's Werelds beroemdste scooter gaat elektrisch
De Vespa, 's werelds beroemdste en meest legendarische scooter, krijgt elektrische aandrijving. Eind dit jaar is hij te koop.
De elektrische variant van de Italiaanse tweewieler wordt geproduceerd in de fabriek in Pontedera (in de Italiaanse provincie Pisa), waar in 1946 ook de allereerste Vespa van de band rolde.
De eerste scooters kunnen vanaf oktober gereserveerd worden, maar uitsluitend via een speciale website. Daar biedt Vespa voor het eerst ook een soort van private lease aan. Over de prijzen is nog niets bekend, maar de fabrikant kondigt aan dat die in lijn liggen met de duurste versies van de huidige scooters met een verbrandingsmotor.
De elektrische scooter komt op een volle batterij 100 tot 200 kilometer ver, afhankelijk van de gekozen aandrijving. Er komt namelijk ook een speciale X-versie, die de elektrische motor combineert met een generator op benzine. Doordat de X zo voortdurend de accu oplaadt, verdubbelt het rijbereik.
In de energiebesparende eco-modus gaat de accu langer mee, al blijft de snelheid dan beperkt tot 30 km/u en wordt er trapsgewijzer geaccelereerd. Toch is Power de standaard rijmodus, waarbij het volledige motorvermogen wordt aangewend.
Centraal op het beeldscherm verschijnen altijd de belangrijkste gegevens zoals snelheid, geselecteerde rij-modus, resterend rijbereik in kilometers en de conditie van de batterijen.
In vier uur opgeladen
Het hart van de Vespa Elettrica is een aandrijfeenheid die een continu vermogen van 2 kW en een piekvermogen van 4 kW kan leveren. In combinatie met een koppel van meer dan 200 Nm zorgen die waarden voor krachtiger prestaties dan bij een traditionele 50cc scooter, vooral op het gebied van acceleratie, dankzij het typische topvermogen van elektromotoren.
De accu opladen is eenvoudig: je trekt gewoon de kabel uit het zadelcompartiment, waar anders de dop van de brandstoftank zit, en sluit de stekker aan op een normaal stopcontact of op een laadstation. Het duurt circa vier uur om de accu volledig op te laden.
Volgens de fabrikant kan de accu tot wel duizend keer worden opgeladen, wat zich vertaalt in een rijbereik van 50.000 tot 70.000 km. Hij zou het daarmee minimaal tien jaar in stadsverkeer volhouden. Na die duizend laadsessies heeft de accu nog steeds 80 procent capaciteit en blijft dus bruikbaar. Doordat de compacte accu onder het helmcompartiment zit, kan in het opbergvak van de Vespa intact nog steeds een helm opgeborgen worden.
Aanpassen aan bestuurder
Voor de Vespa Elettrica wordt nog slimme software ontwikkeld met kunstmatige intelligentie, waardoor hij zich kan aanpassen aan zijn bestuurder. De fabrikant zegt daarover: "De scooters zullen zich straks bewust zijn van mensen en andere voertuigen in de omgeving. Ze zorgen ervoor dat de bestuurder mogelijke gevaren en kansen beter kan waarnemen en leveren realtime kaart-updates en verkeersinformatie aan. Bovenal zullen deze nieuwegeneratievoertuigen hun bestuurders door en door kennen: ze herkennen hen ook zonder sleutel, anticiperen op hun rijgedrag en maken contact met andere apparaten en voertuigen op de weg."
Het merk Vespa beleeft momenteel een van de succesvolste periodes uit zijn geschiedenis, met meer dan anderhalf miljoen verkochte exemplaren in de afgelopen tien jaar. De verkoop lag tijdens de eerste helft van dit jaar bijna 10 procent hoger dan in de eerste zes maanden van 2017.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Autoschade en van de dader geen spoor? Dit dien je te doen
-
PREMIUM
“BMW heeft elektrische aandrijving helemaal onder de knie”, merkt onze autokenner na rit met BMW iX2. Hoe doet die het tegenover de benzine?
De BMW X2 is voortaan ook te verkrijgen in een volledig elektrische versie: de BMW iX2. HLN-autospecialist Joost Bolle ging op pad met deze elektrische wagen en ontdekte heel wat troeven, zeker voor sportieve rijders. Maar wat als je de benzine- en elektrische versie met elkaar vergelijkt? “Als autoliefhebber weet je snel wat kiezen.” -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
"Elektrische Harley is geen Harley"
Harley-Davidson presenteert donderdag zijn eerste elektrische motor, maar volgens veel liefhebbers van het roemruchte merk is deze bij voorbaat Harley-onwaardig. Motorclubs in Nederland maken de nieuwe 'groene' Harley alvast met de grond gelijk. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
PREMIUMOverzicht
Waar parkeer je gratis of goedkoop aan zee? “Tot 8 uur gratis parkeren, maar je moet het aanvragen”
-
PREMIUM
GOD rijdt in een Porsche, JESUS in een Jaguar: kan je werkelijk élk woord kiezen voor een gepersonaliseerde nummerplaat?
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
Hard gas geven met een koude motor kan tot schade leiden: vergis je niet als je de temperatuurmeter bekijkt
De temperatuurmeter van een auto wordt vaak gebruikt om te bepalen of de motor op bedrijfstemperatuur is. Ten onrechte, want dit instrument meet eigenlijk iets anders, waardoor je schade aan je motor zou kunnen berokkenen als je te snel te veel gas geeft. -
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
8 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerVincent Van dijck
Anoniem
Peter De Koster
Johnny L Verhoeven
Sven Kerstens