Direct naar artikelinhoud
Technologie

Slimme autosleutels zijn niet per se veilige autosleutels

Dankzij slimme sleutels moeten dieven geen ruiten meer inslaan.Beeld Pexels

Een slimme sleutel die de auto opent zodra je in de buurt komt, is super handig. Ook voor dieven die de wagen willen stelen. In Nederland worden nieuwe modellen met onveilige systemen vanaf 1 januari afgekeurd. "Ook in België gebruiken dieven steeds meer software om in te breken."

Stevige armspieren en een handdoek om de elleboog te beschermen hebben bij moderne autodieven plaatsgemaakt voor kleine computerapparaten. Die apparaten onderscheppen het signaal van zogenaamde slimme sleutels en versterken het. Hierdoor denkt de wagen dat u in de buurt bent en opent zijn deuren. De autodieven stappen in, drukken op de start-knop en weg zijn ze.

Volgens de omroep NOS is de techniek onder criminelen in Nederland veel populairder dan een ruit inslaan. Ook in België ziet de federale politie dat autodieven steeds meer een beroep doen op technologie om wagens als het ware te hacken.

"Op het internet zijn verschillende programma's te vinden die op een slinkse manier wagens kunnen openen", zegt een woordvoerder van DJSOC, een afdeling van de federale politie die gespecialiseerd is in de bestrijding van de zware en georganiseerde criminaliteit.

Aluminiumfolie

De eerste methode is het zogenaamde 'mouse jacking'. "Het komt erop neer dat de criminelen het signaal van autosleutels gebruiken om in te breken op de boordcomputer van een wagen. Eenmaal dat lukt, rebooten ze het systeem waardoor ze de wagen kunnen openen."

De tweede methode is nog eenvoudiger en staat bekend onder de naam 'relay attack'. "Hierbij wordt het signaal van de autosleutel, die bijvoorbeeld in de gang ligt, opgevangen en versterkt, waardoor de dieven met de wagen aan de haal kunnen." Het signaal van een sleutel reikt ongeveer 2 tot 5 meter ver, met een versterker kan het signaal verlengd worden tot meer dan 10 meter. 

Beide technieken kunnen op het internet aangekocht worden voor een prijs tussen de 5.000 en 15.000 euro. Wie wat verstand heeft van informatica, kan met een zelfbouwpakket ter waarde van enkele honderden euro's zelf aan de slag.

Wie zich tegen dergelijke diefstallen wil beschermen, kan zijn autosleutels in aluminiumfolie wikkelen of in de microgolfoven stoppen om de straling tegen te houden. "Maar wij raden mensen aan om extra maatregelen te nemen. Zorg voor een stuurslot of laat het chassisnummer in al uw ruiten markeren. Nieuwe ruiten kosten duizenden euro's en daar zien dieven die de wagen willen door verkopen van af", zegt de woordvoerder van DJSOC.

Bij een 'relay attack' wordt het signaal van de autosleutel opgevangen en versterkt, waardoor de dieven met de wagen aan de haal kunnen gaan

Geen cijfers

In Nederland ontwikkelde certificeringsbedrijf Kiwa een test om te controleren of slimme sleutels van wagens ook slim genoeg zijn om autodieven buiten te houden. "Als we erin slagen om met onze software in te breken in een nieuw model dat op de openbare weg komt, dan zal het geen veiligheidscertificaat krijgen", vertelt woordvoerder Henk Van Vliet aan de telefoon. De test treedt 1 januari 2019 in werking.

Eigenaars van wagens die geen certificaat hebben, kunnen op die manier problemen krijgen met de verzekering. Zo is het mogelijk dat de verzekering niet tussenkomt bij diefstal of schade.

Een navraag bij enkele verzekeringsmaatschappijen leert dat die praktijk in België nog niet toegepast wordt. "Er zijn bij ons nog geen gevallen bekend. We zijn wel op de hoogte van de techniek en informeren zowel onze makelaars als onze klanten over de voorzorgsmaatregelen die ze kunnen nemen", zegt Axa-woordvoerder Gianni De Muynck.

'Er zijn bij ons nog geen gevallen bekend. We zijn wel op de hoogte van de techniek en informeren zowel onze makelaars als onze klanten'
Gianni De Muynck, Axa

Ook bij de federale politie zijn er geen exacte cijfers bekend. "In België worden jaarlijks 12.000 voertuigen gestolen, de helft wordt teruggevonden. Hoe kun je dan exact achterhalen hoe die precies gestolen werden?", klinkt het.

Rest nog de vraag of slimme én veilige sleutels op de agenda staan van de autoconstructeurs? "De constructeurs hebben natuurlijk geen baat bij diefstal of hackings, maar dat is een voortdurende strijd", zegt Steen Soens, adviseur voertuigregelgeving bij Febiac. "Op dit moment is er ook nog geen homologatieregelgeving op Europees niveau."