets aan je verzekering en premie in vergelijking met een ‘klassiek’ Europees merk? Independer.be zoekt het uit. -
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
Wie vandaag de weg op gaat met winterbanden, vraagt zich misschien af of het niet stilaan tijd is om die te laten vervangen. Want verslijt het rubber niet veel te snel bij dit lenteweer? Wanneer verwachten bandencentrales de voorjaarsdrukte? En hoe weet je of je niet te veel betaalt voor zo’n bandenwissel? We vragen het aan Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO en Kristof Donckers van Bandencentrale Donckers. -
PREMIUM
“Zo voorkom je dat je een boete krijgt”: politie-expert verduidelijkt regels over bakfietsen, e-steps en andere voertuigen
-
Bijna niemand kent de betekenis van deze borden in Duitsland, maar ze zijn ook niet voor mensen bedoeld
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
Independer
‘Niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen’: je ziet het vaak in parkeergarages, maar is dat ook écht zo?
We doen het voortdurend, zonder erbij na te denken: de wagen stallen in een ondergrondse parkeergarage, en dus vaak op privédomein. Maar wat als je er een ongeval hebt? En wie is verantwoordelijk bij inbraak of diefstal? Independer.be geeft een overzicht van alles wat je moet weten. -
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
22 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerFreddy De Vos
Peter Buyck
Hugo Van Haevre
Robert Bruyland
emiel wouters